Szeptember 16-án este fél nyolckor kerül sor az UMZE Kamaraegyüttes Pantomim, zene, tánc elnevezésű évadnyitó koncertjére, a Budapest Music Centerben. Az est karmestere Tihanyi László.
A magyar kortárs zenei élet vezető együttese ezúttal három fiatal magyar zeneszerző művét mutatja be, kiegészítve két olasz Mester kompozícióival. Az est tematikája a bohócokról, tágabb értelemben véve pedig a pantomimról, illetve színpad, zene és tánc általános kapcsolatáról szól.
A koncerten ősbemutatóként csendül fel Balogh Máté Clownmusik című hegedűversenye, Varga Oszkár szólójával. A mű az európai szellemtörténet különböző bohóc-archetípusait jeleníti meg. A tételek címei pontosan rámutatnak a zene programját adó figurákra: 1. Bevezetés Charlie Chaplin modorában; 2. Petrushka felszáll a mennyekbe; 3. Pierrot dala; 4. Harlequin tánca; 5. Gelsomina búcsúja.
Az est vendége Fabio Nieder olasz-német zeneszerző, a trieszti zeneakadémia professzora – Balogh Máté egykori Mestere. Az UMZE tolmácsolásában elhangzó művének címe der Schuh auf dem Weg zum Saturnio. Az érzékenyül kimért, csendes mű egy álom zenei megjelenítése, amelyben egy pár cipő kalandos útra indul a Szaturnuszra. E műben – csakúgy mint a koncerten szintén elhangzó, Luigi Nono olasz avantgárd zeneszerző által 1951-ben komponált, Polifonica – Melodica – Ritmica című darabjában – az eltúlzott színpadi gesztusok nem szólista és együttes között, hanem az egyes hangok között jönnek létre. Az érzékenyül megfogalmazott kamarazenei szövetek egyes hangjai mind-mind „akciók” következménye. Ebből fakad, hogy a zenei frázisok absztrakt színpadi figurák gesztusainak tűnnek.
A program második felében elhangzik Szőcs Márton Fertility Music című műve. A darabot Szűcs Dóra Ida táncművész struktulált improvizációja kíséri. A három tételes darab háttérében húzódó program a népszaporulat különböző lehetséges állapotaira utal: 1. kihalás; 2. stabilitás; 3. túlszaporulat. Zene és tánc belső dramaturgiáját stílusjátékokkal alakította a szerző: Johann Sebastian Bachtól a hip-hop műfajának körébe tartozó ún. trapig való konkrét utalásokkal.
A koncert zárószáma Tornyai Péter Pantagruel pantomime című, 17 hangszerre komponált darabja. A mű inspirációs forrásai a 2021 nyarán néhány nap különbséggel elhunyt két nagy zeneszerző: Frederic Rzewski és Louis Andriessen egy-egy fontos darabja, illetve a XVI. századi francia irodalom remekműve, Francois Rabelais Pantagruel-könyvei voltak. (Rabelais sziporkázó és gátlástalan humorba ágyazott filozófiája, kor-kritikája, valamint a posztmodernt idéző szöveg-struktúrái talán még az eredetinél is erősebben domborodnak ki Faludy György magyar fordításában, átírásában.) Az egybekomponált darab tételei: Prelude – Hymne de Pantagruel – F. R. and L. A. meet on July 2, 2021 – chant d’amour de Panurge – Sheep Union – Triboulet – Intermezzo et Coral. Triboulet, a francia királyi udvar leghíresebb udvari bolondja volt (1479-1536), többek között V. Hugo és Verdi Rigolettójának ihletője. A Pantagruelben 187 (!) egymást követő jelzővel jellemzik Rabelais szereplői. Az erre vonatkozó Tornyai-tétel ennek a felsorolásnak a zenei leirata.
A koncert házigazdája Vajda Gergely, az UMZE művészeti vezetője, aki a darabok előtt röviden beszélget a szerzőkkel.