Szerző: Braun Anna

„Táncművészként és koreográfusként a tested és az elméd folyamatosan azért küzd, hogy kimeneküljön a megszokottból, hogy beteljesítse a legtermészetesebb szépség iránti vágyát” – a neves francia koreográfus, Thierry Malandain mondta ezt a Szépség és a szörnyeteg című művével kapcsolatban. A Franciaország vezető koreográfusaként számon tartott művész – aki a Don Juannal jelentkezett Budapesten a – ennek megfelelően mindig is kerülte a járt utat, a megszokottat, az elvárhatót és az unalmast. Az 1959. április 13-án a valóban aprócska francia városban, Petit-Quevillyben született Thierry Malandain úgy kezdte pályafutását, ahogy a klasszikus táncművészek szokták, de már korán kitűnt a sorból határozott ízlésével, a…

Tovább

Két világhírű koreográfus, akiknek a neve összeforrott a kortárs koreográfiák bölcsőjével, a Nederlands Dans Theaterrel. Sol Leónt és Paul Lightfootot az 1998-ban született és 2014-ben felújított darabjukról, a Sad Case-ről kérdeztük, amely a Magyar Nemzeti Balett interpretálásában látható hat alkalommal szeptember 17-től az Eiffel Műhelyházban. – A Nederlands Dans Theater (NDT) a világszínvonalú művészekről és a határokat feszegető koreográfiáiról híres. Mindketten pályakezdő művészként csatlakoztak az NDT junior együtteséhez, az NDT2-höz, és sok évet dolgoztak Jiří Kylián vezetése alatt. Melyik pillanatban léptek át a táncművész szerepéből a koreográfuséba? Sol León: Az első pillanattól kezdve ott lebegett a tekintetem előtt ez a…

Tovább

Két világhírű koreográfus, akiknek a neve összeforrott a kortárs koreográfiák bölcsőjével, a Nederlands Dans Theaterrel. Sol Leónt és Paul Lightfootot az 1998-ban született és 2014-ben felújított darabjukról, a Sad Case című előadásról kérdeztük, amely a Magyar Nemzeti Balett interpretálásában látható a következő évadban. – A Nederlands Dans Theater (NDT) a világszínvonalú művészekről és a határokat feszegető koreográfiáiról híres. Mindketten pályakezdő művészként csatlakoztak az NDT junior együtteséhez, az NDT2-höz, és sok évet dolgoztak Jiří Kylián vezetése alatt. Melyik pillanatban léptek át a táncművész szerepéből a koreográfuséba?  Sol León: Az első pillanattól kezdve ott lebegett a tekintetem előtt ez a „koreográfusi lét”,…

Tovább

Van abban hajszálnyi irónia, hogy az, akit ma a klasszikus balett európai – és természetesen orosz – hagyományainak forrásaként, legfőbb mestereként, táncpedagógusaként tartunk számon, kis híján elhagyta a pályát. Agrippina Jakovlevna Vaganova mégis felépítette páratlan karrierjét. Lássuk, oktatási módszere alapján milyen lépéseket érdemes először megtenni, ha balettozni szeretnénk – nem átvitt értelemben. Gyerekkorában nem tűnt kifejezetten tehetségesnek, sőt, tanárai igencsak közel álltak ahhoz, hogy eltanácsolják a korszak egyébként legnevesebb színházától és annak balettintézetétől, a szentpétervári Mariinszkij Színháztól. De egy jó balettművész talán legfontosabb személyiségjegye a kitartás és az eltökéltség, így Agrippina Jakovlevna Vaganova azzá lett, akit a tánctörténet a „variációk…

Tovább

A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Alexander Ekman darabja a kritika kritikája: el tudjuk-e fogadni, hogy néha nincs szükség analízisre, hogy elég megéreznünk a másik ember dinamikáját, hogy a művészet befogadása nem feltétlenül egy fejvezérelt, kognitív folyamat? El tudjuk-e fogadni,…

Tovább

Négy évvel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy a sors ujja mutatott rá Budapestre, ezért szerződött a magyar fővárosba. Ma ő táncolja a legnagyobb klasszikus női főszerepeket, sőt az évad Étoile-jának címét is megkapta. Az elért eredmények még több munkára sarkallják. Interjú Melnik Tatianával. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – „A sors vezetett Budapestre” – 2015 decemberében ezt válaszolta nekünk, amikor A diótörő próbáinak idején kérdeztük arról, hogy miért döntött a Magyar Nemzeti Balett együttese mellett. Az elmúlt periódus igazolta ezt az érzést? – Azóta sincs semmiféle kételyem afelől, hogy ez így történt. Egyetértek akkori önmagammal. Ez az időszak tapasztalatokban nagyon gazdagnak…

Tovább

A klasszikus balett az emberiség legnagyobb kulturális teljesítménye – állítja Michael Messerer, a neves orosz balettdinasztia tagja. A mester évek óta dolgozik együtt a Magyar Nemzeti Balett együttesével, a következő közös munkájuk a Laurencia lesz, amit március 6-tól láthat a budapesti közönség. – Ön a világ egyik legkeresettebb balettmestere, tanára, a társulatok évekre előre foglalják le azokat a napokat, heteket, amikor önnel tudnak dolgozni. Mi alapján választja meg, hogy kikkel működik együtt? – A magyar együttes esetében a közös munka egyértelműen adódott, hiszen Solymosi Tamás balettigazgatót azóta ismerem, amikor még fiatal szólistaként dolgozott Angliában. Az ő hívásának nem tudtam ellenállni.…

Tovább

A világ egyik legismertebb és legelismertebb kortárs koreográfusának darabja, a Chroma februárban Magyarországra érkezik. Wayne McGregort arról kérdeztük, hol és hogyan alkot, milyen kapcsolatban van a táncosaival és mennyire érdekli a világ véleménye. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. − ­Távolról nézve talán abban különböznek a kortárs és a klasszikus táncosok, hogy míg az előbbi műfaj a kreatív építkezést, az individuumot tekinti izgalmasnak, az utóbbi inkább a forma tökéletességét hangsúlyozza. − Én ebben egyáltalán nem vagyok biztos! Balett-táncosokkal dolgozom már tizenhat éve, és a gyakorlat felülírta bennem ezt a fajta kategorizálást. Most azt gondolom, nem a műfaj, hanem az adott táncos…

Tovább

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a neves Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Egyszerre kapott szerződésajánlatot Londonban és Budapesten, de nem hezitált: hazajött. Junior Prima díjas lett 2010-ben, őt választották a Magyar Nemzeti Balett Étoile-jának a 2015/16-os évadra, és 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat is, hogy csak néhányat említsünk az elismerései közül. Felméry Lilit ezúttal nem a színházról, hanem a mindennapokról kérdeztük. – Megismerik az utcán a járókelők? – Azt gondolom, nem. Ha a szerepeimből, az operai munkámból adódóan vesz észre valaki, az jól esik és büszke vagyok rá. Művészként természetesen vágyom…

Tovább

Alexander Ekman nagyon fiatalon döntött úgy, hogy a táncművészi karriert feladva független koreográfusként dolgozik tovább. E lépését az alkotói munka gyönyörűsége, és az azzal járó öröm inspirálta. Az Episode 31 című darabján is érződik mindez, melynek magyarországi bemutatójára szeptember 6-án kerül sor. – A Cacti című koreográfiájáért Laurence Olivier-díjra jelölték 2013-ban. Azzal a darabbal korábbi nyilatkozata szerint az volt a célja, hogy kifigurázza azokat az embereket, akik jobbnak gondolják magukat másoknál. Mi az Episode 31 üzenete? A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Ez a mű inkább egy olyan világot képvisel, amelybe együtt léphetünk be nézőként, ahol nagyon érdekes karakterek jelennek…

Tovább