• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film PR Promóció Zene

Szemenyei János: „Húsz éve nem volt cselló a kezemben”

Szerző: Tuska Borbála2022. május 9.
Facebook Twitter E-mail
Szemenyei János
Szemenyei János – fotó: Felvégi Andrea

Egyedülálló koncert-film-színházi produkciót mutat be az Óbudai Danubia Zenekar május 13-án az Átriumban. A Dichterliebe – A tizenkét óriás című előadás Robert Schumann azonos című dalciklusa alapján készült, amelyben egy elképzelt szerelem története elevenedik meg. A főszereplőt alakító Szemenyei Jánost a darab létrejöttéről és sajátosságairól kérdeztük, de a beszélgetés során arra is fény derült, hogy már nem először vett kezébe csellót.

– Hogyan jött a Dichterliebe feldolgozásának ötlete?
– Az Óbudai Danubia Zenekar több mint hat éve már színre vitt egy dalciklust, Schubert Winterreise című művét. A főszerepet rám, a rendezést pedig Mundruczó Kornélra bízták, akivel egyébként a Proton Színházban régóta dolgozom együtt. Abban az előadásban a Schubert-dalok zenekari kísérettel szólaltak meg Hans Zender átdolgozásában, a háttérben pedig egy menekültekről szóló videoinstalláció ment.

A Winterreise sikerén felbuzdulva vetődött fel, hogy Schumann Dichterliebe című dalciklusából is lehetne készíteni egy szintén több műfajt magába sűrítő produkciót. Hámori Máté, a zenekar művészeti vezetője keresett meg, hogy lenne-e kedvem elénekelni. Korábban már a zenekari átirat elkészítésére Balogh Máté zeneszerzőt kérte fel, majd Horvát Lili csatlakozott hozzánk rendezőként.

Ide kapcsolódik:
Téli színházi utazások

– Miben tér el egymástól a két produkció?

– Merőben más mindkettő. A Winterreisében az élő előadással párhuzamosan futott a vetítés, amely a menekültek sorsát mutatta, mindennapi cselekvéseikkel vagy akár csak az arcok, szemek tükrében. Nem kellett elmesélniük egy konkrét történetet, a cselekvéssort én végeztem élőben. A Dichterliebe esetében ez éppenhogy megfordul. Az eredeti dalciklus eleve rövidebb, mint a Winterreise, elénekelve mindössze 35 percet tesz ki. Ezért Lili olyan koncepciót talált ki, hogy a viszonylag statikus pozíciókban előadott dalokkal felváltva vetítsünk egy filmet is, másfél órásra duzzasztva ezzel a produkciót. Lili maga írta és rendezte a filmet, amelyet többedmagammal forgattunk le.

Dichterliebe
Szemenyei János, Horvát Lili és Hámori Máté (balról jobbra) – fotó: Felvégi Andrea

– Mit lehet tudni a filmről?

– A történet nem kapcsolódik szorosan a Dichterliebe szövegeihez, hiszen azok egy-egy költői képet megfogalmazó versek Heinrich Heine tollából. Mindegyik gyönyörű, de nincs bennük cselekmény, ezért volt szükség arra, hogy egy plusz történettel egészüljön ki a produkció. A filmben egy korábbi csellistát játszom, aki már portásként dolgozik egy tánciskolában. Ott megismerkedik egy nővel, aki egyik pillanatról a másikra rejtélyesen eltűnik. Ezzel kezdetét veszi egy szerelmi útkeresés, melynek bizonyos pontjain hangzanak el a főhős lelkiállapotát kifejező Schumann-dalok.

– Mire utal a darab alcíme?

– A tizenkét óriást a ciklus legutolsó dalából emelte ki Lili. Ez a címe egy német népmesének, amely fontos szerepet kap a filmben is: a tánciskolában oktató nő meséli el az általam alakított férfinak.

Szemenyei János
Szemenyei János a film forgatásán – fotó: Felvégi Andrea

– Említetted, hogy a filmben egy csellista bőrébe bújsz. Tanultál ezen vagy más hangszeren játszani?

– Sajnos nem, holott már gyerekként is nagyon érdekelt a zenélés. Autodidakta módon csak zongorázni tanultam, illetve egy rövid ideig orgonáltam. Húsz évvel ezelőtt pedig a Színművészeti Egyetem egyik vizsgaelőadásán kellett csellóznom, így akkoriban tanárhoz is jártam, akitől elsajátítottam az alapokat. Meglepetésként ért, hogy most, amikor újra kezembe vettem a hangszert, visszajöttek bizonyos mozdulatok. Ettől függetlenül a film egyik jelenetében nagyon kellett figyelnem, hogy ugyanúgy járjon a kezemben a vonó, mint ahogy a mellettem ülő profi zenészeknek a kezében.

– Nem lehetett könnyű belesimulni a zenekarba. A daléneklésre hogyan készülsz? Hiszen eredetileg színházi-musicales irányból jössz.

– Ezért jelent kihívást is ez a feladat, de nagyon nyitott vagyok a klasszikus zenére. Speciális korrepetitorhoz, Jean Klárához járok, aki nemcsak technikailag, hanem a stílus elsajátításában is segít. Nagy öröm számomra, hogy a Dichterliebe mellett a Porgy és Bess-ben, az OPERA előadásában is énekelhetek tenor főszerepet. Fantasztikus élmény volt az Operaház színpadán debütálni.

interjú óbudai danubia zenekar schumann szemenyei jános horvát lili
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHárfa-, klarinét- és fagottpróbajáték az Operaházban
Következő bejegyzés Svájci kiadónál jelent meg a Nagy Emma Quintet Synced című albuma

Ajánlott Bejegyzések

Mantas Kvedaravičius: Mariupolis - forrás: YouTube
Intermezzo

A cannes-i közönség is láthatta a Mariupolban forgatott megrázó dokumentumfilmet

2022. május 21.2 perc olvasás
Szakácsi Sándor - forrás: Facebook
Intermezzo

Akinek a hangja velünk maradt – 70 éves lenne Szakácsi Sándor

2022. május 20.3 perc olvasás
Papageno Klasszik

Lemezbemutatók és fesztiválszezon a Papageno Klasszikban

2022. május 20.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
- forrás: MNB Promóció

Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém Promóció

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Mikroműanyag Gömbvilág Kollekció - Gyűrű - forrás: Műtárgyak Éjszakája Promóció

E-rolleres kortárs galériatúra és fenntartható gyerekszoba a 6. Műtárgyak Éjszakáján

gyereknap az Operaházban Promóció

Gyereknap az Operaházban

Maladype Színház - Yvonne - fotó: Toldy Miklós Promóció

Jáger Simon: „Aki színházzal foglalkozik, annak folyamatosan meg kell újulnia”

Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.