Bach és Nagy László Adrián Magnificatja a Honvéd Férfikarral – Játék

Honvéd Férfikar

Advent és karácsony ünnepi időszakának egyik legnépszerűbb zeneműve J. S. Bach Magnificatja. A Honvéd Férfikar december 21-i koncertjén az eredeti mű mellett elhangzik Nagy László Adrián Bach ihlette kompozíciója is az MTA Dísztermében.

Strausz Kálmán, a Bach-mű karmestere így vall az eredeti darabhoz fűződő személyes kapcsolódásáról:

„A Magnificat Bach első Lipcsében írott műve. Első változatában Esz-dúr volt a hangneme, aztán Bach átírta a még fényesebb, azaz talán a legfényesebb hangzást adó D-dúrba. Volt alkalmam elvezényelni az összes nagy oratóriumát, és több zeneszerző Magnificatját is, de mind közül kiemelkedik Bach műve. Különleges a bensőségessége, az intimitása, a lélek határtalan örömének kifejezése, amellyel az Urat magasztalja. A zenész feladata az, hogy ezt a közvetlen bensőségességet és mégis határtalan örömet kifejezésre juttassa.

A Magnificat a modern zeneszerzőket is megihleti. A koncert második felében Nagy László Adrián zeneszerző Magnificat-feldolgozását is hallhatja a közönség. A szerzőt az új darabról kérdeztük.

– Mióta komponál?

– Lassan húsz éve. Az első művem, a Missa Clara 2002-ben hangzott el, melyet az Országúti Ferences templom orgonájának újjáépítése, illetve újraszentelése alkalmával komponáltam szoprán szólóra, vegyeskarra és orgonára. 2003-ban magyar karácsonyi dalokból írtam egy művet uniós csatlakozásunk alkalmából, amelyet Madridban mutattunk be. A Kapisztrán Kórusnak pedig a Kapisztrán-évforduló tiszteletére, 2016-ban írtam az Országúti misét, egy missa brevist, azaz rövid misét (credo tétel nélkül).

– Miért határozta el a Magnificat feldolgozását?

– Ezt nehéz racionálisan megmondani, mivel az elhatározást megelőzi egy indíttatás. Motivál az ünnep, a karácsonyvárás, és megihlet a mű.

– Nem túlságosan régi zene a barokk egy mai zeneszerző számára?

Szakmai szempontból a barokk közel áll a mai, modern zenei gondolkodáshoz. A szerkesztésmódja, a harmóniavilága és a ritmikája is rokon a mai komponisták gondolkodásával. Ez a mű azonban mégsem barokk hiszen ma más a zenei nyelv. De a gondolat, az örvendezés és a hála a mai nyelven is kifejezhető. És ki is kell fejezni, mert így lehet kapcsolatot teremteni egyrészt a múlttal, másrészt a mai emberek között.

Riederauer Richárd, a művet bemutató karmester gondolatai:

A darabot jellemző modern zenei stíluselemek, a bluesos, funkys, gospeles és rockos stílusjegyek az előadók számára elsősorban ritmikai kérdéseket vetnek fel, fejben és technikailag is. A modern zenében kiemelten fontos a feszes ritmustartás. Sok izgalmas részt tudnék említeni, de számomra talán a legizgalmasabb az Omnesgenerationes tétel vagy az a szép trombitaállás, amelyik a Brandenburgi versenyeket idézi fel, és nagyon szépek a dallamvariációk. A hatásos, izgalmas, különféle stíluselemek mégis egységes egésszé formálódnak a mű során.

Játsszon a Papageno.hu Facebook-oldalán, és legyen ott partnerével az MTA Dísztermében a december 21-én 19:00-kor kezdődő koncerten. (Egy szerencsés megfejtőnk tekintheti meg partnerével az előadást.)

Kérdés: Melyik évben kapott Prima Primissima Díjat a Honvéd Együttes? 

  • A) 2007-ben
  • B) 2011-ben
  • C) 2014-ben

A válaszokat december 19-én, 16 óráig, a Facebook-poszt alatti kommentben várjuk.