Magyar komolyzenei film televíziós világpremierje szombat este a Stingray Classicán

Szerző:
- 2025. április 3.
David Levy

Dmitrij Sosztakovics 24 prelúdium és fúga, Op. 87 című lélegzetelállító egyzongorás művéből a Szabó Stein Imre által rendezett 2 órás koncertfilm szombat este 21.00-kor debütál  a Stingray Classica összes nemzetközi csatornáján. A francia-angol zongoraművész, David Levy által előadott grandiózus mű 15 darabot tartalmaz a teljes 24-ből az egész estés televíziós verzióban.

Bachon kívül még van  egy zeneszerző, aki egy teljes prelúdium és fúga-ciklust megírt. Dmitrij Sosztakovics. A mű huszonnégy darabból álló zongoradarab, a kromatikus skála dúr és moll hangnemében egy-egy. Mindegyik darab két részből áll: előjáték, majd fúga.

A zeneszerzőt kétségtelenül J. S. Bach híres The Well-Tempered Clavier (Wohltemperiertes Klavier) (BWV 846-893) című műve ihlette, amely negyvennyolc prelúdiumból és fúgából álló, két könyvben megjelent gyűjtemény. A lipcsei Bach-verseny zsűritagjaként, Sosztakovicsot mélyen inspirálta Tatiana Nikolayeva orosz zongoraművész Bach 48 prelúdium és fúgájának előadása. Sosztakovics 1950 ősze és 1951 februárja között írta nagy lendülettel ezeket a darabokat Nyikolajevának dedikálva, aki 1952 decemberében adta elő a leningrádi bemutatón. Sosztakovics műve elképesztően “nagy” a szó minden értelmében, Bach eredeti alkotásával összemérhető személyes hangvételű remekmű. Amiben az idő Sosztakovicsnak dolgozott – halott szerző és zongora titán elődök és pályatársak- a szellemes allúziók és mély-idézetek sorát szabadítja el Beethoventől Chopinen át Bartókig vagy Prokofievig a műben, és ez akár szétfeszíthetné a formát,  de a sok utalás, szín és hang kavalkád ellenére az ég felé építkező fúgák isteni rendje megépül és az időtlen geometrikus gyönyörűség megszületik Sosztakovics művében. Van hozzáértő, aki úgy tartja, ez a XX. század legkiemelkedőbb zongoraműve.

Szabó Stein Imre: “A legnagyobb kihívás az volt, hogyan lehet egy teljes terjedelmében több mint két és fél órás egyzongorás művet úgy lefilmezni, hogy a szokásos  szakmai kliséken túl adjon jóval többet. Amikor ismételhetetlen történelmi pillanatokról van szó, Glenn Gould a stúdióban fejből játssza a teljes Goldberg variációkat, Richter a Zeneakadémia Nagytermében, és megáll a levegő… tényleg másodlagos hogy mit művészkedik vagy nem a filmes stáb. Ugyanakkor amikor nekifekszik a XX. század egyik legnagyobb zongoraművének egy kitűnő de nem sztár státuszú zongorista, és mindez tudottan egy TV-ben lesz látható, előáll az a helyzet, hogy a képnek hatalmas súlya és lehetősége van.Ha innen nézzük, engem mindig zavart a zongoraversenyek szólistája,  vagy szóló zongora koncertek döntően sematikus felképezése. Ez arra alkalmas, hogy látjuk, értjük hogy mi történik, a kép kíséri a hangot,- dokumentál. De a pillanatok egymás után következő lényegi építkezése elmarad a legtöbb esetben. Kimaradunk a történésből. Viszont én épp ebbe akartam  bevonni a nézőt. A BMC Nagytermét világítottuk át egészen.   Egy sötét térben felülről születő fény dómban helyeztem el a “cselekményt”, a művész egyedülléte szellemi és lényegi értelemben nyilvánvaló és úgy vélem, a nézőt is hasonló helyzetbe hozza. Létezésünk alapállpota ez, csakhogy itt  David Levy, a kitűnő francia zongorista egy szinte emberfeletti feladattal birkózik közben, el kell játszania ezt a rendkívül bonyolult, zseniális művet. A kamera mozgásokkal azt akartuk kirajzolni, ahogyan  föl az ég felé épül és épül a fúga.  Próbáltuk egy újszerű képi nyelvvel  a zene szüntelen születését megragadni és együtt írni Daviddel a drámát, színpadi értelemben. Nagy dolog, hogy a Stingray Classica beválasztotta műsorai közé a filmet és egy világpremierben teszi közzé. A Classica a világ nagy részén jelen van Mongóliától Európán, Dél Koreán, Kínán át Kanadáig, az USA-ig és persze Magyarországon is. Nagyon jelentős része volt a produkcióban Dvorák Zsuzsa zenei rendezőnek, Gémes Kati technikai társ-rendezőnek, Czigány Gergely vezető operatőrnek, Vajda László fővilágosítónak és Lecza Attila vágónak”

Szabó Stein Imre - fotó: Marjai Judit

Szabó Stein Imre – fotó: Marjai Judit

Szabó Stein Imre számos jelentős  nemzetközi díjat nyert zenei témájú filmekkel, többek között a Bartók Világverseny&Fesztivál imázs filmjével társ rendezőként a Chicago International Film Awards, TV Awards Silver Hugo díját, Red Dot Awardot,  a Venice TV Award Performing Arts Films kategóriájának fődíját  rendezőként a 2020-as, MEZZO TV-n bemutatott, a Concerto Budapest és Keller Andrással felvett  ” Weinberg” koncertfilmmel, szintén a Concerto Budapesttel felvett Kárpát Rapszódia című MEZZO filmmel rendezőként a New York Festivals&Television Awards Silver Tower díját, legutóbb pedig a 2024-es LOVIE AWARDS Entertainment in Film&Video kategóriájában a Silver Lovie Awardot a Concerto Budapest és Keller András Mozart-nap élő közvetítésével az Index.hu-n.

Tatiana Nikolayeva négyszer vett fel a teljes művet: 1962-ben, 1987-ben, 1990-ben  és 1992-ben filmes előadásként (Medici Arts). Roger Woodward 1975-ben tette elérhetővé az első teljes felvételt Nyugaton; További figyelemre méltó teljes felvételek Keith Jarrett, Vladimir Ashkenazy, Craig Sheppard, Konstantin Scherbakov, David Jalbert, Jenny Lin, Olli Mustonen, Peter Donohoe, Igor Levit és Hannes Minnaar felvételei.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo