Február 27-én 19:00 órakor kerül sor Yasmina Reza Bella Figura című darabjának ősbemutatójára a Vígstreamházban. A tragikomikus hangvételű előadás középpontjában a 21. századi párkapcsolatok állnak. Rések a falon, repedezések a reklám-életeken, önámítások és falazások, humor és tragikum egyensúlyozása. Török Ferenccel, az előadás rendezőjével beszélgettünk.
– Hogyan jött az ötlet a Bella Figurához?
– Rudolf Péter tavaly nyáron felkért, hogy rendezzem meg Yasmina Reza, francia írónő darabját. A filmes elfoglaltságaim éppen engedték, hogy komolyan foglalkozzam ezzel a munkával, így hamar igent mondtam a felkérésre. Rendkívüli megtiszteltetés volt a megbízás, hiszen ez lesz a Bella Figura magyarországi ősbemutatója. Egyébként öt évvel ezelőtt született a mű, Berlinben volt a premierje, de több európai országban is bemutatták már nagyon nagy sikerrel.
– Van esetleg valamilyen korábbi, meghatározó élményed Reza munkássága kapcsán?
– Hogyne, persze. Nagyon szeretem a korábbi műveit is. Például a Művészet című előadás legendás. Meghatározó színházi élményeim egyike volt ez a Katona József Színházban, Haumann Péter, Bán János, Lukáts Andor főszereplésével, Ascher Tamás rendezésében.
– Mikor kezdődtek a Bella Figura munkái?
– Gyakorlatilag szeptember óta ezzel foglalkozom, bár az olvasópróbák csak december elején kezdődtek. Három-négy hónapra van szükség egy előadásnál, hogy mindennel együtt összeálljon. A próbafolyamat csak két hónapig tart, de a szöveg értelmezése, a díszlet és a jelmez kitalálása viszonylag időigényes folyamat.
– Kik a szereplők és milyen karakterek mentén zajlik a sztori?
– Mindössze öt szereplő van, hat jelenetben. A színészek: Halász Judit, Stohl András, Kovács Patrícia, Wunderlich József, Petrik Andrea. Remek velük együttműködni, elképesztően erős csapat. Szabad kezet kaptam a szereplőket illetően, ezért kerülhetett be két, egyébként jelenleg nem vígszínházi színész a stábba. Stohllal már nagyon régóta szerettem volna színházban dolgozni. Anno a Közellenségben vagy a Mephistóban nyújtott színpadi alakításai komoly nyomot hagytak bennem. Ő alakítja Borist, az ötvenes vállalkozó férfit, aki a szeretőjével pont abba az étterembe tér be, ahol a felesége legjobb barátnője is éppen vacsorázik. Ez a dráma kiindulópontja, innen aztán utánunk a vízözön. Meg a sáskajárás.
Nagyon izgalmas Yvonne figurája, azaz Halász Judit karaktere: nagyon vagány színfolt a fiatal szereplők között. Mély, súlyos pillanatokkal. Kovács Patrícia és Wunderlich József hozza a mintapárost. Ők a „reklámházaspár”, csupa Gucci, illetve Louis Vuitton világ. Ők azok, akik, csak osztrigát esznek, kék a vérük, és nagyon adják a luxust. (Nevet.) Aztán megjelennek a repedések az ő kapcsolatukban is. Petrik Andrea karaktere az egész dráma motorja, ő a szerető. Ha teheti, mindig mindenkit elcsábít, mégis rettentő magányos.
– Műfaját tekintve a Bella Figura tragikomédia?
– Igen, lehet mondani. Fontos szempont volt végig, hogy a vígjátéki hangot erősítem, mert erős a történet abszurd humora. Nem feltétlen mondanám, hogy ez egy szürreális dráma, de az abszurditás végig ott bujkál a történetben. Rendkívül érdekes, hogy Reza folyamatosan egyensúlyoz a tragédia és a komédia közt. Zseniálisan arányérzékkel és pazar humorral.
– Milyen velejárói voltak a járványhelyzetnek?
– Voltak nehezítő körülmények: végig maszk persze, nyugalmas próbák és felvétel a teljesen üres színházban, és városban. (Nevet.) Folyamatosan tesztelték a színészeket, éppen ma is, de szerencsére mindenki negatív továbbra is. Már több stábtagot be is oltottak, ami jó hír.
– Mik a legfontosabb differenciái a színházi és filmes munkafolyamatnak?
– Bár történetet mesélünk el mindkét esetben, lényegesen más a két műfaj. Egy több hónapos színházi próbafolyamat alatt a szöveget jóval szigorúbban tartjuk, mint a filmnél a forgatókönyvet. Az érzelmek, a mimika, a gesztusok teljesen másképpen működnek színházban. Körülbelül hat hét egy színházi próbafolyamat és egy játékfilm forgatási ideje is, csak a forgatás után még körülbelül egy évig utómunkázunk, a színházban viszont rögtön jön a premier. Egy nagyfilm munkálatai olykor hosszú évekig elhúzódhatnak.
– Mikorra terveznétek kőszínházi bemutatót?
– Ha még áprilisban be tudnánk mutatni végre normális körülmények között a színházban, az remek lenne. Ha ez megtörténik, akkor szeptemberre talán rendesen összeérik a Bella Figura!
A február 27-i online előadásra ide kattintva lehet jegyet váltani!