Farkas István, a magyar modernizmus egyik legeredetibb alakja

Farkas István: Domboldalon - forrás: Magyar Nemzeti Galéria

Farkas István az első világháború utáni magyar modernizmus egyik legeredetibb alkotója. A magyar és a francia műkritika egyaránt koruk egyik jelentős művészének tekintette őt, akinek látásmódja, képi világa, technikai igényessége, felkészültsége, kísérletező kedve egyedülálló volt a kortársai között.

A Magyar Nemzeti Galéria mindezidáig példátlan gazdagságban mutatja be Farkas István életművét. Az eddig kiállításokon a nagyközönség mintegy 80 képnél nem láthatott többet, most 170 művel találkozhatunk, de ezek között Farkas mestereinek és a kortársainak a munkái is szerepelnek. Mednyánszky László, James Ensor, Edvard Munch, Leon Spilliaert néhány műve tágabb összefüggésben is segít megérteni Farkas művészetét.

Farkas István alkotása – forrás: MNG

Külön szekció mutatja be Farkas István korai, még a Mednyánszky László melletti tanulmányai során festett munkáit. Az életmű idehaza legkevésbé ismert része a művész 1924 és 1932 közötti párizsi éveinek anyaga. Ezen évek alkotásainak jó része hazai, európai és amerikai magángyűjteményekből származnak.

Ide kapcsolódik:
Közel volt, hogy Párizsban a legnagyobb festők közé emelkedjen – Farkas István az MNG-ben

Farkas és kortársainak izgalmas tapasztalata volt, hogy képeinek egy része nem arany keretbe, hanem világos színű falba kívánkozik. A művész ezért választott széles, hófehér keretet képeinek, s tudjuk, hogy egyik festményét egy alexandriai műgyűjtő palotájában a falba illesztve helyezték el. Az Ernst-Múzeumban 1936-ban rendezett kiállításán ő maga is külön kiemelte ezt, s külön csoportban mutatta be fehérkeretes, illetve az intimebb hatású, aranykeretes képeit. A kiállításon hat festménnyel próbálják meg rekonstruálni az 1936-os Ernst-kiállítás legizgalmasabb részletét a falba kívánkozó, fehérkeretes képekkel. A tárlat eddig ismeretlen dokumentumfotókkal, levelekkel és dokumentumokkal egészül ki, hogy még közelebb kerüljünk Farkas művészetéhez és személyiségéhez.