Szerző: Balázs Miklós – Szentgallay György /Gramofon

A balesete után visszatérő Mike Stern lemeze és egy Szymanowski mellett egy kevéssé ismert lengyel komponista, Mieczysław Karłowicz hegedűversenyeit megismertető album a Gramofon februári toplistájának első helyezettjei. A stílus, amit Mike Stern már bő három évtizede űz, egészen könnyen felismerhető. Nevezhetjük persze szimplán jazz-rocknak, de a Stern-féle megközelítés ennél több pontosságot igényel. Az ő zenéje egyszerre erős, könnyűzenei hangzású, belső dimenzióiban azonban bőséges jazztartalom rejlik. Az ideális Mike Stern szerzemény alapját pregnáns basszus-groove és rockos dobolás hozza, a harmóniai világában egyaránt találhatunk popzenei és jazzes akkordokat, míg a téma a bluesos dögösség és egészen nyaktörő, kromatikus figurák találkozásából tevődik össze.…

Tovább

Két igazi csemege foglalja el 2018 első Gramofon-toplistájának harmadik helyét: a finn zeneszerzőnő, Kaija Saariaho a japán nó színház két történetét dolgozta fel operai formában, Barabás Lőrinc pedig a Bigateque orosz jazz-szextett lemezén működött közre. A Távoli szerelem kontinenseken átívelő sikere után Kaija Saariaho ismét a színpad felé fordult. Only the Sound Remains című darabja a Holland Nemzeti Opera felkérésére készült, amszterdami bemutatóját fényes diadal kísérte 2016 tavaszán. Még annyira sem „hagyományos” opera, mint a Távoli szerelem, sőt határozottan távol tart magától minden tradicionális európai dalszínházi mintát. Áttört, finom szimbolikájú, magas intellektust és komoly szellemi befektetést igénylő darab, mely nem…

Tovább