A magyar kamarazene kincseiből válogat a Black Oak Ensemble és Pallavi Mahidhara koncertje december 14-én este a Zeneakadémia Solti termében. Dohnányi Ernő méltán népszerű első zongoraötöse mellett elhangzik két, fiatalon a holokauszt áldozatává vált zeneszerző egy-egy darabja, a műsort pedig Liszt Ferenc sziporkázó Paganini-etűdjei teszik teljessé.
- hirdetés -
A koncerten fellépő művészek valamennyien erős szállal kötődnek Chicagóhoz. Az „éleslátó, elkötelezett és mesteri előadásmódjáért” (Classics Today 10/10) és „heves ékesszólásáért” (London Times) dicsért Black Oak Ensemble jelenleg a chicagói New Music School rezidens együttese. Debütáló albumukat Elnémított hangok címmel olyan zsidó zeneszerzőknek szentelték, akik a holokauszt során vesztették életüket. Az Egyesült Államokban adott koncertjeik mellett megfordultak Amszterdamban, Genfben és Párizsban is, jelenleg Közép-Európában turnéznak.
Pallavi Mahidhara indiai-amerikai zongoraművész 10 évesen debütált a chicagói Ravinia Fesztiválon. Producere, írója és házigazdája a „The Conscious Artist” című podcastnak, amely a klasszikus zenei előadók mentális egészséggel kapcsolatos tudatosságát igyekszik növelni.
Mahidhara az első indiai női zongorista, aki a Curtis Institute és a Hochschule für Musik Hanns Eisler növendékeként diplomázott, és elhivatottan vallja magáénak a feladatokat, amelyek kulturális nagykövetként, művészként és mentorként hárulnak rá. A chicagói születésű Rabia Brooke szólistaként, kamaraprodukciókban és zenekari művekben egyaránt otthonosan mozog. Széles barokk, klasszikus és romantikus repertoárja mellett kortárs zeneszerzőkkel is együtt dolgozik.
Pallavi Mahidhara – forrás: Az Új Magyar Zene Egyesülete
Közös estjük alaphangját két, a holokauszt áldozatává vált magyar zeneszerző darabja adja meg. Paul Hermann csellista 1902-ben született, a budapesti Zeneakadémián már 13 évesen Bartókhoz, Kodályhoz és Weinerhez járt. Néhány év múlva beindult európai karrierje, sokat koncertezett például jó barátjával, Székely Zoltánnal.
Kuti Sándor alig volt fiatalabb Hermann-nál, de csak később, az 1930-as években lett a Zeneakadémia zeneszerzés diákja. A kritikusok egy lapon emlegették Bartókkal és Kodállyal, de rövidre szabott pályája miatt nem teljesíthette be a hozzá fűzött reményeket.
A koncert első részét Liszt példátlanul virtuóz, „az ördög hegedűse” által inspirált zongoraetűdjei kerekítik le, második felét pedig Dohnányi 17 évesen komponált c-moll zongoraötöse tölti ki, amely természetes sodrásával és hamisítatlanul romantikus érzelmi hevületével ragadja el a hallgatót.
A koncertre díjtalan belépők igényelhetők a Zeneakadémia weboldalán és jegypénztárában.