November 4-én indul a debreceni Kodály Kórus közönségre fókuszáló a cappella évada. Kocsis-Holper Zoltán vezető karnagy mesélt az énekkar idei terveiről.
– November 4-én indul Debrecenben a Kodály Kórus saját bérletes sorozata. Tavaly a hivatalos fennállás 50. jubileumát ünnepelték, az idei sorozat a Publikum Laude címet kapta. Mire utal a „Közönség dicsérete” cím?
– A nyilvánvaló szójátékkal arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy idén szeretnénk bevonni előadásainkba a közönséget, hogy ne csak passzív résztvevői legyenek a koncertnek – természetesen az aktív zenehallgatás mellett –, hanem valamilyen féle interakcióba is lépjenek velünk: ez legtöbbször közös éneklés lesz, de a farsangi koncertünk műsoráról például szavazással dönthetnek. Jó érzés, amikor megszűnnek a határok színpad és nézőtér között, amikor egy alkotó közeggé válunk. Maga a hangverseny is másfajta emelkedettségbe csap át, mert így mindenki megérezheti, hogy milyen egy előadói közösség tagjának lenni. Ezek mindig különleges pillanatok. Bízom benne, hogy a debreceni közönség is szeretni fogja őket.
– A Kodály Kórus bérlet első alkalma egy koprodukció lesz. Idén ünnepeljük Kodály Zoltán születésének 140. évfordulóját, ehhez kapcsolódik a koncert.
– Fölszállott a páva – tisztelgés Kodály Zoltán előtt címet viseli a produkció, mely a Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél koncepciója alapján készült, és csodálatos fúziója lesz a magas színvonalú jazz daraboknak és az a cappella Kodály-műveknek. A közönség felváltva hallhat kórusműveket, illetve olyan szerzeményeket, melyeket az adott Kodály alkotások inspiráltak.
Az egész koncertnek egyik fontos üzenete, hogy Kodály zeneszerzői és zenepedagógusi munkájával nem csak a 20. század magyar zenei életére volt kiemelkedő hatással, hanem még a kortárs jazz zenészek és szerzők számára is inspirációs forrást kínál. A Kodály Kórus szerepe az egész est folyamán meghatározó, ugyanis a jazz-es alkotásokban is énekel, melyeket Fekete-Kovács Kornél irányít, míg a Kodály-darabokat magam vezénylem. Egy szólista énekművész, Pocsai Kriszta is fellépője lesz a koncertnek, az est zeneszerzői pedig Fekete-Kovács Kornél, Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor és Subicz Gábor.
– Említette, hogy a közönség szavazhat a farsangi koncert műsoráról. Mikor lesz a koncert és mire lehet szavazni?
– Három útvonalat adtunk meg a közönségnek, melyen február 17-én, a Nagy utazás koncerten elindulhat a „zenés, farsangi karaván”. Amelyikre a választás esik, az azon lévő országok, népek, szerzők dalaiból fogunk énekelni. Mindhárom útvonal különleges: 1. Magyarország–Ausztria–Szlovénia–Olaszország; 2. Magyarország–Észtország–Norvégia–Izland; 3. Magyarország–Ausztrália–Japán–USA. Voksolni a Facebook-oldalunkon, illetve e-mailben is lehet, valamint november 4-i koncertünkön személyesen is. Kíváncsi vagyok, hogy a közönséget a nagyon távoli egzotikum vonzza, vagy inkább a szomszédaink zenéjébe hallgatnának bele, esetleg az északi népek különleges muzsikáját választják.
– Márciusban a „Príma primák”-ra várják a közönséget. Mit takar a cím?
– Két olyan művet választottunk, mely valamilyen szempontból az adott szerző első alkotása. Az egyik Mozart első olyan miséje, melyet teljes egészében végigkomponált, mindössze 12 évesen. Ha nem tudnánk ez utóbbi tényt, nem jönnénk rá, hogy ez a tökéletes mű gyakorlatilag egy fiatal fiú kompozíciója. E mellé állítjuk a teljesen más hangzású Missa Primát Orbán Györgytől, melyet a Nagyváradi Állami Filharmónia Énekkarával együtt már előadtunk a Magyar Zene Házában, és most a debreceni közönség előtt is szeretnénk megszólaltatni ezt a művet.
Orbán György számos misét írt, de ebben elementáris erővel megmutatkozik a szerző humora is, mely meglepő lehet egy misében. Zongora, fuvola, oboa, ütőhangszerek és nagybőgő ad még furmányosabb hangzást a darabnak. Ezen a hangversenyen a Kodály Filhamonikusok művészei lesznek muzsikustársaink.
– Az évad negyedik Kodály Kórus-bérletes koncertje a nagyheti hangverseny a Református Kistemplomban. Milyen műsort hallhatunk?
– A koncert „Ne félj, mert megváltottalak” címét J.S. Bach egyik motettája ihlette. Komoly, elmélkedő, a nagyböjtbe illeszkedő, de pozitív kicsengésű hangversenyre számíthat a publikum. Két Bach- és egy ritkán hallható Mendelssohn-motetta is megszólal a koncerten, melyet Rheinberger kétkórusos miséje zár, ami – véleményem szerint – az egyik legfelemelőbb zene, amit papírra vetettek. Bízunk benne, hogy a közönség is átélheti ezt koncert közben, és lelkiekben hozzájárulhatunk a húsvéti készülődéshez.
– Az utolsó a cappella koncert a „Hölgyválasz” május 12-én.
– Anyák napja havában a női princípiumnak szentelünk egy estét. Azt gondolom, hogy miképpen a költők között is több a férfi, zeneszerzők terén is hasonló az arány. Emiatt ritkán esik szó arról, hogy tehetséges női szerzők vannak, akik letették névjegyüket mind az irodalomban, mind a zenében. Miután az utóbbi időben több alkalommal szembejöttek velem női szerzők kiváló költeményei/szövegei, valamint női komponisták remek darabjai, no meg számos olyan alkotás, amely egy fontos hölgynek, hölgyről szól, ezért úgy gondoltam, hogy most ezeket állítjuk reflektorfénybe egy tematikus koncert keretében.
– Milyen darabokban hallhatjuk még énekelni a Kodály Kórust Debrecenben?
– Nőikarunk Debussy Három noktürnjében énekel Kollár Imre vezényletével januárban A pillanat varázsa című koncerten. Január 31-én a Missa Solemnis-ben énekelnek a MÁV Szimfonikus Zenekar partnereként a Cantemus Vegyeskarral együtt, Kovács János vezényletével. A mű Beethoven gigantikus alkotása, mely az énekesek határait is feszegeti. Márciusban a Hommage á Ligeti György esten a Clocks and Clouds darab közreműködői lesznek Vajda Gergely vezényletével. Áprilisban pedig Wagner Parsifal operájának III. felvonása van tervben Kollár Imre vezényletével.
– Debrecenen kívül hol találkozhat a Kodály Kórussal a közönség?
– Tervezzük egy háromkoncertes sorozat indítását a Budapest Music Centerben, mely alkalmai februárban, áprilisban és májusban lesznek. A Kodály Kórus felvállalt feladata a magyar kortárs művek előadása, melyet egyedülálló módon, hosszú ideje és igen magas színvonalon teljesít.
A kortárs művészet mindig az adott világra reagál, annak lenyomatait tükrözi a művek hangzásvilága is. Nem titkolt vágyunk, hogy új rétegeket vonzzunk be és nyerjünk meg a kórusmuzsika számára, és a kortárs művek – bízunk benne –, ebben is segítségünkre lesznek. Mert az a cappella muzsika lelki kapukat képes megnyitni, katarzist, megtisztulást kínál, melyre, valljuk be, a mai világban egyre nagyobb szükségünk van.