Szerző: Baráth Bálint

A hanginstalláció esztétikájának megértéséhez érdemes megvizsgálnunk, honnan ered ez a kifejezési forma. A korai hangszobrokból indulunk ki, melyeket évszázadokkal ezelőtt használati céllal építettek. Ezek voltak a zenélő órák, mechanikus orgonák. A korai jelzőrendszerek és a gépies instrumentumok művészeti igényű felhasználására 1915-ig várni kellett, amikor a futurista Fortunato Depero és Giacomo Balla kinetikus hanggépek építésének ötletével kezdtek foglalkozni. A összes forma és elem absztrakt egyesítéséből származó, alakítható, beszélő és zajos hangokat kiadó komplexumok létrehozása, mint a kiálltványukban megfogalmazott cél, hamar támogatókra talált. A CAFe Budapest háttéranyagaiért keresse tematikus blogunkat! A kísérletező művészek rájöttek, hogy ha a megszokott galériák és múzeumok terei…

Tovább