Ritkán hallott requiemmel emlékezik a Nemzeti Filharmonikusok

Hamar Zsolt - fotó: Balogh Zoltán / MTI

A halottak napja alkalmából november 1-jén a Zeneakadémián Dvořák Requiemjét tűzik műsorra a Nemzeti Filharmonikusok Hamar Zsolt vezényletével, Balga Gabriella, Wiedemann Bernadett, Balczó Péter, Kovács István, valamint a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba) közreműködésével.

A koncert időpontja és helyszíne: november 1. csütörtök, 19:30, Zeneakadémia (Ferencsik Bérlet 2.)

Bármilyen furcsa, de vannak gyászmisék, amelyeket mindig örömmel hallgatunk. Mert erőt adnak, felemelnek, elmélyülésre ösztökélnek, mert vigasztalást nyújtanak. Antonín Dvořák Requiemje is ezek közé tartozik, igaz, sajnálatos módon jóval kevesebbszer hangzik el, mint például Mozart vagy Verdi remeke.

A cseh zeneszerző egyik főművéről van szó, amelyet karrierje csúcsán írt. A darab keletke­zése nem kapcsolódik össze valakinek a halálával, vagy a halál előérzetével. Az igen nagy apparátust (szoprán, alt, tenor és basszusszóló, vegyes kar, szimfonikus zenekar és orgona) igénylő gyászmise 1891. október 9-én, Birming­hamben hangzott el először, a zeneszer­ző vezényletével.

Míg Dvořák műveit általában átjárja a cseh, illetve szláv zene hatása, a Requiemben nem találunk népi, vagy népi ihletésű dallamot. Úgy tűnik, a zeneszerző a gyászmisét nemzetek fö­lött álló zenével kívánta megfogalmazni.

A csendes áhítat és a magával ragadó eksztázis közötti hangulati skálát végigjáró, a szerzőtől megszokott módon csodálatos dallamokban gazdag mű kifejezetten koncerttermi megszólaltatásra íródott. A zenekar mellett a romantikus oratóriumok avatott előadója, a Nemzeti Énekkar, valamint nagyszerű énekes szólisták működnek közre.

Balga Gabriella több nemzetközi ének­verseny győztese, 2012 óta a Magyar Állami Operaház magánénekese. Olyan karmeste­rekkel dolgozott együtt, mint Kocsis Zoltán, Vásáry Ta­más, Takács-Nagy Gábor, Bertrand de Billy, Pinchas Steinberg, Stefan Soltész, Douglas Boyd, Halász Péter, Kesselyák Gergely vagy Kovács János.

Balga Gabriella – forrás: facebook.com/gabriela.balgova

Wiedemann Bernadett 1993 óta az Ope­raház tagja. Szá­mos nemzetközi versenyen ért el győzelmet. Reper­toárjának fontos részét alkotják Verdi és Wagner drámai mezzo szerepei. Oratóriumok és misék szólistája itthon és külföldön. Vendég­szerepelt Európa csaknem valamennyi országában, Japánban és Brazíliában.

Wiedemann Bernadett – forrás: ArtNews.hu

Balczó Péter az 1983-as születésű fiatal tenort szépen formálható, erőteljes lírai hangja mellett erős színpadi jelenléte és az opera műfajában nem szokványos kiemelkedő színészi képességei teszi generációjának egyik legtehetségesebb művészévé.

Balczó Péter – fotó: Kardos István, forrás: peterbalczo.com

Kovács István fellépett Berlin, Frankfurt, Tori­no, Palermo, Niz­za, Bordeaux és Toulouse opera­házaiban. Kék­szakállút három kontinensen ala­kította. Oratóriuménekesként szerepelt a lipcsei Gewandhaus és a müncheni Rádió Zenekara, a Budapesti Fesztivál­zenekar, a Stuttgarti Bach-Akademie, az Izraeli Szimfonikusok és a New Japan Philharmonic koncertjein.

Kovács István – forrás: facebook.com/istvan.kovacs.1481