Dmitrij Sosztakovics 24 prelúdium és fúga, Op. 87 című lélegzetelállító egyzongorás művéből a Szabó Stein Imre által rendezett 2 órás koncertfilm szombat este 21.00-kor debütál a Stingray Classica összes nemzetközi csatornáján. A francia-angol zongoraművész, David Levy által előadott grandiózus mű 15 darabot tartalmaz a teljes 24-ből az egész estés televíziós verzióban.
Bachon kívül még van egy zeneszerző, aki egy teljes prelúdium és fúga-ciklust megírt. Dmitrij Sosztakovics. A mű huszonnégy darabból álló zongoradarab, a kromatikus skála dúr és moll hangnemében egy-egy. Mindegyik darab két részből áll: előjáték, majd fúga.
A zeneszerzőt kétségtelenül J. S. Bach híres The Well-Tempered Clavier (Wohltemperiertes Klavier) (BWV 846-893) című műve ihlette, amely negyvennyolc prelúdiumból és fúgából álló, két könyvben megjelent gyűjtemény. A lipcsei Bach-verseny zsűritagjaként, Sosztakovicsot mélyen inspirálta Tatiana Nikolayeva orosz zongoraművész Bach 48 prelúdium és fúgájának előadása. Sosztakovics 1950 ősze és 1951 februárja között írta nagy lendülettel ezeket a darabokat Nyikolajevának dedikálva, aki 1952 decemberében adta elő a leningrádi bemutatón. Sosztakovics műve elképesztően “nagy” a szó minden értelmében, Bach eredeti alkotásával összemérhető személyes hangvételű remekmű. Amiben az idő Sosztakovicsnak dolgozott – halott szerző és zongora titán elődök és pályatársak- a szellemes allúziók és mély-idézetek sorát szabadítja el Beethoventől Chopinen át Bartókig vagy Prokofievig a műben, és ez akár szétfeszíthetné a formát, de a sok utalás, szín és hang kavalkád ellenére az ég felé építkező fúgák isteni rendje megépül és az időtlen geometrikus gyönyörűség megszületik Sosztakovics művében. Van hozzáértő, aki úgy tartja, ez a XX. század legkiemelkedőbb zongoraműve.
Szabó Stein Imre: “A legnagyobb kihívás az volt, hogyan lehet egy teljes terjedelmében több mint két és fél órás egyzongorás művet úgy lefilmezni, hogy a szokásos szakmai kliséken túl adjon jóval többet. Amikor ismételhetetlen történelmi pillanatokról van szó, Glenn Gould a stúdióban fejből játssza a teljes Goldberg variációkat, Richter a Zeneakadémia Nagytermében, és megáll a levegő… tényleg másodlagos hogy mit művészkedik vagy nem a filmes stáb. Ugyanakkor amikor nekifekszik a XX. század egyik legnagyobb zongoraművének egy kitűnő de nem sztár státuszú zongorista, és mindez tudottan egy TV-ben lesz látható, előáll az a helyzet, hogy a képnek hatalmas súlya és lehetősége van.Ha innen nézzük, engem mindig zavart a zongoraversenyek szólistája, vagy szóló zongora koncertek döntően sematikus felképezése. Ez arra alkalmas, hogy látjuk, értjük hogy mi történik, a kép kíséri a hangot,- dokumentál. De a pillanatok egymás után következő lényegi építkezése elmarad a legtöbb esetben. Kimaradunk a történésből. Viszont én épp ebbe akartam bevonni a nézőt. A BMC Nagytermét világítottuk át egészen. Egy sötét térben felülről születő fény dómban helyeztem el a “cselekményt”, a művész egyedülléte szellemi és lényegi értelemben nyilvánvaló és úgy vélem, a nézőt is hasonló helyzetbe hozza. Létezésünk alapállpota ez, csakhogy itt David Levy, a kitűnő francia zongorista egy szinte emberfeletti feladattal birkózik közben, el kell játszania ezt a rendkívül bonyolult, zseniális művet. A kamera mozgásokkal azt akartuk kirajzolni, ahogyan föl az ég felé épül és épül a fúga. Próbáltuk egy újszerű képi nyelvvel a zene szüntelen születését megragadni és együtt írni Daviddel a drámát, színpadi értelemben. Nagy dolog, hogy a Stingray Classica beválasztotta műsorai közé a filmet és egy világpremierben teszi közzé. A Classica a világ nagy részén jelen van Mongóliától Európán, Dél Koreán, Kínán át Kanadáig, az USA-ig és persze Magyarországon is. Nagyon jelentős része volt a produkcióban Dvorák Zsuzsa zenei rendezőnek, Gémes Kati technikai társ-rendezőnek, Czigány Gergely vezető operatőrnek, Vajda László fővilágosítónak és Lecza Attila vágónak”

Szabó Stein Imre – fotó: Marjai Judit
Szabó Stein Imre számos jelentős nemzetközi díjat nyert zenei témájú filmekkel, többek között a Bartók Világverseny&Fesztivál imázs filmjével társ rendezőként a Chicago International Film Awards, TV Awards Silver Hugo díját, Red Dot Awardot, a Venice TV Award Performing Arts Films kategóriájának fődíját rendezőként a 2020-as, MEZZO TV-n bemutatott, a Concerto Budapest és Keller Andrással felvett ” Weinberg” koncertfilmmel, szintén a Concerto Budapesttel felvett Kárpát Rapszódia című MEZZO filmmel rendezőként a New York Festivals&Television Awards Silver Tower díját, legutóbb pedig a 2024-es LOVIE AWARDS Entertainment in Film&Video kategóriájában a Silver Lovie Awardot a Concerto Budapest és Keller András Mozart-nap élő közvetítésével az Index.hu-n.
Tatiana Nikolayeva négyszer vett fel a teljes művet: 1962-ben, 1987-ben, 1990-ben és 1992-ben filmes előadásként (Medici Arts). Roger Woodward 1975-ben tette elérhetővé az első teljes felvételt Nyugaton; További figyelemre méltó teljes felvételek Keith Jarrett, Vladimir Ashkenazy, Craig Sheppard, Konstantin Scherbakov, David Jalbert, Jenny Lin, Olli Mustonen, Peter Donohoe, Igor Levit és Hannes Minnaar felvételei.