A Goda Gábor vezette ARTUS Stúdió 35. jubileumi évét ünnepelte tavaly a MINDEN (is) – nagysikerű – előadással. Az Artus épületét bekalandozó performansz egyszerre színház is, tánc, képzőművészet, zene, vetítések, interaktív helyzetek, képek és mondatok, egyszóval = Artus (is). Is – is. A pandémia miatt a tavaszi előadások elmaradtak, de szeptemberben nyolc alkalommal újra várják a közönséget.
- hirdetés -

„Ez az egész 2013-ban kezdődött, amikor felmentem a Wudang hegység egyik csúcsára, egy kolostorhoz… 22 ezer lépcső. Fizikai és szellemi kihívás. A hegy ösvényei és lépcsői azonban nem egyenesen felfelé tartottak. Néha lefelé is kellett menni. Ezt nehéz volt megemészteni. Ez volt a hegy első tanítása.
Olykor lefelé kell menni, hogy felérjünk valami magasabb helyre.
Aztán jött a második tanítás: hogyan élem meg az utat? Amikor lefelé vezet a lépcső, olyankor lefelé megyek vagy felfelé? Vagy-vagy? Hiszen miközben lefelé lépek, pontosan tudom, hogy felfelé megyek, a hegytetőre, a kolostorhoz. Egyszerre megyek le és fel is. Is-is.
Az önellentmondás jó ideje az Artus egyik alaptémája. Hogyan jelennek meg az életünkben olyan lényegi fogalmak, mint például a minden, a semmi, az örökké, a soha és a csend, amelyek – ha jobban belegondolunk – a valóságban nem is léteznek. Vagy igen? Hiszen évezredek óta ezeket kutatjuk.
„Kísérleteztünk, és próbáltunk olyan helyzeteket teremteni, mikor ezek az is-is helyzetek megjelennek” – bontotta ki Goda Gábor a tanckritika.hu-nak adott interjúban. „Például mozgásban, mikor valaki egyszerre lassú és gyors. Nyitja magát és bezárul. Az előadás címe nem azért Minden (is), mert mindent akarunk mutatni, és még valami többet, hanem azért, mert minden is-is helyzetben tud lenni.

MINDEN (is) – fotó: Dusa Gábor
Ez a színházcsinálásban egyébként magától értetődő. Hisz az előadóknak figyelniük kell egyrészt saját magukra, a mozdulataikra, a megszólalásaikra, de közben figyelniük kell a többi szereplőre, a térre, a nézőkre. Tehát a figyelme kell hogy kint legyen, ugyanakkor figyel a saját, személyes feladatára. Ez nem egy lehetetlen vállalkozás, de legtöbbször nem veszik észre az emberek, hogy erre a képesek. S ha ezt nem tudatosan művelik, akkor az zagyvasághoz, figyelmetlenséghez vezet a hétköznapokban. Kicsit koncentrál, kicsit kifelé megy, kicsit erre, kicsit arra… A vagy-vagyban ugrálnak…”
Alkotó szereplők: Bakó Tamás, Izsák Szilvia, Mikó Dávid, Mózes Zoltán, Nagy Csilla, Szalay Henrietta
Zenészek: Goda Sára, György Andrea, Philipp György
Tér: Sebestény Ferenc, Goda Gábor
Zene: Philipp György
Az előadásban elhangoznak még Arvo Pärt, David Lang, Philip Glass, Vivaldi, Wim Mertens művei.
Jelmez: Lőrincz Kriszta
Fény, alkotó munkatárs: Kocsis Gábor
Hang: Szabó Áron Vasaló
Szövegek: Goda Gábor, Weöres Sándor
Kreatív technika: Bodóczky Antal, Hajdu Gáspár, Papp Gábor
Produkciós vezető: Hodován Margit
Produkciós asszisztens: Fazekas Anna, Hodován Mária
Külön köszönet: Boros Anna Eszter, Lipka Péter, Lukács László, Nagy Géza, Mayer Zita, Palojtay János, Rezsnyik Gábor
Rendező-koreográfus: Goda Gábor
Támogatók: EMMI, EMET
További információk ide kattintha érhetőek el.