• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció

Ismerős dallamok – Interjú Hollerung Gáborral

Szerző: (x)2023. május 4.
Facebook Twitter E-mail
Hollerung Gábor
Hollerung Gábor - fotó: Monoki Attila

Májusban nagyszabású koncershow-val rukkol elő a Budafoki Dohnányi Zenekar. Az egyedülálló, látványos koncertshow-n, Magyarországon ilyen keretek között most először, a legnépszerűbb videójátékok jól ismert dallamait hallgathatjuk élőben, kisebb-nagyobb áthangszereléssekkel.

Amíg a filmzenék viszonylag egységes múlttal rendelkeznek, addig a videójátékos zenék sokkal színesebb, izgalmasabb utat jártak be. Az 1970-es évek elején még egyáltalán nem volt könnyű nemhogy zenét, de egyáltalán hanghatásokat beleprogramozni az adott – többnyire játéktermi – alkotásokba, hiszen a technika még nem állt azon a szinten.

Hivatalosan az 1971-es Computer Space volt az első videójáték, amely tartalmazott hangot, azonban mégis a többség inkább a Pongot (1972) szokta emlegetni, amiben a labda pattogásához hasonló hanghatást próbáltak elérni. És ahogy a hangok megjelentek, úgy jöttek a zenék – persze eleinte csak nagyon kezdetleges formában. Az 1981-es Rally-X-ben már hallható volt folyamatos háttérzene, a Frogger (1981) pedig kibővítette ezt, ugyanis ebben már 11 különálló zenei tétel kapott helyet. 1985-ben a NES, azaz a Nintendo Entertainment System igazi áttörést hozott, hiszen konkrétan hangmintákat is képes volt lejátszani, ami olyan ikonikus videójátékzenéket eredményezett, mint például a Super Mario Bros. legendás dallamai (ezekből némelyik a most mozikban taroló Super Mario Bros.: A filmben is felcsendül).

A Commodore 64 aztán új szintre emelte az egészet, méghozzá hangchipje, a SID (Sound Interface Device) segítségével, ami lényegében egy szintetizátornak felelt meg. Innentől a hivatásos zeneszerzők és az otthon kísérletező, hobbi-zenészek előtt megnyílt az út a teljesen új hangzás felé, aminél már különféle zenei műfajokkal is próbálkozhattak. Ehhez a hangzáshoz nyúlik vissza például a chiptune is, ami lényegében 8-bites, szintetizált elektronikus zene, és amit a kanadai Crystal Castles emelt be, 2008-ban, a köztudatba. Természetesen a technika fejlődésével a videójáték-zenék is elhagyták a korai, pittyegős mivoltukat, mára pedig eljutottunk odáig, hogy mindenkinek akad legalább egy kedvenc videójátékzenéje, amit bárhol, bármikor képes újrahallgatni – akár századszorra is. Május 13-án a Budafoki Donhányi Zenekar előadásában hallgathatod meg a legnépszerűbb videójátékok zenéit Budapesten, mi pedig Hollerung Gábort, Liszt Ferenc-díjas karmestert és a zenekar ügyvezető zeneigazgatóját kérdeztük a koncerttel kapcsolatban.

– Hogy született meg a Gamer Symphony – Game Music Show ötlete?

– A filmzene-rajongók, illetve mindazok, akik ismerték a Budafoki Dohnányi Zenekar széles rétegeket megszólító programjait, már jó ideje bombáznak minket azzal az ötlettel, hogy érdemes lenne a videójátékok zenéjéből koncertet csinálni, mert ezek a zenék gyakorlatilag minden szempontból felveszik a versenyt a filmzenékkel. A végső lökést a nagy elhatározáshoz az adta meg, hogy remek együttműködésünk alakult ki az MVM Dome-mal, mely kiváló helyszíne lehet egy ilyen jellegű koncertshownak.

– Mi alapján választottátok ki a bekerült videójáték-zenéket?

– A legnépszerűbb játékokról, azok leghíresebbnek gondolt zenei részleteiről nagyok sok emberrel egyeztettünk a zenekaron belül, illetve a produkcióban részt vevő partnereinkkel. Ortutay Réka kollégám, aki eddig nem ismerte a gamer-világot, beleásta magát a játékokba, a zenékbe, előválogatott, aztán az általa elém tárt merítésből én választottam ki végül azokat a zenéket, amiket terveim szerint műsorra tűzünk. A végső lista attól is függ, mihez tudunk megfelelő kottákat beszerezni, illetve mi magunk kottát alkotni. Aki ért hozzá és megnézte az összeállításunkat, az egyétertett abban, hogy jelenlegi koncertműsorunk a gamer-zenék legnépszerűbb gyöngyszemeit tartalmazza.

– Mesélnél egy kicsit arról, hogy melyik klasszikus, már-már ikonikus játékokból vagy játékszériákból hallhatnak zenéket azok, akik ellátogatnak a koncertre?

– Talán érdekes vállalkozás, hogy a Tetris, egy „őskövület”, külön figyelmet kap műsorunkban. Természetesen nem a maga „csipogásában” fog elhangozni a játék zenéje, hanem zongorista-zeneszerző kollégánk, Szüts Apor által írt új, hatásos zenekari darabként. Hirdetéseinkből kiderül, hogy a The Last of Us, The Witcher, a Final Fantasy, az Assassin’s Creed, a Mortal Kombat vagy a Halo sem maradhat ki.

– Manapság egyre több játékban lehet hallani egyedi, akár ritkaságszámba menő hangszereket, amik egy-egy népcsoporttól származnak. A Halo-nál például mindenki meglepődött, hogy kongákat is lehetett hallani. Ti használtok különleges hangszereket?

– Nekünk itt a szimfonikus zenekarban egy konga azért még nem annyira különleges hangszer, így természetesen minden olyan hangszert tudunk használni, amelyre szükség van.  Sőt, énekhangokkal; kórussal, szólistákkal is készülünk. Szintetizátort nem használunk, hisz az egy zenekar hangját próbálná helyettesíteni, nekünk arra nincs szükségünk.

– Szerinted ma már népszerűek annyira a videójáték-zenék, mint a filmzenék?

– A világtrendben feltétlenül, de Magyarországon, mivel ez lesz az első ilyen jellegű, szimfonikus zenekari koncertshow (legalábbis hazai, hiszen a Video Games Live már koncertezett nálunk is – a szerk.), még nem tudni pontosan. Az biztos, hogy jelentős gamer-tábor van Magyarországon is, mi pedig igyekszünk eljutni mindenkihez, aki a játékok és a játékzenét szereti.

– Előkerülhet ebből a műfajból is egy Hans Zimmer (aki korábban maga is komponált videójáték-zenéket) vagy John Williams?

– Ennek megítélése is korai még számomra. De abban biztos vagyok, hogy ennek a műfajnak is megvannak már a maga idoljai, akik gurunak számítanak e műfajban.

– Több videójáték zenéje dinamikusan igazodik a játékmenethez, sőt ritmusjátékok törnek utat olyan -műfajokban, mint például az FPS (lásd: Metal: Hellsinger). Mit gondolsz, jó irány ez a videójáték-zenék szempontjából, vagy célszerűbb, ha megmaradnak az önálló tételek?

– A videójáték-zene, a filmzenéhez képest talán még inkább alkalmazott művészet. Mindkettő egy-egy mechanizmust szolgál ki, legyen szó egy filmbeli történetről, érzelmekről, vagy egy game-szituációról. A game-music esetében az adott játék természetétől függ, hogy inkább tételekben, vagy inkább egy adott mechanizmushoz való kapcsolódásban, eseti alapon más-más zenei megoldást eredményező módon képzeljük-e el a zenei egységeket.

– Az újabb játékok mellett a régiekből is válogattatok. Okozott-e bármi nehézséget a kezdetleges, 8-bites/chiptune hangzás beépítése egy nagyzenekar előadásmódjába?

– Beépítjük a chiptune hangzást, de nem 8-bitesként, hiszen élő zene fog szólni. Természetesen játszunk a chiptune motívumával, de a megszólaló zenék többsége élő, élvezetes, gazdag zenekari hangzással szólal majd meg.

– Mit gondoltok, mikor jött el az a pillanat, amikor a videójáték-zenék elkezdtek önálló művészeti ágként létezni, és nem csupán pittyegések voltak a háttérben?

– Ez elsősorban a technikai lehetőségek függvénye volt. Maga a computer technika és a computer által megszólaltatható zenei minőségnek volt a függvénye. De nyilván a zeneszerzői szakma is változott e műfajjal kapcsolatban. Kezdetben a játékokhoz kapcsolódó zenét nem zeneszerzők szerezték, hanem minden, a gépből kicsikart hang a programozó kreativitását dicsérte. Mérföldkő volt a videójátékok történetében, hogy a Nintendo 1984-ben felvette munkatársai közé Koji Kondo-t, és így elsőként saját főállású zeneszerzőt foglalkoztatott. Utalva korábbi kérdésére, Koji Kondo talán azt a szerepet tölti be a videójáték-zenében, mint a filmzenében Max Steiner vagy Erich Wolfgang Korngold. Amikor egyetemista volt, a Nintendo közzétett egy hirdetést, hogy az újonnan megalakuló hangosztályukra embereket keresnek. Koji Kondo jelentkezett, és ezzel forradalmasította a játékipart. Nemcsak a zeneelméletben és zeneszerzésben volt járatos, hanem magában a programozásban is. Felismerte, hogy a zene és a hangeffektusok nagyban tudják növelni a játékélményt, ha képesek alátámasztani a történéseket. Mindemellett a hangeffektusok és a zene ritmikájának precíz összehangolásával megteremtette a videójáték-zene sztenderdjeit. Nemcsak zenei leleményességével végzett úttörő munkát, hanem a hangchipek adta lehetőségeket is maximálisan ki tudta használni. Az ő nevéhez fűződik a Super Mario Brothers és a The Legend of Zelda ikonikus zenéje. De összességében mégis azt gondolom, nem tudjuk a videójáték-zenét önálló művészeti ágként említeni, mert a zene egy olyan egyetemes művészet, amely évszázadokon át, a középkortól egészen a klasszikus korszak végéig, alkalmazott művészetként létezett, az építészettel, a festészettel karöltve. Sem a game-zene, sem a filmzene nem fog kilépni az alkalmazott művészeti funkciójából, mert akkor már nem az lesz, ami…

– A budapesti koncerten kívül terveztek más városokba is ellátogatni? Esetleg külföldre?

– A siker és a lehetőségek függvényében ezt a produkciót ugyanúgy folytatni szeretnénk, mint a filmzene-koncerteket és az Igazából karácsony című szimfonikus koncershowt, és hosszú távon, a lehetőségek függvényében, ebben a műfajban is kilépnénk a főváros keretei közül.

A Budafoki Dohnányi Zenekar koncertshow-ja május 13-án lesz az MVM Dome-ban. A jegyvásárlás ide kattintva érhető el.

Az interjút a  PC Guru készítette.

interjú koncert hollerung gábor bdz videójáték
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚjra kiadták Wilhelm Furtwängler 50-es években rögzített felvételeit
Következő bejegyzés Az Operaházban zárul a Mesélő muzsika idei évada 

Ajánlott Bejegyzések

Szalóki Ági és Eredics Áron
Fesztivál Akadémia

„Van egy közös szál, ami összeköt zeneileg” – Interjú Szalóki Ágival és Eredics Áronnal

2023. június 7.6 perc olvasás
nyelvtanulás
Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

2023. június 7.3 perc olvasás
Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE
Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

2023. június 6.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.