2025. január 16-án Sosztakovics, a 20. századi orosz zene óriása előtt tiszteleg életművének ritkaságaival a MÁV Szimfonikus Zenekar a Müpában. Az est további különlegessége, hogy a zenekart Thomas Sanderling, a szerző egykori személyes jóbarátja vezényli. A koncerten fellép Gustav Rivinius csellóművész is, aki másnap mesterkurzust tart, január 18-án pedig a zenekar Csellóegyütteséhez is csatlakozik.
- hirdetés -
Dmitrij Sosztakovicsról, a 20. századi orosz zene óriásáról ritkán lehet úgy beszélni, hogy ne említenénk meg a szovjet időszak mostoha viszonyait is. Zajos sikerekben és kemény bírálatokban egyaránt része volt, miután sok kortársával ellentétben nem hagyta el a Szovjetuniót. Így viszont tizenöt szimfóniájával, hat versenyművével, operáival és kamaraműveivel lenyomatát adta annak a kornak és helynek, ahová a sors rendelte. Ő maga így fogalmazta meg, hogy a félelem mellett miért hallható ki oly sokszor a remény is a zenéjéből: „Amikor az ember kétségbeesett, az azt jelenti, hogy még hisz valamiben.”
A MÁV Szimfonikus Zenekar az életmű eddig alig ismert, vagy egészen ismeretlen darabjaival is megismerteti a hazai közönséget január 16-án. A hangversenyt az 1929-ben komponált Columbus-nyitány vezeti be, amelyet az orosz szerző valójában egy másik komponista, Erwin Dressel operájának leningrádi premierjéhez komponált. Sosztakovics – megbátorodva a furcsa felkéréstől – felszabadult és ironikus ütemekkel erősítette a gyenge dramaturgiájú operát. A nyitány most először szólal meg Magyarországon.
Az est másik ritkasága, szintén magyarországi bemutató, Schumann egyetlen Csellóversenye Sosztakovics átdolgozásában. A versenyművet 1963-ban hangszerelte át Msztyiszlav Rosztropovics kérésére. A MÁV Szimfonikusokhoz ezúttal visszatérő szólistaként a német virtuóz, Gustav Rivinius gordonkaművész csatlakozik.
Sosztakovics egyik nagy sikerű operája, a Kisvárosi Lady Macbeth véres történet, a szatíra, a tragédia és a komédia ötvözete, amely bemutatja a nők nehéz sorsát és a szovjet társadalom brutalitását. A művet hamar betiltották, és Sztálin halála után is csak elvétve adták elő. Az estet a Valse szvit zárja. A keringők Sosztakovics életművében mindig is kulcsfontosságúak voltak. Ezúttal hét, Sosztakovics által komponált filmzenéből és színházi kísérőzenéből származó keringőt hallhat a közönség.
Thomas Sanderling – fotó: Steirer Máté
Thomas Sanderlinget nemcsak Sosztakovics zenéjéhez, hanem magához a szerzőhöz is közeli kapcsolat fűzte. Sosztakovics 1962-ben, Moszkvában találkozott először vele, akit a 13. és 14. szimfóniájának németországi premierjének vezényletével bízott meg. Sanderling életének legfontosabb találkozásai közé sorolja a zeneszerzőt.
„Amikor azt mondom, hogy géniusz, pontosan nem is tudom megmagyarázni a szó jelentését, de talán nincs is rá szükség. Amellett, hogy tőle tanulhattam meg a saját zenéjének minden egyes elemét és mozgatóját, fantasztikus ember is volt, aki a puszta jelenlétével váltott ki nagyrabecsülést. Ha valaki, akkor ő tényleg a zenetörténet legnagyobbjai közé tartozik Bach, Mozart, Beethoven, Brahms, Mahler és Bartók körébe” – mondta a 82 éves karmester egykori tanáráról, aki több ősbemutató karmestere volt, és emellett számos lemezen megörökítette Sosztakovics műveit.
A neves karmester Herbert von Karajan és Leonard Bernstein asszisztenseként is dolgozott. Lemezfelvételeiért 1998-ban elnyerte a Cannes Classical Awardot, 2010-ben Grammy-jelölést kapott, majd 2017-ben ECHO Klassik díjban részesült. Legutóbb 2024 februárjában vezényelte Budapesten a MÁV Szimfonikus Zenekart.
Csellóegyüttes – fotó: Steirer Máté
Január 17-én 11 és 14 óra között Gustav Rivinius tart cselló mesterkurzust a zenekar székházában (1097 Budapest, Péceli utca 2.), amelyre ide kattintva lehet jelentkezni. A neves német csellóművész Európa, Észak-Amerika és Ázsia számos kiemelkedő zenekarával lépett már fel karrierje során, dolgozott többek között Lorin Maazel, Christoph Eschenbach és Dmitri Kitajenko vezényletével is. Ő az egyetlen német művész, aki első díjat nyert a világhírű Nemzetközi Csajkovszkij Versenyen. Oktatói pályáján is elhivatottan dolgozik, jelenleg a Saarbrückeni Zeneakadémia és a Maastrichti Konzervatórium professzora.
Január 18-án 17 órakor különleges Újévi koncertre várja a közönséget székházába a zenekar, amelyen Csellóegyüttesük és Brácsaegyüttesük lép fel, valamint vendégszólistaként Gustav Rivinius is csatlakozik hozzájuk.
Brácsaegyüttes – forrás: MÁV Szimfonikus Zenekar
A MÁV Szimfonikus Zenekar Csellóegyüttese öt évvel ezelőtt alakult, repertoárja rendkívül széles: a barokk zenén keresztül a kortárson át a jazz műfajáig állítják össze műsoraikat. A Csellóval a világ körül című előadásukkal 2024. nyarán a TEFeszten, ősszel pedig a Pozsonyi Pikniken is hatalmas sikert arattak. Újévi műsorukban olyan népszerű zeneművek átiratai szerepelnek, melyek szerzői többek között Popper, Schumann, Goltermann, Piazzolla, Henry Mancini, Luis Armstrong, valamint a tangó, a ragtime és a jazz világába is elkalauzolják a hallgatóságot. A Csellóegyüttes művészeti vezetője Rózsa Richárd.
A zenekar Brácsaegyüttese az Újévi koncerten debütál. Igazi kuriózum, hogy a mélyhegedűn játszó zenészek önálló produkcióval állnak a közönség elé. A rendhagyó formáció előadásában egy sokszínű crossover válogatást hallhat a közönség, többek között Bach, Händel, Debussy szerzeményeit, de játszani fognak swinget, és ha már tánczene, a riói karneváli hangulatot is megidézik. A Brácsaegyüttes művészeti vezetője Jobbágy Andor.