• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Szerző: Kiss Judit Erzsébet2023. január 31.
Facebook Twitter E-mail
Kocsis-Holper Zoltán - fotó: Fejes Márton

Februárban Kortárs koncertek a Kodály Kórussal címmel indít önálló sorozatot a debreceni együttes a BMC-ben. Kocsis-Holper Zoltán vezető karnaggyal korunk zenéjéről, a kórus repertoárjáról és a tematikus koncertekről beszélgettünk. 

– A Kodály Kórus – bár egyébként is sokat utazik, számos felkérésnek eleget téve – most egy egész koncertsorozat erejéig kimozdul Budapestre, ráadásul saját szervezésben. Mi hívta életre a saját sorozatot?  

– A Kodály Kórusnak tulajdonképp alapítása óta kitűzött célja, hogy a kortárs zenét és a kortárs szerzőket támogassa, népszerűsítse határon belül és kívül. Ilyen értelemben egy kortárs zenéket bemutató koncertsorozat indítása nem újszerű gondolat. Tavaly a Magyar Művészeti Akadémia felkérésére állítottuk össze a „Kodály öröksége” műsort, amelyben olyan zeneszerzőktől énekeltünk, akik a kodályi úton működnek, az Ő eszméinek megfelelően irányítják a tollukat. A sikeres bemutatót követően Tóth Péter zeneszerzővel beszéltünk arról, milyen jó lenne, ha nagyobb teret tudnánk adni a kortársaknak, ahol deklaráltan a magyar és külföldi szerzőket is népszerűsítjük. Ehhez az énekkar elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia és az NKA támogatását, így tud megvalósulni a sorozat most a székhelyünkön kívül, Budapesten, ahol bízunk benne, érdeklődő fülekre talál.

– Mennyire van fókuszban a kortárs zene előadása a nemzeti énekegyüttesek esetében? 

– A nemzeti együttesek tapasztalatom szerint nagyon fontosnak tartják a kortárs zene ápolását, de mindenki a saját profilja szerint végzi. A Kodály Kórus az erőteljes oratorikus profilja mellett a hangszerkíséret nélküli (a cappella), vagy a kis apparátust igénylő művek előadásában a legerősebb, ezért a koncertsorozatunk is ilyen művekből táplálkozik.

– Mi a tapasztalat, a közönség hogyan fogadja a kortárs zenét, legyen az magyar vagy külföldi? 

– Úgy gondolom, a közönség mindig úgy választ – és az mindegy, hogy kortárs vagy nem kortárs – hogy amit hall, az számára jó zene-e, vagy sem. A kortársban is sok irányzat létezik, az biztosan érezhető, hogy a kodályi tradíción alapuló tonális kóruszene népszerűségnek örvend.   Mert azon túl, hogy a megszokott zenei hagyományokból merít,  ráadásul a mai világra reflektál, a mi problémáinkat feszegeti – s ha magyar nyelvű szövegre íródott, még közelebb tudunk lépni hozzá. 

– Három koncertet hirdettetek meg, mi lesz a tematikájuk?

– Az első koncert február 10-én, pénteken 19 órától lesz, a címe Az Óperenciás tengeren túl – kóruszenék távoli mezőkről. Olyan kórusműveket válogattunk a műsorba, amelyek vagy fizikailag mutatnak komoly messziségekbe, mint például nyugatra az Egyesült Államok, északra Izland, keleti irányban Japán; vagy a határokat másként próbálják feszegetni, így kerültek be álom és ébrenlét, vagy az élet és halál mezsgyéjét tematizáló művek. A magyarokat Kocsár Miklós és Orbán György képviseli, de a népszerű amerikai Eric Whitacre-től is fogunk énekelni, és három izlandi művet is műsorra tűzünk. 

Kodály Kórus - forrás: Kodály Filharmónia Debrecen
Kodály Kórus – forrás: Kodály Filharmónia Debrecen

A sorozat második állomásán kissé elengedjük a klasszikus kóruszene gyeplőjét és egy könnyedebb hangvételű műsorral készülünk, főként szórakoztató és különös hangzású műveket bemutatva – ez április 28-án, szintén pénteken lesz. A harmadik állomás május 19-e (szintén pénteki nap), amikor is megtartjuk A líra ünnepét, Petőfi Sándor kétszáz éves jubileuma tiszteletére, s amelyen kortársak által lírikus kompozíciókat megzenésítő műveket éneklünk. Főként magyar zeneszerzőket hallhat a közönség, például Balázs Árpád, Gyöngyösi Levente, Beischer-Matyó Tamás, Tóth Péter, Vajda János; de egy-két külföldi komponistát is megmutatunk.

– A Petőfi 200 kapcsán valamilyen különlegességet hallhat a közönség?

– Petőfi Sándort nagyon sokan megzenésítették, Kodály is. Ami biztosan fog a műsorunkon szerepelni, az Gárdonyi Zoltántól a Szeptember végén megzenésítése – melyet nagyon különleges szépségű műnek tartok. Debrecen számára is fontos személyiség Gárdonyi Zoltán, meghatározó karnagya volt a városnak, aki által Berkesi Sándor is Debrecenbe került. Valamint egy Tóth Péter-mű ősbemutatóját is van szerencsénk előadni ezen a koncerten. 

– A koncertek helyszíne a Budapest Music Center. 

– A BMC nagyon színes, nagyon befogadó tér, a kóruskoncertekre abszolút mértékben alkalmas – nagyon szeret is a Kodály Kórus ott énekelni –, ráadásul számos kortárs program helyszíne, ezért ilyen értelemben ez a sorozatunk a lehető legjobb helyre kerül itt.

– Amint beszéltünk róla, a Kodály Kórusnak missziója a kortárs zene megszólaltatása, a Te pályádon milyen szerepet tölt be?

– Szoros kapcsolatban vagyok a kortárs művekkel, szeretem, ha szívből szólnak, szívhez szólnak, ha van fontos mondanivalójuk. A kortárs zene rólunk, a mi világunkról szól, arra reflektál, olyan gesztusokat, eszközöket használ, amelyeket értünk. A régi mestereket, műveket már megszűrte az idő, a kortárs zenéknél ez még nincs meg, főleg, ha egy ősbemutatóról beszélünk. Ilyen szempontból felelősség is, hogy mit tűzünk a zászlónkra. Én ezt a kihívást nagyon szeretem, és a kórus is osztozik abban az érzésben, hogy a jövő számára dolgozunk: ha fontosnak tartunk egy-egy alkotást, akkor próbálunk hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a darabok a későbbiekben is fent maradhassanak. 

Kocsis-Holper Zoltán - forrás: Kodály Filharmonikusok
Kocsis-Holper Zoltán – fotó: Fejes Márton

– Van személyes kedvenced a sorozatban énekelt művek közül?

– Mivel én állítom össze a műsorokat, valamennyire az én általam szeretett és tisztelt műveket tartalmazza mindegyik, kedvencet nem is választanék, inkább a teljes programok azok. Az ősbemutatókra mindig külön izgalommal készülök, ilyenkor az újdonság ereje motivál.  

– A műsorkiírás szerint a vezénylés mellett műsort is vezetsz. Mesélni fogsz a közönségnek a programról? 

– Az a tapasztalatom, hogy a közönség jó néven veszi, ha nemcsak a műveket hallhatja. Ne feledjük el, hogy a szimfonikus zenekari hangversenyen két-három darab hangzik el – és ott is jó, ha az akár már jól ismert művekről is mondanak pár szót –, a kóruskoncerteken legalább tíz rövidebb mű kerül terítékre. Ahhoz, hogy a gondolatisága, az egymáshoz való kapcsolódása nyilvánvaló legyen a szerzeményeknek, érdemes pár érdekességet elmondani, esetleg megfigyelési szempontokat adni a közönségnek, a nagyobb megértés által pedig sokkal mélyebbre tud hatni a zene. 

interjú bmc zene kodály kórus debrecen kocsis-holper zoltán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMichael Jackson unokaöccse játssza a címszerepet a Michael című életrajzi filmben
Következő bejegyzés Így írunk mi – Új blog indul a Papagenón

Ajánlott Bejegyzések

Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu
Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

2023. március 28.2 perc olvasás
Farkas Gábor
Intermezzo

Farkas Gábor: „A világra nyitott zenész vagyok”

2023. március 28.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.