A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának soron következő adása április 16-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Dénes Viktorral, Fejes Ritával, Mihályfy Júliával és Náray Erikával.
Szophoklész Philoktétész
Seb címmel Szophoklész Philoktétész című drámájának átdolgozását láthatjuk az Exit Generáció előadásában április 25-én az RS9-ben. Az EXIT – ahogyan az alapítók megfogalmazzák – a rádöbbenést, a ráeszmélést, a felébredést keresi: ma, amikor a valóság elől a digitális világba menekülünk, miközben a világ tele van feloldatlan konfliktusokkal, de még sincs valódi párbeszéd az emberek között. Előadásaikkal kiutat szeretnének mutatni – színházi eszközök segítségével. A Seb című darab egyik szereplője Philoktétész, aki a görög monda szerint örökül kapta barátja, Héraklész íját és mérgezett nyílvesszőit. Amikor azonban a görög harcosok Trója felé hajóztak, Philoktétészt megmarta egy kígyó, s mivel a seb éktelenül bűzlött, társai a sebesültet Lémnosz szigetére kitették. Ott élt kilenc hosszú éven át magányosan, betegen. Amikor azonban Odüsszeusz tudomására jutott a jóslat, miszerint Trója kizárólag Héraklész isteni eredetű nyilával vehető be, cselhez folyamodott: Akhilleusz fiát, Neoptolemoszt használta fel, hogy a megsebzett Philoktétészt csatasorba állítsa. Szophoklész drámáját Hárs Anna átiratában láthatjuk, amelyben egy fiatalember útkeresését követhetjük egy gyűlöletek mentén kettétört világban. A darab rendezője Farkas Ádám, a díszlet Horányi Juli munkája, a szereplők Sípos György, Hevesi László, Ivanics Tamás és Dénes Viktor színész-rendező, akivel arról is beszélgetünk, hogy a görög drámában megjelenő, kígyómarta seb és a mai világ fizikai, érzelmi sebei között milyen párhuzamokat kereshetünk.
Otthon
A Budapesti Filmakadémia sok szempontból egyedülálló felsőoktatási intézmény, ahol a végzős diákok aktív segítséget kapnak, hogy a filmszakmában elhelyezkedjenek. Az akadémia célja, hogy a diákokkal megismertesse az amerikai „know-how”-t és hogy a nemzetközi filmkészítésben is jártasságot szerezzenek. Ennek elősegítése érdekében az intézmény együttműködik külföldi felsőoktatási intézményekkel, továbbá film- és utómunka stúdiókkal, produkciós felszerelést kölcsönző vállalatokkal, produkciós cégekkel, nemzetközi és magyar forgalmazókkal. Mesterkurzusokon diákjaik találkozhattak olyan világhírű filmesekkel, mint Oliver Stone, Joe Eszterhas, Alan Parker, Ridley Scott, Ron Howard, Szabó István és Antal Nimród. A Budapest Filmakadémia Otthon című diákfilmje óriási sikerrel szerepel a fesztiválokon: már lassan 20 nemzetközi eseményen ért el kiváló eredményt. Legutóbb a bukaresti Long Story Shorts filmfesztiválon nyerte el a legjobb diákfilm díj mellett a legjobb filmzene díját. A kisfilm készítői: Nagysolymosi Gábor, aki a zenét jegyzi, és aki ezért a munkájáért több rangos elismerést kapott az elmúlt hónapokban; a rendező, Strausz Laura, az operatőr, Vecsernyés János, a szereplők pedig Székely B. Miklós, Mészáros Sára, Tűzkő Sándor, Kőmíves Sándor és Fejes Rita, akit a film kapcsán kérdezünk.
Fading Europe
A Cervantes Intézet áprilisban is a spanyol kultúra kiemelt alkotóit és műveit hozza el Budapestre: most a spanyol kortárs fotográfia kiemelt alakja, Antonio Benítez Barrios munkáiból nyílt Fading Europe címmel kiállítás. A fotográfus munkái épített környezetünk egyedi megközelítésével reflektálnak a múltra és azon keresztül a jelenre. Antonio Benítez Barrios fotós-újságíró alig 15 évesen kezdte pályafutását szociofotósként. Riporterként egy osztrák és egy amerikai hírügynökségnek is dolgozik. A Fading Europe című kiállítása egy olyan projekt eredménye, amelybe hat éve kezdett bele: beutazta a régi Európát, megörökítve annak elhagyatottságát. „Célom ezzel a fotó-esszével, hogy bemutassam, tükrözzem Európa azon földrajzi tájait, ahová elindultam, keresve azokat a helyeket, ahol épp meghal, felhalmozódik, egymásra rakódik a múlt. Felfedeztem, hogy a múlt nem hajlandó eltűnni, valósággal megáll ezekben az üres terekben, jól érzi itt magát… sőt, át is alakítja azokat” – emelte ki a fotográfus. A Fading Europe című kiállítása, mely a Budapest Fotófesztivál részeként valósul meg, április 12. és május 31. között ingyenesen látogatható. Mihályfy Júliát, a Cervantes Intézet munkatársát kérdezzük a tárlatról és a kísérőrendezvényekről.
Jazzrajongók
A Jazzrajongók című beszélgetős sorozatban Náray Erika színművész-énekes vendége Boldizsár Ildikó mesekutató, meseterapeuta, író-szerkesztő, a paloznaki Meseterápia Központ szakmai vezetője lesz április 28-án a Müpában. Évtizedek óta foglalkozik a mesék gyógyító erejével, a mítoszok és mesék terápiás lehetőségeivel. Minthogy a nép ajkán született és továbbadott mesék is organikusan fejlődtek, nem csoda, hogy lelkesedik a jazz műfajáért, amelyet sokan amerikai népzenének neveznek, és amely szintén állandó átalakuláson megy át, újabb formákat ölt az azt megszólaltató, improvizáló muzsikusok jóvoltából. Részben az állandó átalakulás minősége ihlette a Boldizsár Ildikó által kidolgozott, bölcsességalapú terápiás eljárást, a Metamorphoses Meseterápiás Módszert is. 2010 szeptemberében jelent meg Meseterápia című könyve, amely bevezet a mesék hagyományába, rávilágít a közösségi meseélmény szertartásos, történelmi gyökereire, a népmese szerepére az egykori társas szabályrendszerek átadásában, és ebben mutatja be részletesen a hosszas kutatómunka eredményeként született MMM-et. További kéttucatnyi könyve jelent meg: saját mesekönyvek, mesegyűjtemények és egyéb szakkönyvek. Legutóbb az Amália álmai – Mesék a világ legszomorúbb boszorkányáról című könyve látott napvilágot 2021 novemberében, a Magvető Kiadónál. Írói teljesítményéért 2006-ban József Attila-díjat kapott. Azt tartja, hogy a mesék a hagyomány által megszentelt tudás hordozói, s nemcsak vigaszt és bátorítást adnak, hanem arra is képesek, hogy bizonyos lelki és fizikai fájdalmakat enyhítsenek. Ezen az esten talán azt is megtudhatjuk tőle, lehet-e a jazz is terápiás eszköz? Náray Erikától azt is kérdezzük, hogyan kapcsolódik ő maga a mesék birodalmához?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2022. április 17-én, vasárnap este nyolc órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.