A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának soron következő adása április 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Csapó Krisztiánnal, Dévényi Ildikóval, Fejérvári Boldizsárral és Kulcsár Edittel.
The journey home
Megjelent Csapó Krisztián jazz harsonás The journey home című lemeze. A lemezbemutató koncert április 28-án lesz az Akváriumban. Csapó Krisztián gyermekkorától szoros kapcsolatban volt a zenével; a Magyar Állami Operaház és a Magyar Rádió és Televízió Gyermekkórusában is énekelt, 1992-ben kezdte el rézfúvós tanulmányait. Diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének Jazz-harsona szakán szerezte, ahol Szalóky Béla, Gőz László és Friedrich Károly voltak tanárai. Ugyanebben az évben a Magyar Rádió Jazz Harsona Tehetségkutató Versenyének döntőse volt. Tanult New York-i Juilliard Schoolban Elliot Mason és a londoni Royal Academy-n Trevor Mires jazz harsonásoktól. Néhány évig amerikai színházi zenekarokban dolgozott, főleg egyesült államokbeli és dél-amerikai muzsikusokkal. Az elmúlt években turnékon és zenekari utak alkalmával több mint 90 országba látogatott el. Csapó Krisztián számos lemezen szerepelt közreműködőként, ilyen például Charlie 2020-ban megjelent albuma, a Fonogram-díjas Mindenen túl. Jelenleg a BJC Big Band, a Nart Orchestra, a Budapest Ragtime Band, a László Attila Fusion Circus és a Budapest Scoring harsonása, keresett session-zenész. Saját szóló projektje a KRIZ, amellyel első lemeze The Journey Home címmel április 18-án jelent meg, többek között Hadrien Feraud, Borlai Gergő, Ryan Quigley, Tálas Áron, Fekete-Kovács Kornél, Soso Lakatos Sándor, Mike Gotthard, László Attila és Pecze Balázs közreműködésével. 2020-ban és 2021-ben a Jazzma.hu jazz portálon ‘Az év harsonása’ kategóriában a Muzsikusi- és az Olvasói Szavazólistán is első helyezett lett. Egyedi harsonán játszik, amelyet egy svájci hangszerkészítő manufaktúra vezetője, Fabian Bachi 2021 tavaszán készítette el számára. Csapó Krisztiánt arról is kérdezzük, miért izgalmas hangszer a harsona, és hogyan simul bele a jazz zenébe?
Karády
„Mennyi fölöslegesen cipelt batyut kellett ehhez letennie. Nem akarta észrevenni, hogy az évtizedeken át hordott terhekbe belerokkan, hogy meggörbült a háta, s a szárnyai helyén véres csonkok meredeznek. Szeretetlenség, meghurcolás, pellengérre állítás, árulás. Kőbányától New Yorkig vezetett az útja. És ez az út embert próbálón hosszú volt. Maga mögött akart hagyni mindent. Nem csak azt, ami fájt. A jót is. Színpadot, filmet, kottákat, mikrofont. Ami volt, elmúlt. Már másról szól az élete. De még mindig álmodott arról, hogy a mikrofon elé lép, a közönség elnémul, és énekelni kezd. Csak mikor ébren volt, valahogy azt akarta, hogy hagyják őt békén. Nem hozható vissza semmi abból, ami volt. Minden megváltozott. És jó volt ez így, jól megvolt ott… a tengert, a tengerillatot, a morajlást imádta. És a csendet. Megnyugvást hozott számára” – olvasható Pivarnyik Anikó Karády című zenés pódium-előadásának ajánlójában. Karády Katalin első mozifilmjével, a Halálos tavasszal a harmincas-negyvenes évek ünnepelt dívája lett itthon. A „végzet asszonyát” kilenc év alatt húsz filmfőszerepben láthatta a közönség; öltözködését, kalapjait, hajviseletét, viselkedését fiatal nők ezrei igyekeztek utánozni. Alakját, különös varázsát sokan megidézték az elmúlt évtizedekben. A Karády című előadás rendezője Dévényi Ildikó színművész. A Karády Katalin életéről szóló kétszereplős darabban Lukács Melinda mellett Dévényi Ildikót láthatjuk, aki az előadás rendezője is. A színdarabban 8 Karády-dal csendül fel Tóth Gábor zongoraművész kíséretében, köztük olyanok, mint a Ne kérdezd, ki voltam és a Hamvadó cigarettavég.
Christopher Fifield: Hans Richter
Christopher Fifield Hans Richter című könyve Richter János karmester életéről már magyarul is olvasható. A több mint 800 oldalas kötet a Győri Filharmonikus Zenekar saját kiadványaként jelent meg 2021 végén. A győri születésű Richter János volt az első hivatásos karmester, aki nemzetközi hírnévre tett szert. Pályáját Pesten kezdte meg, majd 1856 és 1912 között meghatározó hatást tett Bécs, Bayreuth, London, Manchester (elsősorban a Hallé Zenekar) és más brit és kontinentális városok zenei életére. Ő vezényelte Wagner, Brahms, Elgar, Bruckner, Csajkovszkij, Stanford és Parry számos művének ősbemutatóját, és nagyban hozzájárult Dvořák, Sibelius, Bartók, és Glazunov pályafutásának kibontakozásához. Christopher Fifield figyelemre méltó tanulmánya egy olyan karmester személyiségét, életútját és munkásságát tárja elénk, aki korának vezető zeneszerzőire, énekeseire és hangszerjátékosaira tett inspiráló hatást. Az eredetileg 1993-ban megjelent monográfia új, bővített kiadása alapján készült magyar változat magában foglalja Richter vezénylési füzeteit is. Az eredeti formájában közölt, magyarázatokkal ellátott napló a karmester 4351 fellépésének mindegyikéről közöl részleteket, és megörökíti a 47 esztendeig tartó életpálya állomásait. Az életrajzi rész nemcsak Richter naplójegyzeteiből, de számos zeneszerző-kortársával és zenészkollégájával folytatott levelezéséből is bőségesen merít – különös tekintettel Wagnerre. Dr. Fifield e korszakalkotó művész életútján keresztül bepillantást enged a 19. századi Anglia és Európa zenei és koncertéletébe. A kötet fordítójával, Fejérvári Boldizsárral beszélgetünk többek között arról, hogyan hatott Richter János személyes környezetére és a művészvilágra a maga korában és később?
MITEM
Az idei Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó, a MITEM április 20-án indult és május 8-ig tart. A nemzetközi színházművészet új és tradicionális műhelyeinek találkozási pontja idén Bosznia-Hercegovina, Csehország, Franciaország, Görögország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Olaszország, Oroszország, Ukrajna és Vietnám színházi előadásait várta, ám a februárban kezdődött orosz-ukrán háború miatt számos társulat nem tudott most Budapestre utazni. A szervezők mégis azt remélik, hogy a VIII. MITEM a béke, a megbékélés szimbólumává válhat, s hogy beteljesedhet a találkozó mottójául választott madách-i gondolat: „… Testvériséget hozván a világra”. Az elmaradó produkciók mellett új programokat is kínál az eseménysorozat. Május 2-án a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház előadásában Joёl Pommerat Ez a gyerek! című produkcióját láthatjuk, amely 2020-ban elnyerte a legjobb nagyszínpadi előadás díját a GRA Ukrán Országos Színházi Versenyfesztiválon. Emellett a kijevi Ivan Franko Nemzeti Dráma Színházzal meghívott produkciója helyett felvételről levetítik a közönségnek egy másik előadásukat, a Karpenko-Karij műve alapján színpadra állított, A boldogtalan című darabot ukrán nyelven, magyar felirattal, amelyhez kapcsolódva gyűjtést is szervez a MITEM a háború elől menekülők számára. Az idei MITEM fesztiválnak különleges jelentőséget ad a várakozás, amely a 2023-ban Budapesten megrendezésre kerülő 10. Színházi Olimpiát előzi meg, amely Madách Imre születésének 200. évfordulója előtt is tiszteleg, s amely a globális színházi fesztiválok között a legfiatalabb, a résztvevők versengésénél pedig előbbre tartja a kulturális találkozást, lehetőséget az egymás iránti tisztelet kifejezésére, kölcsönös elfogadásra és a különbözőségek közös ünneplésére. A VIII. MITEM kapcsán Kulcsár Edittel, a színházi eseménysorozat főszervezőjével beszélgetünk.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2022. április 24-én, vasárnap este nyolc órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.