Cselló, körítés nélkül – Meghallgattuk Rohmann Ditta új lemezét

Rohmann Ditta - fotó: Raffay Zsófia

A nagy múltú Hungaroton az elmúlt évek során közel 70 éves fennállásának legnagyobb kiadói arculatváltásán ment keresztül. A legendás művészgeneráció mellett immár nemzetközi sikereket is elért fiatal magyar előadók is megjelennek mainstream komolyzenei albumokon, és folyamatosan készülnek jeles Kossuth- és Jászai Mari-díjas művészekkel felvett különleges hangoskönyvek is. Ezeket az albumokat a közönség kereskedelmi, a szakma pedig hangos kritikai sikerrel hálálta meg. Sorozatunkban minden alkalommal Szatmári Róbert mutat be egyet a Hungaroton idei legizgalmasabb megjelenéseiből, ezúttal a második alkalommal. 

A cselló hangja mindenkit puhára főz – hagytam fent a hangsúlyt múltkor. Várdai Istvánék új CD lemeze után ismét szeretett hangszeremet tanulmányozom, ezúttal Rohmann Ditta Solo Cello Portrait lemeze kapcsán. Illetve pontosítsunk: nem magát a hangszert, hanem azt, hogy mit tud magában, mindenféle körítés nélkül, kiváló zeneszerzők ihletése alatt.

A lemez a művész személyes indíttatását is tükrözi.

Nagyszerű lehetőség volt számomra, hogy szabad kezet kapva a kiadótól olyan műveket rögzítettem az elmúlt évek során, amelyek különösen kedvesek számomra. A Solo Cello Portrait című lemezhez feledhetetlen zenei élmények fűződnek, hiszen a zeneszerzőkkel együtt dolgozhattam saját műveiken – vallja Rohmann Ditta.

Eötvös Péter jelenleg talán a legmagasabban jegyzett nemzetközi tekintélyű kortárs zeneszerzőnk, aztán itt vannak a Györgyök, Kurtág és Ligeti, akiknek az intim zene iránt érzett vonzódásuk közismert. Dukay Barnabás pedig nem csak alkot, hanem zenepedagógusként is kiváló. A nyitó műsorszám pedig nem más, mint Kodály mérföldkő-jelentőségű Szólószonátája. Amíg a múltkori cselló-zongora lemez ábrándozásra hívott, a zenei utazás hasonlat itt is él, de ezúttal befelé indulunk. Nagyon intenzív muzsika ez, nagyon sok érzelemmel és sok-sok reflexióval.

„A cselló hangja mindenkit puhára főz”

Ahogy Kodály szonátája elindul, képtelenek vagyunk másra figyelni, egyszerre érezni a cselló puha meleg hangját és a töredezettséget. Ami pedig igazán egyedi hangvételt kölcsönöz a felvételnek, az az asszociáció gazdag tárháza. Leginkább irodalmi. És, ha már irodalmi, akkor egyben filozófiai is.

Pilinszky János Kocsis Zoltánnak ajánlott verse Kurtág kezén keresztül jut el a hallgatóhoz. De ott van Kurtág másik remek miniatűrje, a Szókratész búcsúja, ami  másfél percben maga a filozófia.

Saját előadói portréját rajzolja meg új lemezén Rohmann Ditta

De, ami a hallgató számára talán a legizgalmasabb, az Eötvös Péter alkotása, aki egy „beszélő csellistára” komponálta művét. A cselló és az emberi hang egymásra rezonálása, de leginkább egymás árnyalása az, ami magával ragad és ez nem véletlen.

Ha olyan zenei, technikai feladatot találtam, amit más nem tud megoldani, akkor Dittát hívtam meg koncertekre és bemutatókra. Most, ezt a felvételt hallgatva jöttem rá, hogy komponálás közben mindig Ditta különösen dús csellóhangja van a fülemben  – szól erről maga a szerző.

Akinek van kedve és indíttatása arra, hogy utazást tegyen önmaga belső világába Rohmann Ditta irányítása mellett, annak ez a kiadvány igazi felfedezés lesz.

Hungaroton, HCD 32810

Solo Cello Portrait – Rohmann Ditta (cselló)

További információ ide kattintva.