Hogyan ragadható meg egyetlen képkockában a hagyományok szépsége, az emberi kapcsolatok tisztasága? A Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum közös projektje, a Fotókon a hagyomány kiállítás erre vállalkozik. Az érzelmekkel teli falusi életjelenetek, a tánc és a viseletek harmóniája olyan világot tárnak elénk, amely egyszerre múltbeli és kortalan.
A kiállítás képei nem csupán mozdulatokat rögzítenek, hanem meséket mondanak el. A fiatalok kacér pillantásai, a vasútállomáson várakozó utazók, a szobában mulató férfiak, egy esküvő meghitt pillanatai mind a hagyomány és az emberi kapcsolatok időtlenségét tükrözik. De hogyan született meg ez az egyedülálló koncepció? Erről Zsuráfszky Zoltán, a Nemzet Művésze, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kossuth-díjas művészeti vezetője és Cseke Csilla fotográfus, az együttes kommunikációs menedzsere meséltek nekünk.
„A tánc a közösségről szól, nem csak a mozdulatokról”
Zsuráfszky Zoltán közel fél évszázada kutatja, oktatja és élteti a magyar néptáncot, mindig arra törekedve, hogy annak lényegét a legszélesebb közönség számára is kézzelfoghatóvá tegye.

– Miért tartotta fontosnak, hogy a Magyar Nemzeti Táncegyüttes egy ilyen kiállításon keresztül is bemutatkozzon?
– A néptánc nemcsak színpadi műfaj, hanem az élet természetes része volt. Ezzel a kiállítással azt szerettük volna megmutatni, hogy a mozdulatok mögött valódi történetek és érzelmek húzódnak meg. A falusi élet hétköznapi pillanatai ugyanolyan fontosak, mint a tánc ünnepi megnyilvánulásai.
– Mit gondol, mit adhat ez a kiállítás azoknak, akik még nem találkoztak a néptánccal?
– Aki belép a kiállítótérbe, egy pillanatra maga is részévé válhat ennek a világnak. Nem kell ismerni a lépéseket vagy a koreográfiákat, elég ránézni egy-egy tekintetre, egy gesztusra, és máris érteni fogják a néptánc esszenciáját: a közösséget, az érzelmeket, a hagyomány örökségét.

– Hogyan született meg a fotókiállítás ötlete?
– Kommunikációs menedzserként elsősorban az a feladatom, hogy segítsem az együttes népszerűsítését, de fotográfusként nem tudom megtagadni a korábbi hivatásomat. A kommunikációs és marketing feladataim mellett igyekszem olyan képeket készíteni, amelyek túllépnek a dokumentáción, és ha sikerül, önálló történetté állnak össze. Örülök, hogy az együttes vezetői szeretik a képeimet, támogatják ezt az irányt, hiszen azok végsősoron a munkámat is segítik.

– Mi volt a legnagyobb kihívás a fotózás során?
– Az volt a célom, hogy ne csupán egy elkapott pillanatot örökítsek meg, hanem azt az érzést is, amely a szereplőkben megfogalmazódott. Az egyik legkedvesebb képemen egy fiatal anya dajkálja csecsemőjét, aki a valóságban is háromgyermekes édesanya. Talán épp ezért volt számára ennyire természetes ez a szerep: nemcsak színpadon, hanem az életben is mélyen átélt élményei köszönnek vissza a képen. A lágy fények és a meghitt pillanat egyszerre időtlen és személyes. Ezen keresztül is azt szeretném megmutatni, hogy a hagyomány nem csupán a régi táncokban él tovább, hanem az élet legapróbb mozzanataiban is.

A hagyomány élő művészet
A Fotókon a hagyomány kiállítás megnyitója április 5-én lesz a Skanzen Erdély épületegyüttesében, a Korzó kávéházban. Az eseményen tánc-, majd viseletbemutató várja a látogatókat, amelyet Zs. Vincze Zsuzsa Kossuth-díjas koreográfus, jelmeztervező, szakmai vezető néprajzi ismertetője kísér. Évtizedek óta ő gondoskodik arról, hogy az együttes páratlan gyűjteményéből válogatva a táncosok hiteles viseletekben lépjenek színpadra. Így a kiállított fotókon és a bemutatón szereplő művészek is az általa kiválasztott öltözetekben jelennek meg. A viseletbemutató során a képeken megörökített táncosok „kelnek életre”, hogy mozdulataikkal megidézzék és bemutassák a tájegység táncát. A kiállítás április 20-ig tekinthető meg, és mindenkit arra hív, hogy fedezze fel és merüljön el a hagyomány világában.
“Egy fotó akkor él, ha mesél”
A kiállítás képeit Cseke Csilla készítette.