Tudta, hogy tehetséges zeneszerző is volt a feleségei kivégzéséről ismert VIII. Henrik? Milyen dallamok szóltak a korabeli angol kocsmákban, és milyeneket játszottak otthon? Hogy szólt Shakespeare közismert drámájának, A viharnak a kísérőzenéje? Miért olyan különleges Dido búcsúja, amely a zenetörténet egyik legfájdalmasabb áriája? És vajon mi előzte meg az angol barokkot? Mely különleges hangszereken szólalt meg az angol reneszánsz, és milyen kapcsolódási pontjai vannak Mátyás király udvarával? Ezekre a kérdésekre is választ kaphat, aki augusztus 10-én, szombaton, Szentendrére látogat.
A város nyári, korhű hangszeres fesztiválján, a Barokk Udvarláson egy teljes délutánon és estén keresztül ismerhetjük meg a 15-18. század legfontosabb zenéit. Tavaly nagy sikerrel mutatkozott be a Sans Paroles a középkori zenét játszó együttes, amely ezúttal Sebelle Anglicum – Gyönyörű Anglia! címmel kalauzol a reneszánsz korba, a szigetország sokszínű és különleges zenei világába, Frye, Bedyngham, Dunstable, Bittering műveivel. Az együttes nevéhez híven, a nagyrészt vokális repertoárt kizárólag hangszereken adják elő, billentyűs forrásokból származó variánsaikkal kiegészítve.
Két, a 15. században népszerű billentyűs hangszerük, a különleges, ölben tartható portatív orgona, amely külsőre az orgona és a harmonika elegyének tűnik, és nem véletlenül örvendett nagy népszerűségnek hatszáz évvel ezelőtt, valamint a középkori csembaló képezik az együttes magját, melyet ez alkalommal egy késő középkori rebab és reneszánsz furulyák tesznek még gazdagabbá. A koncerten olyan dallamokat is hallunk, amelyek Mátyás király feleségének, Beatrixnak köszönhetően nagy valószínűséggel a magyar királyi udvarban is elhangzottak. Az ingyenes hangverseny 16:30-kor kezdődik a festői Dunakorzóról nyíló Barlang udvarán.
Az este 7 órakor, a Városháza udvarán kezdődő hangverseny szintén Angliához kötődik, és olyan különleges műveket sorakoztat fel, mint VIII. Henrik egyik „slágere”, a „Pastime with good company” (Időtöltés jó társasággal). A vérengzéseiről és kivégzett feleségeiről hírhedt angol király ugyanis kiváló zenész és zeneszerző volt, akinek műveit rendszeresen játszották az angol királyi udvarban. Megismerhetjük Nicola Matteist, a második Corelliként ismert olasz hegedűművészt és zeneszerzőt, aki gyalog járta be Európát, majd az angol királyi udvarban kötött ki, és ő változtatta meg az angol zenei ízlést a francia zene iránti rajongásról az olasz stílus irányába.
Természetesen nem maradhat ki az ír származású John Dowland sem, a királyi udvar lantosa és zeneszerzője, aki a kor igazi slágerszerzője volt, aki számos zenét komponált Shakespeare művekhez is. Egyik legnépszerűbb műve, a most is megszólaló „Flow My Tears” annyira ismert volt, hogy még a cipészfiúk is ezt fütyörészték a korabeli angol utcákon. A különleges hangszerek között megemlíthetjük a görbekürtöt, vagy krummhornt, a rebeket, a különböző gambákat, amelyen Lachegyi Anna és Budai Dávid játszik, illetve a barokk oboát is, utóbbit a hangszer világszerte elismert holland előadóművésze, Robert de Bree szólaltat meg.
A koncert első fele a kamaraműveké, a második azonban a nagyobb szabású zenekari műveket vonultatja fel, ízelítőt adva a Shakespeare világhírű színházát is magába foglaló teátrum zenei életről. A vihar ma is közismert Shakespeare dráma, ennek kísérőzenéjéből is hallunk majd részletet, de elhangzik az örökzöld Purcell-opera, a Dido és Aeneas zárójelenete, Dido búcsúja, a zenetörténet egyik legfájdalmasabb áriája. Amelyben a cselló végig egy félhangonként lefelé haladó kíséretet játszik, s ez a későbbiekben is a fájdalom és a gyász kifejezése maradt.
Dido búcsúját Tóth Zsuzsi barokk szopránénekes szólaltatja meg, aki olyan együttesekkel énekelt, mint a Collegium Vocale Gent, a Holland Bach Társaság, Goeyvaerts Trio, Les Muffatti, Tetraktys, vagy a Vox Luminis. A műsorban Edőcs Fanni csembalóművész szólójával hangzik el többek között egy olyan Hayes-csembalóverseny, amely még nem szólalt meg Magyarországon. A koncerten hallhatjuk a Super Librum énekegyüttest is, a műsorban többek között Händel népszerű művei is szerepelnek. A fesztivál művészeti vezetője Illés Szabolcs barokkhegedű művész, a régizene mozgalom egyik legjelentősebb alakja, Sigiswald Kuijken egyetlen magyar hegedűs tanítványa és követője.
A Barokk Udvarlás ingyenes programjai között idén is szerepelnek a minden évben népszerű, délutáni, flashmob-jellegű minikoncertek a szentendrei Főtéren és a Szerb Múzeum kávézójának udvarán, a város barokk épületei közé csempészve a 17-18. századi hangulatot.