„A jó zene az univerzum szabályait követi” – A PFZ két vezető karmesterét kérdeztük

Bogányi Tibor és Gilbert Varga - forrás: PFZ

A Pannon Filharmonikusok két vezető karmesterét, Gilbert Vargát és Bogányi Tibort zenei inspirációikról, az együttes 2019/20-as évadának budapesti, öt koncertből álló sorozatáról és a közös munkáról kérdeztük.

– 2019 eleje óta vezetik közösen a Pannon Filharmonikusokat. Mik az első tapasztalatok?

Gilbert Varga: Ebben a pillanatban teljesen egyértelmű és nyitott közöttünk a kommunikáció. Egyikünknek sem érdeke, hogy a saját személyiségét helyezze előtérbe.

A zenekarért dolgozunk, amit azt hiszem, éreznek is a muzsikusok.

Bogányi Tibor: Gilbert az utóbbi években többször megfordult nálunk, így tudtuk, hogy mire vállalkozunk. Nagy büszkeség számomra, hogy gyakorlatilag ez az első állandó magyarországi pozíciója. Több mint két évtized van közöttünk, eltérőek a tapasztalataink. Tudunk egymástól tanulni. A magam részéről, ha tehetem, részt veszek az ő próbáin, és az általa vezényelt koncerteket is meghallgatom.

– Idén is egy öt koncertből álló sorozattal készülnek a Müpába. Hogyan alakították ki a programot?

BT: Zenekaruknak régóta van egy újító szándéka, vagyis olyan darabokat is beválogatunk a műsorba, amik kevésbé, vagy szinte egyáltalán nem ismertek. Ezzel párhuzamosan számos olyan művet hallhat a közönség, amit mi magunk is először játszunk. A mostani összeállításban minden koncerten szerepel egy ritkaság, emellett egy finn zeneszerző műve, és egy olyan darab is, amit a közönség biztosan jól ismer. Az előttünk álló időszakból a 24 évesen elhunyt francia Lili Boulanger kompozícióját emelném ki, amely mű egy meglehetősen érett gondolkodást és szellemiséget tükröz.

Ide kapcsolódik:
Gilbert Varga: „A PFZ hangzása homogén, mégis ezer színben pompázik"

GV: Fontos hozzátennem, hogy ezeket a műsorokat Pécsen is előadjuk, ahol pedig arra törekszünk, hogy átfogó képet adjunk. A zenetörténet több korszakából válogatunk, miközben a különböző nemzetek zenei karaktereit rajzoljuk meg. Haydn, Lalo, Szkrjabin – fantasztikus kaleidoszkóp.

Korábban beszéltünk róla, hogy milyen fejlődésen ment keresztül a zenekar. Az öt koncert szólistáinak névsora pontosan ezt támasztja alá.

BT: Bátran mondhatom, hogy sok éve szakmai kompromisszumok nélkül tudunk a legjobb szólistákkal dolgozni, akik nagyon jó hatással vannak a zenekarra.

Egyszerűen megváltozik a hangzás, egy szólista kvalitása tudat alatt inspirálja a művészeinket.

Meghívott vendégeink szeretnek velünk dolgozni, Benjamin Schmind, akivel lemezt is készítettünk legutóbb már a hetedik alkalommal járt nálunk. A Müpában többek között Kelemen Barnabás, Mayu Kishima és Frankl Péter lesz velünk.

Ide kapcsolódik:
Mayu Kishima: „A zene számomra a létezés feltétele”

GV: Alig voltam húsz éves, amikor hegedűsként Frankl Péterrel a 60-as években kamarázhattam. Meghatározó élmény volt, később azonban nem nagyon találkozunk. Ő Londonban él én pedig Svájcban, nagyon várom, hogy karmesterként először lépjek vele egy színpadra.

– Karmesterként miből tudnak inspirálódni?

GV: Beszélek angolul, németül, franciául, egy kicsit olaszul, spanyolul és magyarul is, de ha valaki megkérdezi, melyik az anyanyelvem, azt kell mondanom, hogy a zene, ami mindig is körülvett, hiszen nem csak a szüleim, de a nagyszüleim is muzsikusok voltak. Ebből a hagyományból nagyon sokat tudok meríteni.

Ide kapcsolódik:
Két új lemezzel jelentkezik a Pannon Filharmonikusok

BT: Azt hiszem, hogy a jó zene az univerzum szabályait követi, egyfajta olyan természetes rendszert, amiben bár vannak szabálytalanságok, mégis jóleső érzést kelt, miközben érezzük a súlyát is. Különböző zenei energiák vesznek minket körül, amiket például az általunk szintén műsorra tűzött Holst-darab, A bolygó próbál rendszerezni. Mindenkinek ajánlom.