• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció

Mégiscsak szubrett! – Beszélgetés Bojtos Lucával

Szerző: Papp Tímea2023. február 27.
Facebook Twitter E-mail
Bojtos Luca - forrás: Budapesti Operettszínház
Bojtos Luca - forrás: Budapesti Operettszínház

Komfortzónákról, a szubrettek szabadságáról, a gálák izgalmáról és természetesen a következő feladatról, a Mária főhadnagy Pannijáról is beszélgettünk Bojtos Lucával.

– A Zeneakadémiáról, az opera felől érkeztél az Operettszínházba. Már biztonságos közeg számodra ez a műfaj?

– Szakmailag egyre inkább. Nagyon kritikus vagyok magammal szemben, de sokat segít, hogy a kollégáktól egyre több pozitív visszaigazolást kapok. Ez azért jelent sokat, mert az operett komplex műfaj. Nem elég hozzá, hogy nagyon jól énekelsz, mellé még nagyon jól kell táncolnod, és amikor prózában szólalsz meg, annak is hitelesnek kell lennie. Még nem érzem úgy hogy minden csínját-bínját tudom a szakmának, úgyhogy figyelek, és igyekszem még többet tanulni.

– Ének- és tánctechnikai fogásokat?

– Ilyen praktikákat is, igen, de leginkább a kollégák profizmusát, azt, ahogyan a műfaj különböző aspektusait összeillesztik és ahogyan a saját személyiségükből fogalmaznak. Ezeket figyelve próbálom összerakni, hogy én hogyan vigyem színpadra a saját személyiségemet, mert egyáltalán nem biztos, hogy ami másnak jól áll, az tőlem is hiteles.

– Mit szabad a szubrettnek?

– A szubrett lehet bájosan esetlen, vicces, csintalan, csibész, szertelenül szétszórt.

– Ezek a tulajdonságok rád mennyire jellemzőek?

– Sokáig nem tartottam magamat szubrettszemélyiségnek, de mostanában kezdem felismerni, hogy van egy könnyedebb, szubrett oldalam is. Él bennem egy virgonc, vadóc kiscsikó, aki a biztonságos közegben el mer szabadulni, bár a magánéletben érzékeny vagyok és hajlamos vagyok túlgondolni dolgokat.

A Mária Főhadnagy olvasópróbája – forrás: Budapesti Operettszínház

– Trükkös műfaj az operett: egyszerre várja el, hogy betartsd a kötött szabályrendszerét, meg azt is, hogy a figura elé menj, és magadat, az egyéniségedet is megmutasd.

– Panninál épp ezzel küzdök! Elkezdtem őt felépíteni a szövegkönyv alapján, de aztán rájöttem, hogy amit gondolok, nem passzol a karakterek közötti szabályrendszerbe, mert nem elég szubrettes. Ahogy az előbb említettem: a magánéletben sokkal kevésbé vagyok rámenős, szókimondó, nagyszájú. Finomabban kommunikálok, másképp viselkedem konfliktushelyzetekben, jobban figyelembe veszem a másik fél szempontjait is. Pannit innen nem lehet megfogalmazni, hiszen ő sokkal könnyebben veszi az életet. Számára jelenleg az az alapkonfliktus, hogy ő már nagyon szeretné, ha párja, Tóbiás felvállalná az egyébként jó ideje tartó kapcsolatukat, és elvenné őt feleségül. Szeretik egymást, jól érzik magukat együtt, de a lány végre már szintet lépne.

– Ismerős dinamika ez a színpadon kívül is.

– Igen. Bár az elköteleződés személyiségfüggő, de az is számít, mit hozunk a családból, az előző kapcsolatokból. A biológiai órát sem hagyhatjuk számításon kívül, és mi, nők talán emiatt állapodnánk meg hamarabb, bár manapság már mi is egyre nehezebben köteleződünk el.

– Homonnay Zsolt arról beszélt a sajtótájékoztatón, hogy szeretne hidat képezni a 19. és a 21. század között, és hangsúlyozni a főszereplők, az érzések és a viszonyok jelenidejűségét. Abból, amit mondasz, úgy tűnik, ez Pannira és Tóbiásra tökéletesen áll.

– Igen, hiszen itt ez a két fiatal, vonzódnak egymáshoz, működik köztük a kémia, de az egyikőjük előrébb tart az elköteleződésben. A kérdés pedig az, hogy a konfliktust hogyan lehet feloldani. Panninak két lehetősége van: vagy feladni ezt a kapcsolatot az érzelmei ellenére, és keresni valaki mást, aki stabilitást, biztonságot nyújt, vagy megküzdeni érte, mert pontosan tudja, hogy ez egy hosszú távon is működőképes kapcsolat lesz. Ezt a mai nézők is pontosan értik, hiszen mi is játszmázunk, évődünk, csiki-csukizunk egymással, mintha sosem lennénk biztosak abban, hogy a partnerünk mit gondol vagy érez. Panni nagyon tisztán kommunikál. Vonzó lány, aki bárkit megkaphatna, ő viszont egyértelműen kitart a fiú mellett. Ezt ugyanúgy át lehet érezni a színpadon, mint a nézőtéren, hiszen sokaknak volt olyan szerelem az életében, ami egyáltalán nem volt nyugodt, egyenrangú viszony, az érzés viszont olyan elsöprő volt, hogy az ösztönök minden racionalitást kikapcsoltak.

– Pannit mennyire érinti meg a történelem szele?

– A hangulat hat rá, megérzi, hogy valami különleges és nagyszerű dolog történik körülötte, hogy hatalmas energiák szabadulnak fel. Panni is érzi az össznépi tüzet, az összekapcsolódást, az összetartozást, de mint egy egyszerű lány, aki óriási váltásként Bugacról Bécsbe került, nincs benne tudatos figyelem a társadalmi változások iránt. A történelem őt magánéleti szinten érinti, azáltal, hogy a szerelme, Tóbiás beáll huszárnak.

Jelenet a Marica grófnő című előadásból – fotó: Juhász Éva

– Nagyjából félidőnél tart a próbafolyamat. Milyenek a próbák?

– Izgalmasak és fárasztóak, de Homonnay Zsolttal nagyon jó dolgozni. Pontosan érzi a műfajt, jól vezeti a színészt, hasznos és kézzelfogható instrukciókat ad. Tisztán látja a szándékokat, és nemcsak általánosságban, hanem minden részletre kitérően fogalmaz. Amiatt, hogy színészként is tökéletesen ismeri az operett sajátosságait, biztos érzékkel tartja a műfaj kötelező elemeinek, a reál- és az elemelt szituációknak, a történetmesélés és a történelmi hűség arányait. Az én ízlésemhez közel áll ez a világ, könnyen tudok azonosulni a rendezői koncepcióval, ami megkönnyíti a felkészülésemet.

– A komfortzónádon belül vagy?

– Egy új szerep mindig kihívás; ráadásul a hercegnők és grófkisasszonyok után először játszom parasztlányt. Nagyon tetszik Panniban, hogy szókimondó, őszinte rácsodálkozással fogalmaz, és ami a szívén, az a száján. Egyáltalán nem taktikázik. Amikor pedig gyorsabban mond ki valamint annál, hogy átgondolta volna, nem elemezgeti, lelkifurdalás nélkül megy tovább. Keresem még, hogyan tudom megtartani a könnyedségét, miközben megmarad az ereje is, hiszen teljesen más energiái vannak, mint egy jólnevelt nemes kisasszonynak. És persze itt is kérdés, hogyan tudom a klasszikus hangképzést és a táncot összeegyeztetni. Ha két lábbal állunk a földön, fiziológiailag könnyebb a hangképzés, a levegő könnyebben járja át a rezonanciás üregeket, így szebb és nagyobb hangon lehet énekelni. Ha viszont ugrálsz, pörögsz, forogsz, ez a légoszlop megtörik, és a levegőnek a fele arra megy el, hogy a táncot bírd szuflával. Most azt próbálom, hogyan lehet okosan beosztani az energiákat; de majd a színpadon derül ki, mi működik igazán.

– A főpróbahétre érkezik a végleges jelmez, cipő. Meg tud maradni minden az addig begyakoroltakból, vagy elkezdődik az újratervezés?

– Magassarkúban és csizmában próbálunk, ebből a szempontból nem akkora a váltás, de amikor a cigánykeréknél hirtelen a nyakunkba borul a szoknya, vagy egy forgásnál nem tudja elkapni a bokánkat a partnerünk a több réteg tüll miatt, akkor bizony módosítani kell a koreográfián. De a díszlet is tud huncut lenni, különösen akkor, ha sok benne a lépcső. Úgyhogy a főpróbahét eleje ezért is jár mindig némi extra izgalommal.

– Egy gála nyugalmasabb?

– Jaj, dehogy! A tapasztaltabb kollégáknak megvan a gálarepertoárja, nekem viszont folyamatosan új számokat kell tanulnom. Ehhez jön a koreográfia, majd a jelmez, a kellék, és máris színpadi próba van a zenekarral, majd jön a közönség, akkor pedig mindennek stimmelni kell. Nincs idő arra, hogy egy felvonáson keresztül felépítsd a karaktert, hanem berobbansz, és azonnal a maximumot kell nyújtanod, hiszen három perced van, hogy elvarázsold/elbűvöld? a közönséget. Ez iszonyatosan nagy koncentrációt igényel, és leginkább emiatt fárasztó. Ezek a számok nekem még nincsenek úgy beülve, mint azoknak, akik évek óta éneklik őket, ilyenkor arra gondolok, hogy nem véletlenül bízták rám a feladatot. A kezdeti félelmek után mostanra már egyre jobban szeretem a gálákat és a beugrásokat is. Talán azért, mert önbizalmat ad, hogy a váratlan helyzetekben is helyt tudok állni.

– Lizát, Stázit, Mit hosszabb ideje játszod. Ők milyen zónákban vannak? Mersz kísérletezni előadás közben?

– Szereptől függ. A mosoly országa Mijét, úgy érzem, hamar megtaláltam. Már a próbaidőszak elején igazán a magaménak éreztem, valószínűleg azért, mert érzékenyebb és líraibb, mint általában a szubrettek. A karakterépítés helyett az őszinteségből kell fogalmaznom, így mélyen meg tudom élni az érzéseit előadás közben. Jó érzés játszani, folyamatosan érik bennem. A többi előadásban pedig valószínűleg azért merek bátrabban kísérletezni, mert egyre több szerepet játszom. A tapasztalatok építik egymást, összeérnek, azt hiszem, emiatt felszabadultabb és magabiztosabb vagyok a színpadon.

interjú budapesti operettszínház bojtos luca mária főhadnagy
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNégy érv amellett, hogy a zenetudomány minden zenésznek hasznos
Következő bejegyzés Nekünk írták a dalt! – Poptörténeti talkshow a Zene Házában

Ajánlott Bejegyzések

Török Ádám 1981-ben
Magyar Zene Háza

Török Ádám: „Nekem az a gazdagság, hogy szeretik a zenémet és az őszinteségemet”

2023. április 2.13 perc olvasás
Várnagy Andrea és Farkas Lili
Promóció

Jön a VII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongoraverseny és Zongorakurzus

2023. április 1.4 perc olvasás
Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Várnagy Andrea és Farkas Lili Promóció

Jön a VII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongoraverseny és Zongorakurzus

Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.