• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Zene

Fekete-Kovács Kornél: „Kodály Zoltánnak nem kell cégér”

Szerző: Tuska Borbála2022. január 29.
Facebook Twitter E-mail
Fekete-Kovács Kornél
Fekete-Kovács Kornél – fotó: Stépán Virág

Február 3-án a Modern Art Orchestra és a Nemzeti Énekkar közösen tart ősbemutatót a Pesti Vigadóban. A Fölszállott a páva című esttel Kodály Zoltán emléke előtt tisztelegnek, amelynek részleteiről az együttes vezetőjét, Fekete-Kovács Kornélt kérdeztük.

– Miért éppen Kodály Zoltánra esett a választás a koncert tervezésekor?
– Kodály teljességgel megkerülhetetlen egy Magyarországon tanult zenész számára. Én az 1970-es években kezdtem el ének-zenei általános iskolába járni, ahol már hatévesen kötelező volt az énekkar. Nagyszerű tanárunk, Vancsura Béláné mélyen belénk plántálta a kóruséneklést, így most, amikor Kodály neve felmerült a sorozatban, nekem magától értetődő volt, hogy a szerző kórusműveit vesszük elő.

– Hogyan találtatok egymásra a Nemzeti Énekkarral?

– A 2000-es évek elején dolgoztam először együtt velük, akkor még Antal Mátyás volt a karnagy. Egy fantasztikus zeneszerző, Duke Ellington jazz-zenekarra és kórusra írt Sacred Concert című szvitjét adtuk elő, amelyet jó néhány évvel később megismételtünk, immár Somos Csaba vezetésével. Ebből a sikeres közös munkából egyenes ágon következett, hogy Kodály énekkari művei kapcsán első körben ismét őket kerestem meg.

– Hogyan lehet a kortárs zene eszközével közel hozni Kodály örökségét a mai közönséghez?

– Kodály nem szorul rá erre, nem kell neki cégér, hiszen mindenki ismeri és szereti az ő zenéjét Magyarországon. Ezzel az előadással páratlan életműve előtt szeretnénk tisztelegni. Három évvel ezelőtt Bartók Béla műveit megidézve kezdtünk bele a sorozatba 15 magyar parasztdal feldolgozásával. További terveink között szerepel Ligeti György és Liszt Ferenc, és ebből a sorból Kodály sem maradhatott ki.

– Milyen szempontok szerint állt össze a koncertprogram?

– Először a kórusműveket választottuk ki. Két segítőmmel, Somos Csabával és Gőz Lászlóval, a Budapest Music Center vezetőjével egy olyan keresztmetszetet akartunk felállítani ezekből a darabokból, amely Kodály teljes életművét reprezentálja. Az Este (1907) című korai műve például még az impresszionizmus hatásáról árulkodik, de megszólal a már élő kórusmozgalom részére írt Túrót eszik a cigány is, amely egy népzenei alapokon nyugvó feldolgozás.

Számomra az is fontos szempont volt, hogy Kodályon keresztül a népzenei gyökerek minél inkább tetten érhetőek legyenek. Az új kompozíciók megírásakor több esetben azokból a népdalokból indultunk ki a kollégáimmal, amelyeket Kodály is feldolgozott.

– Kik voltak a zeneszerzőtársaid, és hogyan zajlott a közös alkotómunka?

– Ahogy az előző Bartók-műsornál, most is a zenekar néhány tagjával – Bacsó Kristóf, Ávéd János, Subicz Gábor és Cseke Gábor – dolgoztam együtt. Ott darabszámra osztottuk el a megírandó műveket, itt viszont azt kellett figyelembe venni, hogy kihez melyik népdal vagy Kodály-mű kapcsolódik leginkább.

Ide kapcsolódik:
Hazánk első zenei általános iskolája - Kodály nyomában Kecskeméten

– Tehát népdalok és Kodály-feldolgozások alapján dolgoztatok?

– A művek felénél a népdal volt a kiindulópontunk, máshol viszont a dramaturgia számított. A koncert nyitódarabja például az én Prelude to the night című kompozícióm lesz, amit majd az Este követ. Kodály ezt a művét Gyulai Pál verse alapján írta, és én is ebből a szövegből kiindulva alkottam meg a saját verziómat.

– Ha ki kellene emelned egyet az új művek közül, melyik lenne az?

– A koncert legutolsó, Children’s Song (Gyermekek éneke) című darabja nagyon fontos üzenetet hordoz. Az én időmben még természetes volt, ha valaki ének-zenei tagozatos iskolába járt. Most viszont egyre inkább azt veszem észre, hogy

erősen megkoptak azok az irányelvek, melyeket Kodály az ifjúság zenei nevelését illetően megfogalmazott.

A záródarabbal arra szeretnénk rávilágítani, hogy nagyon fontos lenne, ha a minőségi zene vissza tudna szivárogni a fiatalok mindennapjaiba. Kodály csupa olyan módszertant javasolt az ének-zene oktatás számára, melyek által a gyerekek nem kötelességnek, hanem élvezetes tevékenységnek érzik az éneklést, és ki tudják bontakoztatni a kreativitásukat. Túl az ő zeneszerzői géniuszán ez egy nagyon fontos része annak az örökségnek, amit ránk hagyott.

interjú modern art orchestra kodály zoltán nemzeti énekkar fekete-kovács kornél
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésErnst Lubitsch, akinek a neve filmes műfaj lett
Következő bejegyzés Mégsem nyit Barcelonában új részleget a szentpétervári Ermitázs Múzeum

Ajánlott Bejegyzések

Te csak hallgass!

Händel és Corelli találkozása ihlette a Musica Gloria új lemezét

2023. március 31.2 perc olvasás
Magyar Nemzeti Táncegyüttes
Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

2023. március 31.3 perc olvasás
Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.