• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Zene

A zenekari és kamarazenei oktatás még fontosabbá vált a Zeneakadémián

Szerző: (x)2021. november 30.
Facebook Twitter E-mail
Keller András - fotó: Hrotkó Bálint
Keller András - fotó: Hrotkó Bálint

Több tucatnyian kerültek be neves szimfonikus együttesekbe a Zeneakadémia elmúlt két évben végzett növendékei közül. Hogyan készíti fel diákjait az egyetem a zenei életre és a zenekari működésre? Cikksorozatunk első részében erről beszélgettünk két korábbi diákkal és Keller András Kossuth-díjas hegedűművésszel, a Concerto Budapest zeneigazgatójával.

A 2020-ban és 2021-ben diplomázott zeneakadémisták közül nyolc-nyolc fiatal tehetség nyert felvételt a Magyar Állami Operaházba és a Zuglói Filharmóniához; hat-hat a MÁV Szimfonikus Zenekarhoz és az Óbudai Danubia Zenekarhoz; öt-öt a Nemzeti Filharmonikusokhoz és a Budafoki Dohnányi Zenekarhoz; négy-négy a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarához, a székesfehérvári Alba Regia Szimfonikus Zenekarhoz és a Győri Filharmonikus Zenekarhoz; három-három pedig az Orfeo Zenekarhoz, a Miskolci Szimfonikus Zenekarhoz és a Concerto Budapesthez. Rajtuk kívül a jelenlegi graduális és doktorandusz hallgatók közül mintegy harmincan dolgoznak hazai együtteseknél.

Az elmúlt években végzettek is rendre neves magyar és külföldi együtteseknél találtak munkát. Emellett számos diák alapított kamaraegyüttest, vagy lett szólista művész.

Keller András Kossuth-díjas hegedűművész, a Concerto Budapest zeneigazgatója, művészeti vezetője azt mondja: fontos, hogy a tanárok egymást is támogassák a növendékek fejlődése érdekében, továbbá hogy kiegészítse egymást a főtárgytanítás, valamint a zenekari és kamarazenei oktatás. „Ezért örülök annak, amit látok: hogy a Zeneakadémián mindez még fontosabbá vált az utóbbi időszakban. Mert nem jó, ha a főtárgy leköti a diákok energiáinak túlnyomó többségét. Mindig is kiváló oktatás volt az intézményben, és most meglátásom szerint épp felszálló ágban van. Az oktató művészek, köztük a nemrég csatlakozott fiatalabb, de már neves muzsikusok garanciát jelentenek erre, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának adományozott Nemzeti Ifjúsági Zenekar cím pedig további lendületet ad” – teszi hozzá. Tapasztalatai szerint a Zeneakadémián frissen végzettek között nagyon sok a tehetséges, jól képzett növendék. Néhányuknál érzékelhető egyfajta hiányosságként, hogy kevés a tapasztalatuk a közös muzsikálásban, azonban ez voltaképp természetes, hiszen még nagyon fiatalok, nem szerezhettek gyakorlatot, ezt a zenekarba kerülve tudják megszerezni. Mint hangsúlyozza, természetesen a fejlődés hosszabb távon hoz majd gyümölcsöt, így türelemre van szükség. Emellett szívesen látna megvalósulni még több együttműködést a felsőoktatás és a szimfonikus együttesek között, amellyel még gazdagabbá lehetne tenni a fiatalok képzését (Ilyen együttműködés pl. Mesterjáték elnevezésű kezdeményezés a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Zeneakadémia között – a szerk. megj.)

„Fontos a technikai képzettség, de a különféle megszólalásmódokat az együtt zenéléssel lehet elsajátítani. Ezért is elengedhetetlen például a kamarazenélés, amelynek szemléletét a hozzánk, a Concerto Budapesthez folyamatosan érkező fiatal zeneakadémistáknak minden nap próbálok átadni” – mutat rá Keller András.

Scheuring Kata - fotó: Kondella Misi
Scheuring Kata – fotó: Kondella Misi

Scheuring Kata, aki évek óta a Magyar Állami Operaház szóló fuvolaművésze, a Zeneakadémia folyamatosan megújuló, növendékekből álló szimfonikus zenekarában is megmutathatta magát szólistaként, és bár a szólamban való szereplést szerinte igazán a való életben lehet megtanulni, e téren sokat adott neki az egyetemi együttes diákkorában. Ménesi Gergely vezetésével ugyanis a hallgatók félévente egy-egy projektben aprólékosan kidolgozzák az adott műveket, akár ütemenként vagy akkordonként megállva, ami jól megmutatja a fiataloknak, hogy miként is kell tevékenykedni egy szimfonikus együttesben – emlékszik vissza. Azt is hangsúlyozza, hogy főtárgy tanárával, Oross Veronikával az órákon is sokat játszottak zenekari szólamokat, készülve a félévi és év végi vizsgákra.

Scheuring Kata 2016-ban végzett az egyetemen, de még diákévei alatt számos nemzetközi versenyen dobogós helyezést ért el, és világhírű művészek – például Emmanuel Pahud – mesterkurzusain vett részt. Diplomázása után, 2017-2018-ban felvételt nyert az Európai Unió Ifjúsági Zenekarába (EUYO), majd 2019-ben sikeres próbajáték eredményeként megkapta a Finn Nemzeti Opera szóló fuvolista pozícióját. Mivel az itthon maradás mellett döntött, a Magyar Állami Operaháznál dolgozik ugyanezen a poszton.

Karasszon Eszter - fotó: Kondella Misi
Karasszon Eszter – fotó: Kondella Misi

Karasszon Eszter csellóművész már másodéves zeneakadémista kora óta a Concerto Budapest tagja, immáron szólamvezető-helyettesként, ahová Keller András főzeneigazgató hívta meg, miután egy kamarazenei trióban hallotta őt. Emiatt a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara munkáiban már nem volt ugyan kötelező részt vennie, de így is játszott néhányszor az egyetemi együttessel. Kérdésünkre kiemeli azt a 2016-os koncertet, amelyen szólistaként Dohnányi Konzertstückjét adta elő, Kovács János vezényletével: emlékezetes számára, ahogy a dirigens a munkához állt, segítve a növendékeket a felismerésekben. Hozzátette: arra tanította ez a munka, hogy átfogóan kell ismerni az adott művet, mert nemcsak a szólista saját hangjai a fontosak, hanem a muzsikustársakra is szükséges figyelni, emellett rendkívül fontos a bizalom a karmester, a szólista és a zenekar között is.

Összességében mindhárman annak a meggyőződésüknek adtak hangot, hogy az intézmény számára fontos a diákok felkészítése a zenekari működésre, e tudásukat azonban megsokszorozza a végzés utáni tapasztalatuk egy-egy szimfonikus együttesben.

zeneakadémia keller andrás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyitrai Annát díjazták Tallinnban Pálfi György disztópiájának látványvilágáért
Következő bejegyzés Konferenciasorozatot indított a magyar egyházzene történetéről az MMA MMKI

Ajánlott Bejegyzések

Budapest Ritmo
Bartók Tavasz

Amit még nem láttál: idén tavasszal is jön a Budapest Ritmo

2023. február 6.4 perc olvasás
Zuzana Marková - fotó: Joan Tomás
Müpa magazin

Online elérhető Bellini Alvajárója a Müpa Home műsorán

2023. február 6.2 perc olvasás
Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház
Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

2023. február 6.8 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.