Papageno Radio
Kiállítás Lassú élet. Radikális hétköznapok – 5 mű a Ludwig Múzeum...

Lassú élet. Radikális hétköznapok – 5 mű a Ludwig Múzeum online látogatható kiállításáról

A Ludwig Múzeumot jelenleg sem kell teljesen nélkülöznünk, hiszen online látogatható kiállításokkal örvendezteti meg a képzőművészet rajongóit. Íme, 5 mű a virtuális tárlatból.

Benczúr Emese: Cut Before Use, 2012

Benczúr Emese a popkultúra elemeit és anyagait sajátítja ki installációihoz, amelyek koncepciójukban aktuális társadalmi kérdésekre reflektálnak. Műveit női nézőpont és humor jellemzi, kulcsmotívumuk az ismétlődés. Általában monoton munkával készülnek, így idézve fel a nők otthoni munkavégzését is. A Cut Before Use a divatiparhoz kapcsolódó problémákra irányítja a figyelmet, utalva arra a mozzanatra, amikor az új ruhából az első használat előtt kivágjuk az összetevőket és a mosási tájékoztatót tartalmazó cédulákat. Az ezekből készült függönyszerű mű a tudatos vásárlás, az önként vállalt egyszerűség, illetve a minimalizmus mellett érvel.

Benczúr Emese: Cut Before Use – forrás: Ludwig Múzeum

Kaszás Tamás: VANDALIZÁLT ALDO LEOPOLD-PAD (No. 2.), 2013

Aldo Leopold a huszadik század első felében tevékeny amerikai erdőgazdálkodó, ökológus, gondolkodó volt. Sokat hangoztatta a természeti környezetben töltött rekreációs idő fontosságát. A természetbarát amerikaiak egyik szimbólumává vált a neki tulajdonított pad formaterve, amely a szemlélődés tökéletes instrumentuma lehet a nyugati ember számára. A műtárgy egy kezeletlen fenyőpallóból, gyűjtött útmutatók alapján házilag elkészített Aldo Leopold-pad, melynek felületébe a „ne tégy semmit” filozófiájához, a szemlélődéshez és a természet vs. ember témakörhöz kapcsolódó feliratok kerültek a gyermekek hagyományos „vandál” eszközével, a nagyítóval fókuszált napfénnyel beégetve.

Kaszás Tamás: Vandalizált Aldo Leopold-pad – forrás: Ludwig Múzeum

Lakner Antal: DRY SPA (Casa Activa_atopia future home), 2019

Hogyan változik a fürdés fogalma és technikája a közeljövő vízhiányos korszakában? Megőrizhető-e a fürdés érzéki stimulációs élménye vízpazarlás nélkül? Erre kínál megoldást a casa activa futurisztikus szárazfürdője, a dry spa. Ez a szanitereszköz a japán ofuro áztató fürdőkád speciálisan adaptált változata. A szárított cseresznyemagok millióinak vitális energiája stimulálja a különleges fából készült kádtestben mozgó felhasználót, így biztosítva a tökéletes száraz–hidroterápiás élményt. Lakner Antal 1998 óta készíti INERS fantázianevű eszközeit, amelyek az ember és tárgyi, téri környezetének kapcsolatát tematizálják. A termékcsalád legújabb fejlesztésű, „okos” otthonokhoz készített dinamikus bútora a Dry Spa. 

Lakner Antal alkotása (Dry Spa) – forrás: Ludwig Múzeum

Diana Lelonek: A Center for Living Things (Élő Dolgok Központja)

A 2016-ban alapított kutatási pataintézmény új humanotikus természeti formákkal kapcsolatos ismereteket gyűjt és terjeszt, célja a kiselejtezés és a haszontalanná válás mechanizmusainak leírása. A gyűjteményében található tárgyak mindegyike eldobott tárgy, olyan használt cikkek, amelyek az élő organizmusok természetes környezetévé váltak. A minták illegális hulladéklerakókból származnak, ahol az emberi eredetű tárgyak összeolvadnak a növényi szövetekkel. A növények és mesterséges tárgyak e hibridjei nehezen besorolhatók, mivel egyszerre élők és élettelenek.

Süveges Rita: ‘out of control‘

A természet regeneratív ciklikusságában nincs felesleg, sem hulladék, a létezők közötti hálózatok örök körforgásban tartják az anyagot. A szén más elemekkel vegyületeket alkotva vándorol az élő és élettelen, a szilárd, a folyékony és a gázállapot közt. A lassú szénkörforgás egy több százmillió év alatt zajló tartó transzformációt jelent. Ha azonban kitermeljük a felgyülemlett széntartalékokat: vagyis az olajat, a szenet és a földgázt, vagy éppen őserdőt égetünk, a szénraktárak átkerülnek a gyors körforgásba, és megemelik a légkör széndioxidszintjét, ami visszafordíthatatlan változásokat okoz az éghajlati viszonyokban is. „out of control” – így jelzik az ausztrál térképes applikációban, ha egy adott erdőtüzet még nem sikerült a hatóságoknak megszelídíteniük. Süveges Rita e munkáiban a szénciklusok stációinak jár utána.

Süveges Rita: ‘out of control‘ – forrás: Ludwig Múzeum

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X