• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Promóció Zene

Zenével a gyógyulásért

Szerző: Papageno2021. július 7.
Facebook Twitter E-mail
, a Te hangodat ismerem kapcsolatfókuszú perinatális zenei program - forrás: The Budapester
, a Te hangodat ismerem kapcsolatfókuszú perinatális zenei program - forrás: The Budapester

„A gitár és az élő énekszó a mi eszközünk” – Hazay Tímeával beszélgettünk arról, hogyan segítenek a mondókák, altatódalok és népdalok a koraszülött és sérült gyermekek fejlődésében, és hogyan erősíti a zene a szülő és a gyermek közötti kapcsolatot. Az interjú a budapesti Pszinapszissal (Budapesti Pszichológiai Napok) való együttműködés eredményeként jelenik meg.

Hazay Tímea integrált szülő-csecsemő és kisgyermek konzulens, a Te hangodat ismerem kapcsolatfókuszú perinatális zenei program vezetője, és az alapítvány elnöke.

– Mi motivált arra, hogy ezt a szakmát válaszd?

– Azért végeztem el a képzést, mert pontosabb pszichológiai ismeretekre volt szükségem a perinatális időszakról. Dr. Szabó Miklós egyetemi docens úr felkért, hogy az I. Sz. Gyermekklinika koraszülött/újszülött osztályán dolgozzak ki egy zeneterápiás hatású programot, ami javítja a csecsemők állapotát és pozitívan hat a szülőkre is. Arra kért, hogy járjak be, látogassam rendszeresen az osztályt és figyeljem meg, hogy a zenével hogyan lehetne segíteni a koraszülött, beteg csecsemőknek, illetve az édesanyáknak. A zene gyerekkorom óta része az életemnek és kisgyermekkori zenei neveléssel foglalkoztam hosszú évekig pedagógusként, így nagyon közel állt hozzám ez a téma, de nem voltak kellő pszichológiai ismereteim a szülés-születés, gyermekágyi időszak, anya-csecsemő/gyermek kapcsolat vagy a veszteség témakörében.

Ide kapcsolódik:
A zenét tanuló gyerekek jobban oldják meg a problémákat és osztják be az idejüket

A Te hangodat ismerem perinatális zenei program abból az élményből indult, hogy egy zenés foglalkozást tartottam az I. Sz. Gyermekklinikán, ami nagyon jól sikerült. Olyan gyermekek jöttek el, akik valaha a PIC (Perinatális Intenzív Centrum) osztályon gyógyultak, vagy azért, mert koraszülöttek voltak, oxigénhiánnyal, fejlődési rendellenességgel születtek, vagy valamilyen intenzív ellátásra volt szükségük rögtön a születésük után.

A legkisebb baba 8 hónapos volt, a legnagyobb gyermek 8 éves.

Családi énekes-játékos program volt ez, amelynek fókuszában a zene állt. A célom az volt, hogy a kapcsolat erősödjön a gyermek és a szülő között, a játékokkal, a zenével, énekekkel hozzam egymáshoz közelebb őket.

– Miért fontos hogy a csecsemők részt vegyenek zenei foglalkozásokon?

– A biztonságos kötődésünket elősegíti az, ha csecsemő korunkban és a korai gyermekéveinkben olyan tekintetek, hangsúlyok, érintések, emberi törődés, gondoskodás és környezeti ingerek vesznek körül, amelyek számunkra az életet biztonságosabbá, szeretettelivé teszik. Ha megkaptam ezt a stabil bázist, a hatása egész életre szól. A bázis magva pedig az anya és a gyermek kapcsolata. A mi programunknak a neve kapcsolatfókuszú perinatális zenei program.

 „Figyelmünk központjában az édesanya és a gyermek kapcsolatának erősítése áll, s ennek a kapcsolatnak a dalokkal, zenével, mondókákkal való megerősítése.”

– Tudna esetleg mesélni, hogy mennyiben más egy ilyen terápiás alkalom a gyermekeknél, mint a felnőttek esetében?

– A csecsemőre és az édesanyára egységként gondolunk, hiszen ők szétválaszthatatlanok. Egyszerre hat rájuk a zene, a légkör. Odamegyek az inkubátor mellett álló édesanyához, bemutatkozom, elmondom neki, hogy ki vagyok, miért jöttem, és megkérdezem tőle, hogy szeretné-e, hogy elénekeljek néhány altatódalt a gyermekének. Hozzáteszem, hogy ezek nagyon lírai, halk és finoman megválasztott dallamok és ritmusok.

kisbaba zenehallgatás
kisbaba zenehallgatás

Nem nevezem terápiának ezeket az alkalmakat, mert az intenzív osztályon soha nem tudom, hogy kivel találkozom, milyen állapotban lesz, hányszor fogok vele találkozni ezt követően.

Egyet tudok, enyhíteni szeretnék a szenvedésen, amit a szülő átél mentálisan és amelyet a gyermek átél biológiailag.

Sokszor éreznek fájdalmat a kisbabák, még ha ezeket nem is tudják jelezni. Attól is függ, hogy éppen a gyermek egyedül van-e. Ilyenkor odamegyek, köszönök neki, hogy „Szervusz Zsófi, jöttem hozzád kicsit énekelni!” Kinyitom az inkubátor ajtaját és elkezdek énekelni, mintha az anyukája lennék.

Ide kapcsolódik:
A zene segíti a gyerekek mentális egészségét is

Van nálam egy gitár, a gitár és az élő énekszó a mi eszközünk. Megszólítom, beszélek vele halkan, lassan. Bár a szülőt nem tudom pótolni, de azt a helyzetet meg tudom valósítani, hogy felnőttként dajkálva beszélek hozzá, hiszen egy kisbaba a születésétől fogva emberi hangra, interakcióra vágyik. Egy gyermek idegrendszere még fejlődésben, kialakulóban van, egyedül nem mindig képes arra, hogy megnyugodjon.

– Milyen műfajú/stílusú zenék ajánlottak az ilyen helyzetekben?

– Mindig az édesanyák választják, hogy milyen stílusú dalt énekeljek, hiszen sokszor ők is velem énekelnek. Ez a valódi cél: segíteni, hogy anya énekelni, dajkálni, dúdolni tudjon. Amikor rám bízzák a döntést, felsorolok három lehetőséget és azt kérem, válasszanak belőlük. Ez a három dal többnyire a Tavaszi szél vizet áraszt, a Bóbita és a Vuk. Jellemzően a dal első néhány soránál megindulnak a könnyek, mert a zene, az a néhány akkord, amelyet lejátszok a gitáron, a harmóniák közelebb engedik az édesanyákat és az édesapákat a saját érzelmeikhez. Az a fegyelmezettség, amellyel tartaniuk kell magukat az intenzív osztályon lazulhat, abban az értelemben, hogy megengedik maguknak a sírást. Semmi más feladatom nincs ilyenkor, csak folytatom a dalt, megkérdezem, hogy maradhatok-e. Még soha senki sem mondta, hogy menjek el.

anya és gyereke
Mary’s Place – forrás: MyNorthwest.com

Ha azt látom, hogy képes velem együtt énekelni az édesanya, az egy mérhetetlen boldogság, mert tudjuk, hogy énekelni akkor tudunk, ha a szorongás csökken.

„Vagy énekelek, vagy szorongok, a kettőt nem tudom egyszerre csinálni.”

– Hogyan hat a zene a gyermekekre? Mik a saját tapasztalataid a terápia pozitív hatásairól?

– A 1990-es évek közepe óta kutatja a zeneterápia hatását az orvostudomány, amelyet úgy hívunk, hogy a zene transzfer (átviteli) hatásai. A zenének köszönhetően stabilizálódik a pulzus, harmonikusabbá válik a légzés, növekedik az oxigénszaturáció, vagyis a vér oxigénellátottsága. Tavaly decemberben jelent meg a Nature Pediatric Research magazinjában Dr. Méder Ünőke kutatása, Jermendi Ágnes vezetésével. Dr. Méder az I. Sz. Gyermekklinika neonatológus orvosa.

A doktornő azt vizsgálta, hogy az édesanya hangja és a zeneterápia hogyan hat a hallókéreg oxigenizációjára, ami nagyon fontos, mert a koraszülött gyermekeknél a hallás is egy fejlődésre váró képesség. A hallás csak akkor fejlődik, ha olyan ingereket kap a fül, amelyre „érdemes odafigyelni”, a stresszt okozó zajokat a csecsemők megtanulják nem meghallani. Azt vizsgálta, mi történik az inkubátorban akkor, amikor egyedül van a gyermek, valamint akkor, amikor az édesanya és a zeneterapeuta is mellette van és közösen énekelnek. Azt a következtetést vonták le, hogy jelentős eltérés mutatkozik a két esetben. Egyik nagyon pozitív hatása a zenének, hogy mélyalvást idéz elő. A koraszülött gyermekek a mélyalvásban tudnak megfelelően gyógyulni. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehettünk a kutatásnak.

– Hogyan csökkenti a zene a szorongás érzését?

– A felnőtteknél nem látunk monitorozott értékeket, rajtuk „csak” látjuk, hogy jobban vannak, illetve elmondják. A gyermek biológiai paramétereit azonban megfigyelhetjük a monitoron, nyomon követhető, ahogyan ezek harmonizálódnak a zene hatására. Egyébként az evési magatartásuk is javulhat, és ha ügyesebben esznek, akkor hamarabb hazamehetnek.

Mindig a szülő választja meg, hogy mennyit énekeljünk és mennyit beszélgessünk. Mi nem vagyunk pszichológusok, így nagyon figyelnünk kell a keretekre és a kompetenciahatárokra. Amennyiben a szülő ventillál, vagyis levezeti a negatív érzelmeit, beszélni szeretne, meghallgatjuk. Amennyiben elfogadja, eléneklek egy dalt, ami az adott helyzetben eszembe jut, ez lehet akár egy altatódal is, hogy kicsit megnyugodjunk.

anya baba éneklés

Ezekben a helyzetekben, amikor a szülők azt érzik, hogy tudtak tenni valamit a gyermekükért, azzal megerősödnek. Azoknál az édesanyáknál, ahol intenzív osztályra kerül a csecsemő, rendkívül fontos, hogy minél több támogató, segítő szakértő legyen jelen, hogy később minél több olyan pozitív emléket tudjon felidézni. Az anyák elmondása szerint egész életükben emlékeznek egy-egy mondatra, amit ebben a helyzetben hallottak, így nem mindegy, milyen az a mondat.

– Magyarországon mely régiókban és településeken tartanak zeneterápiás foglalkozásokat? Budapesten mióta vagytok jelen?

– 2014 januárjában kezdtem el látogatni az I. Sz. Gyermekklinika PIC osztályát, azóta folyamatosan működik a program. A fővárosban a Semmelweis Egyetem 1. Sz. Gyermekklinikáján, a Szent János Kórházban és a Honvédkórházban vagyunk jelen a járványhelyzetben.

Az önkéntesnek hetente egyszer két órát kell vállalnia, bírnia kell a lelki terhelést, talán ez a legnehezebb része,

nekem pedig olyan embert kell találnom, aki magabiztosan gitározik, énekel, miközben tud szemkontaktust is tartani, rugalmasan alkalmazkodik és be tud illeszkedni az osztály életébe. Korábban kapcsolatban voltunk mind a négy orvosi egyetemmel, Debrecenben, Szegeden, Pécsen, Budapesten. Jelenleg is önkéntest keresünk Szegedre, Debrecenbe és Zalaegerszegre. Ezen kívül Miskolcon, Kecskeméten, Tatabányán, Veszprémben, Székesfehérváron, Győrben, Szombathelyen, Pécsett is dolgoznak önkénteseink és várják a lehetőséget, hogy újra látogathassák a PIC osztályokat.

– Lát-e különbséget abban, hogy hogyan reagálnak városi és vidéki gyerekek a terápiára, érezhető- e ilyen értelemben a felgyorsult városi élet hatása a nyugodt vidékivel szemben?

– Nem, ebben nincsen különbség. Városban is és vidéken is többféle család él. Attól függ, hogy éppen az az ember honnan jött, mi a története, milyen segítséget kap, mennyire reziliens. Nekem az a tapasztalatom, hogy azok a szülők, akiknek vannak zenei emlékei, dalai, akiknek egyszer csak eszébe jut, hogy anya ezt énekelte, amikor kicsi voltam, azok könnyebben birkóznak meg a krízissel. Hiszen akinek kisgyerekként énekeltek, akivel játszottak, akinek mondókáztak, szülőként előhívhatja az emlékeit és ezek az emlékek segítenek. Amikor egy felnőtt egy kisgyermeknek énekel, akkor egy jövőbeli szülőt nevel.

„Fontos, hogy énekeljünk a gyerekeknek, hogy amikor szülők lesznek, ők is kedvet érezzenek ahhoz, hogy énekeljenek a gyermeküknek.”

Az interjú a budapesti Pszinapszissal (Budapesti Pszichológiai Napok) való együttműködés eredményeként jelenik meg.

A cikk eredetileg a The Budapester oldalán jelent meg.

zene terápia zeneterápia önkéntes pszinapszis csecsemő segítő a te hangodat ismerem
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKözvetítés – Július 8., 20:00 – Telemann-est a Capella Savariával
Következő bejegyzés „A Palotakoncert évről évre különleges ünnepe az operettnek” – Interjú Lukács Anitával és Vadász Zsolttal

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.