• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Színház Zene

Jekyll és Hyde a korhűség szellemében, a mai igények szerint – interjú Fekete Katalin jelmeztervezővel

Szerző: Papp Tímea2022. március 4.
Facebook Twitter E-mail
Fekete Katalin - forrás: Budapesti Operettszínház
Fekete Katalin - forrás: Budapesti Operettszínház

Április 1-jén mutatja be a Budapesti Operettszínház a Jekyll és Hyde-ot, a musicalirodalom egyik legnépszerűbb darabját. Fekete Katalin jelmeztervezővel beszélgettünk azokról a kihívásokról, melyeket e nagy léptékű produkció állít elé az alkotói folyamatban.

– A La Mancha lovagja volt az első alkalom, hogy az Operettszínházban dolgoztál. Milyen volt az a munka, a megérkezés, és milyen most a visszatérés a Jekyll és Hyde-ra?

– Jóleső izgalommal érkeztem akkoriban, szinte senkit nem ismertem személyesen a társulatból. Vincze Balázzsal dolgoztunk korábban a Pécsi Balett által színpadra vitt Carmina Burana című előadásban Erdős Júlia Luca díszlettervezővel, ami nagyon jó munkafolyamat volt. A balettelőadás sikere, a közös munka élménye természetesen jó háttér volt egy újabb közös munkához. A koncepciónk, elképzelésünk a La Mancha lovagjáról kiforrott volt, remek szereposztással, kiváló feltételekkel kezdhettünk a munkának, ez adott mindannyiunk számára – az óriási kihívás ellenére – bizalmat a terveink megvalósításához.

Természetesen ha visszagondolok az akkori olvasópróbára, a pulzusszámom az egekig ért. A következő izgalmas felkérés a Budapesti Operettszínház Balettegyüttesével készült Korhatár nélkül című est második felvonásának jelmezterve volt, Felix Mendhessohn-Bartholdy Olasz szimfóniájára, Zachár Lóránd rendezésében, ami szintén komoly kihívást, de nagyszerű élményt jelentett. Ezek után a Jekyll és Hyde olvasópróbájára nagy várakozással, de talán kevesebb izgalommal érkeztem. A musical több szereposztással készül, hatalmas a stáb, de akikkel a La Mancha lovagja produkcióban együtt dolgoztunk, ismerősként és bizalommal köszöntöttek.

Jelenet a La Mancha lovagjából - fotó: Juhász Éva
Jelenet a La Mancha lovagjából – fotó: Juhász Éva

– Színpadi színésznőként kezdted a pályád a kaposvári Csiky Gergely Színházban, ezért pontosan tudod, mennyire fontos a jelmez, mi mindent tud hozzátenni a ruha a karakterek megformálásához.

– Nagyon sok kiváló tervezővel találkoztam színésznői pályám során, és sokszor eszembe jut, hogy az egy évtizedes színpadi tapasztalat segít ebben a munkában is. Ha visszagondolok, hálás színésznő voltam abból a szempontból, hogy mindig elfogadtam a tervező elképzeléseit, gondolatait a ruháimról. Különböző szélsőséges karaktereket játszottam – így megtanultam, hogy ezen a pályán a személyes ízlés és a színpadi megjelenés sok esetben különbözik. Ugyanakkor a ,,jelmez sikere” a funkcionalitásban, kényelemben, a jellemábrázolás színesítésében, az alakítás és az előadás szolgálatában rejlik. Tervezőként akkor vagyok elégedett, ha a színész jól érzi magát a színpadi öltözetében. Ha tehetem, sokat beszélgetek a színészekkel, és a lehetőségekhez mérten, többes szereposztásnál – igyekszem olyan megoldásokat találni, ami mindenkinek előnyös, egyéni alkata, adottságai tekintetében

– Honnan inspirálódtál a Jekyll és Hyde világához?

– Korabeli fotókat, festményeket néztem a viktoriánus kori Londonról, amelyeken a különböző társadalmi rétegek viseleteinek jellemzőit tanulmányoztam, kerestem az ,,életképeket” ábrázoló hangulatokat, amelyeken az arisztokrácia és a mélyszegénységben élők mindennapjaiból csíphettem el pillanatokat. A történetben különböző társadalmi rétegek közötti feszültség is megjelenik, ezért fontosnak tartottam a szinte provokatív eleganciát és a nincstelenséget is megmutatni, tehát a divattörténet mellett a társadalomtörténeti kutatásokra is szükség volt.

Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz
Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz

Izgalmas kihívás egy 19. századi sztorit a korhűség szellemében megmutatni, de a 21. század nézői igényeinek is újat, különlegeset alkotni. Megidézzük a színpadon a turnűr, díszes kalapok, frakkok, nagyestélyi viseletek, zsakettek, cilinderek világát, de az anyagok minőségében, a színekben, és formákban próbálunk újat, frisset hozni, hiszen rengeteg film, tévés produkció dolgozza fel ezt a kort. Fontos, hogy a színház, a maga újraálmodó, újraalkotó erejével, a közönséggel egy mágikus térben ,,személyesen találkozva” valami igazán eredetit, a nagyszerű alakítások mellett – maradandó vizuális élményt is adhasson.

– Jekyll és Hyde kettős személyiségének megmutatása mennyire jelent jelmeztervezői szempontból összetett feladatot?

– Jelmeztervezőként a legizgalmasabb kihívás Jekyll és Hyde, a ,,kettős személyiség” színpadi megjelenítése volt. Az átváltozás-átalakulás feszes zenei és prózai keretek között leginkább színészi játékra és rendezői ötletekre épül. A kísérleti szer hatására bekövetkezett torzulás nem változtatja át drasztikusan a leginkább a filmtörténetből közismert szörnyszülötté a főszereplőt. Koncepciónk szerint Jekyll emberi meghasonulását tartjuk fontosnak, amely a két ellentétes személyiség izgalmas és borzalmas belső csatájának drámája, ezért Jekyll öltözetében az emberi külső forma megtartása koncepcionális döntés volt. A három művész (Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Sándor Péter – a szerk.)  jelmeztára természetesen tartalmazni fog csak Jekyllre és csak Hyde-ra jellemző ruhadarabokat. Bizonyára magával ragadja a nézőket az elgondolkodtató történet aktualitása, az, hogy a tudatformáló szerek, melyek a személyiségünket torzíthatják, milyen visszafordíthatatlan folyamatokhoz vezetnek. Bízunk benne, hogy a nézők jó kérdésekkel, maradandó élménnyel távoznak majd a színházból, ami segít mindannyiunkat abban, hogy jó döntéseket hozzunk ezekben a nem mindennapi történelmi időkben, amiben élünk.

Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz
Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz

– Mennyire tudod közvetlen közelről követni a próbafolyamatot, hiszen neked a kivitelezőkkel is tartanod kell a kapcsolatot?

– Hatalmas produkció készül, ami rengeteg feladattal jár, ezért a próbafolyamatba bármennyire is szeretnék, nem tudok napi szinten belefolyni. Nagyon szeretem egyébként nézni a próbákat, számomra is inspirálóak a rendező instrukciói egy-egy karakter és a színész tüzetesebb megismerése, valamint a ruhák funkcionalitásának pontosítása szempontjából. Sajnos egy ilyen nagyszabású előadásnál ezt nem tehetem meg a sok párhuzamosan futó, aprólékos munkafolyamat miatt. Szerencsére nagy segítségemre van, mint az előző produkcióknál is, Veréb Dia, aki nagyszerű, kreatív kivitelező, és a kalapkészítőtől a cipészig, a belső varrodák és a külső műhelyek szakembereivel az együttműködésünket a kezében tartja. A logisztika és a feszes időkeret miatt a próbákra sajnos nem jut időm. Óriási a háttérmunka, rengeteg kiváló szakember, műhely dolgozik azon, hogy létrejöjjön ez a produkció.

Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz
Jelmeztervek a Jekyll és Hyde című előadáshoz

– Hogyan dolgozol együtt a díszlettervezővel, mennyit kell egyeztetned vele?

– Cziegler Balázzsal ez az első közös munkánk. Amikor először találkoztunk hármasban, vele és az előadás rendezőjével, Vincze Balázzsal, akivel mindketten többször dolgoztunk együtt, azonnal kiderült, hogy nagyon jól tudunk egymáshoz kapcsolódni, és ugyanazt a nyelvet beszéljük. Meg is jegyezte Balázs (Cziegler – a szerk.), mennyire meglepő neki ez az azonnali egymásra hangolódás. Valószínűleg azért, mert a színházi embert érezte meg a kérdéseimen, azt, hogy a tartalom érdekel, és a tervezés szinte filozófiai szinten foglalkoztat, amiben szintén hasonlítunk. Ez az első beszélgetés hármasban a főbb irányok tekintetében sok mindent eldöntött. Egyelőre csak a látványterveit láttam: nagyon elegáns, izgalmas lehetőségekkel és terekkel. A nagy „randevúra” akkor kerül sor, amikor különböző részek összeérnek, és a szereplők, a díszlet, a jelmez, a zene, a karmester és a koreográfia, a fények és színpadtechnika varázslatával, egy csodálatos csapatmunka eredményeként megszületik az előadás.

interjú budapesti operettszínház jelmez jekyll és hyde fekete katalin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIllúzióteremtés korhűséggel és fantáziával – interjú Cziegler Balázs díszlettervezővel
Következő bejegyzés Közel 600 év után először mozdítottak el helyükről négy Donatello-művet

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Richard Taruskin amerikai zenetudós

2022. július 2.1 perc olvasás
Mefiszto az Átriumban - fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Kiemelkedő színvonalú műhelyek tűnhetnek el – Közleményt adott ki a Színházi Társaság

2022. július 2.2 perc olvasás
- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.