Április 24-én folytatódik a Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenysorozata: Eldbjørg Hemsing, a kiváló norvég hegedűművész tér vissza szólistaként az együtteshez, aki ezúttal Bach E-dúr hegedűversenyével és Pēteris Vasks Távoli fény című versenyművével lép a Zeneakadémia közönsége elé.
Eldbjørg Hemsing napjaink legjelentősebb fiatal hegedűművészeinek sorába tartozik, akinek játékáról a kritika is elismerően nyilatkozik, a BBC Music Magazine például „ragyogónak és kifinomultnak” nevezte az előadásmódját. A norvég művész hazájában már 11 éves korában hírnévre tett szert, amikor a Bergeni Filharmonikus Zenekarral debütált. Azóta már többek között olyan együttesek voltak a partnerei, mint a Királyi Filharmonikus Zenekar, az MDR Lipcsei Rádió Szimfonikus Zenekara vagy a Sanghaji Filharmonikusok, de a 2021-es Kaposfesten a Liszt Ferenc Kamarazenekarral is fellépett.
Fontos küldetésének tartja, hogy norvég zeneszerzők feledésbe merült műveit visszahozza a koncertéletbe. Ennek részeként fedezte fel a 20. század elején alkotó Hjalmar Borgstrøm hegedűversenyét, amelyet Kínában, Svájcban, Kanadában és Németországban is bemutatott, sőt 2018-ban bemutatkozó lemezére is felvette.
A Liszt Ferenc Kamarazenekarral közös koncertjére azonban nem „hazai” művekkel érkezik. Kezdésként Bach egyik örökbecsű kompozícióját, az E-dúr hegedűversenyt adja elő, amely méltó nyitánya a zenei spirituális utazásként aposztrofált estnek. Bach a művet lipcsei szolgálata idején – a Tamás-templom karnagya volt –, 1720 körül írta. A barokk concerto gyors nyitótétellel indul, teret adva a szólista virtuozitásának megcsillogtatására. Ezt követi a markáns basszustémával kezdődő, cisz-moll Adagio, majd egy táncos karakterű tétel zárja a művet.
A műsor Edvard Grieg Holberg-szvitjével folytatódik, amely a szólista személye mellett a koncert másik norvég vonatkozásának tekinthető. Az öttételes tánccsokor Ludwig Holberg, egy dán-norvég drámaíró születésének 200. évfordulójára készült 1884-ben. Alcíme szerint „szvit régi stílusban”, amely arra utal, hogy Grieg 18. századi, Holberg korában népszerű táncformákat elevenített fel.
A szünet után korunk egyik elismert zeneszerzője, a lett Pēteris Vasks hegedűre és vonós hangszerekre írt versenyműve szólal meg Hemsing és a Liszt Ferenc Kamarazenekar tolmácsolásában. Az egyetlen hosszú tételből álló Távoli fényt a szerző nem kisebb kaliberű művésznek, mint Gidon Kremernek dedikálta, aki nagy nyitottsággal fordul a balti zene iránt. Az 1996/97-ben írt és lett zenei díjjal jutalmazott mű mára modern klasszikusnak számít, amelyet Vasks szavainál jobban nem is lehetne jellemezni: „Egy dal, amely a csendből ered és a csendbe lebeg tova, tele idealizmussal és szerelemmel, néha melankolikus, néha pedig drámai.”
A koncert zárásaként ismét egy Bach-művet hallhatunk, méghozzá egy kétszeres átiratot. A szerző d-moll partitájának híres Chaconne-tételét a századfordulón élő kiváló zongoraművész-komponista, Ferruccio Busoni írta át zongorára. Tfirst Zoltán, aki 50 éven keresztül volt a Liszt Ferenc Kamarazenekar muzsikusa, zeneszerzői vénáját ismét kamatoztatva, ez alapján készítette el a mű vonószenekari változatát. Az átdolgozás sokak számára lehet ismerős az együttes új imázsfilmjéből, de közönség előtt most hangzik el először.
Jegyvásárlás ide kattintva.