• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
10. Színházi Olimpia PR Promóció Színház

Grzegorz Bral: „Számomra a rock-opera egy kiáltás a szabadságért”

Szerző: Borbély Zsuzsa2023. május 17.
Facebook Twitter E-mail
Grzegorz Bral, a Song of the Goat Theatre igazgatója - Forrás: VéNégy Fesztivál
Grzegorz Bral, a Song of the Goat Theatre igazgatója - Forrás: VéNégy Fesztivál

Grzegorz Bral és társulata, a Song of the Goat Színház már visszatérő vendégnek számítanak az idén 10. jubileumát ünneplő VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozón. 2023-ban ráadásul egy premierrel, Szophoklész Antigonéjának rock-opera feldolgozásával érkeznek, amely része 10. Színházi Olimpia programjának. A társulat vezetőjét, Grzegorz Bralt a görög dráma aktualitásáról, a metál zene használatáról és a saját színjátszási módszeréről is kérdeztük.

– Idén már második alkalommal térnek vissza a Song of the Goat Színházzal a VéNégy Fesztiválra. Milyenek voltak az első tapasztalatai Nagymaroson?
– Nagyon szép és különleges ez a helyszín a Duna mellett. Tavaly mégis az volt az érzésem, hogy az előadásunk nem volt túl szerencsés választás ehhez a környezethez. Idén ezért úgy döntöttem, olyan előadást hozunk, amely jobban passzol az inkább zenei, mint színházas közeghez. Lengyelországban is létezik egy hasonló nagyszabású zenei fesztivál, az Open’er, ahol hatalmas sátrak vannak és rengeteg koncert. A szervezők aztán pár év után úgy határoztak, hogy új megközelítésből mutatják meg a művészetet a közönségnek, és meghívnak színházi előadásokat is.

Annak ellenére, hogy nem volt színpad, illetve a színház esetén szokásos külsőségek, nagyon jól működött a dolog, a koncertek közönsége ugyanolyan kíváncsian állt a darabokhoz, mint a színházi közönség. Számomra ez hasonlít ahhoz, ahogyan színházi alkotóként próbálom megtalálni a saját utamat egy nem színházi közegben. Ez kihívás, én pedig szeretem a kihívásokat. De mindenekelőtt szeretem a nagymarosi helyszínt és a VéNégy Fesztivált, valamint az embereket, akik a rendezvény mögött állnak.

– Ezért esett a választás a rock-operára, ha ez a pontos műfaji megnevezés?

– Nevezhetjük annak. Bár nem a hagyományos értelemben vett rockopera, inkább egyfajta rock koncert, ahol rockzenét, erőteljes hangokat és képeket használunk. És felcsavartuk a hangerőt, nem kicsit – így nagyon hangos lesz. A rock és a heavy metál zenét próbálom elegyíteni egy olyan klasszikus szöveggel, mint az Antigoné.

– Hogyan fogadta a közönség?

– Valójában ez egy nagyon új előadás. Néhány részletét már játszottuk a darabnak, és tartottunk nyílt próbákat pár évvel ezelőtt, de még nem mutattuk be a teljes művet egészében. Így tulajdonképpen Nagymaroson a VéNégy Fesztiválon lesz a darab első rendes bemutatója.

– Miért érezte úgy, hogy a heavy metal és a rock illik a görög tragédiához?

– Nem gondolom, hogy összeillenek.

– Akkor milyen hatást szeretett volna elérni?

– Néhány éve fontolgattam Szophoklész Antigoné című klasszikusának a feldolgozását. Mindig, amikor az ember összerak egy előadást, próbál ráérezni, mi az, ami releváns benne, mit mond napjainkban. Az a szörnyű érzés hatalmasodott el rajtam, hogy napjaink lengyel társadalma – anélkül, hogy tudná – börtönben él. Ez egy világméretű társadalmi börtön. Mi pedig, a rabok abban a hitben élünk, hogy szabadok vagyunk, de valójában ez nem így van. Számomra a rock-opera egy kiáltás a szabadságért. Valójában nem vagyunk börtönben, a rácsok a fejünkben vannak. Börtön az internet, a közösségi média, a propaganda, a háborúk, Szíria, Ukrajna és így tovább. Ettől aztán annyira félünk, olyan bizonytalanokká válunk, hogy ingyen odaadjuk a lelkünket és az életünk a politikai rendszereknek. És szerintem pontosan erről szól az Antigoné.

Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: VéNégy Fesztivál/Krzysztof Bielinski
« ‹ / 4 › »

– Nemrégiben tartott egy háromnapos színész-workshopot Budapesten. Mi a Bral-módszer lényege, amelyet nemcsak Lengyelországban, hanem nemzetközi szinten is oktat, Angliában például intézményesített formában is?

– Megpróbálom elmagyarázni a Bral színésztechnikai módszert az egyik lehetséges megközelítésből. Képzelje el, hogy ön színész és egy széken ül, egy próba- vagy tréningfolyamatban. Ekkor én azt kérdezem, hogy miért ül ott? Azaz arra vagyok kíváncsi, mi a célja annak, hogy ott ül. Ekkor a színész képzeletben egy kórházban, egy könyvtárban vagy a vonaton ül, a szerelmére vár vagy temetésen vesz részt – és minden alkalommal, amikor ez az elképzelt kontextus változik, megváltozik benne és rajta minden. Változik a teste, a tekintete, az arckifejezése. Pillanatról pillanatra más emberré válik, ahogy képzeletben is más szituációkban van.

Én azt próbálom megtanítani a színészeknek, hogyan váljanak olyan valakivé vagy valamivé, ami eltér a valóságtól, és ehhez kínálok nekik eszközöket. Amikor például a buszhoz sietsz, hogy vizsgázni menj az egyetemre, a való életben csak a vizsga jár az eszedben, esetleg elő is veszed a füzetedet, hogy memorizálj még valamit. Az egész tested arra összpontosít, hogy vizsgázni mész. Ha azonban színész vagy, akkor nincs egyetemi vizsgád és buszod, mindezt magadnak kell megteremteni. A módszer azt mutatja meg, hogy minden, amit csinálsz, segít átváltoznod azzá, ami lenni szeretnél.

– A fizikai vagy a pszichológiai aspektusra koncentrálnak, vagy mindkettőre egyszerre?

– Pontosan ez ennek az egésznek a lényege, hogy nincs tisztán fizikai, pszichológiai vagy tisztán szövegbeli vetület. Csak elképzelt érzelmek, hanghordozás, hangok vannak, amelyeket viszont össze kell kapcsolni és együtt működtetni. Ez a módszerem lényege, amit koordinációnak hívok. Azt jelenti, hogy mindent, ami azzá tesz téged, amivé válni akarsz, együtt kell működtetni. És így a résztvevőkben lassan kialakul a kép arról, hogy mit is jelent igazán előadni, színjátszani, nem csak tettetni, úgy csinálni, mintha. Ennek van fizikai tréning része, hangképzés, és több különböző technikát is ötvözök, hogy megmutassam, hogyan lehet magunkat megalkotni a színpadon vagy a vásznon.

– Mit tapasztal meg ebből a néző?

– Azt gondolom, hogy az én színházam nagyon különbözik bármilyen más színháztól. Sokféle stílus létezik, de ha egyszer láttad valamelyik előadásomat, a többit is biztosan fel fogod ismerni. Ebben a tekintetben egyedülálló a munkám. Felismerhető a módszerem, amely a társulatom módszere is egyben, mert senki más nem csinálja úgy, mint én.

Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás - forrás: V4 Festival/Krzysztof Bielinski
Grzegorz Bral Song of the Goat Theatre: Antigoné előadás – forrás: V4 Festival/Krzysztof Bielinski

– Mennyi ideig tartott kifejleszteni ezt a módszert?

– Folyamatosan alakul, hiszen ez egy gyakorlati műfaj. De a koordináció nagyon erős eszköz arra, hogy megértsük, mit jelent a színjátszás és hogyan váljunk karakterré.

– A Song of the Goat Színház Wroczławban működik. Ennek a városnak különleges a kultúrája és a történelme, egy kis buborékot alkot Lengyelországon belül is. Mit gondol, hatott a munkájára a városnak ez a kultúrák közöttisége?

– Engedjen meg nekem egy csipetnyi humorral kevert arroganciát. Nem a város hatott rám, hanem én hatottam a városra.

Grzegorz Bral VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó színház nagymaros bral vénégy Song of the Goat
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLiturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban
Következő bejegyzés Tóth Kristóf: „A jamaicai zenei kincs sosem fogy el”

Ajánlott Bejegyzések

Hajtűkanyar Autósiskola - forrás: Füge Produkció
eSzínház

Schwechtje Mihály fekete komédiája vasárnap éjfélig az eSzínház Fesztiválon

2023. szeptember 30.1 perc olvasás
Toronykőy Attila - fotó: Nagy Attila
Operaház

Toronykőy Attila: „Alkalmazkodni kell a fiatal nézők világához”

2023. szeptember 30.3 perc olvasás
Papageno Klasszik

Baráth Emőke és Molnár Piroska a Papageno Klasszikban

2023. szeptember 29.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.