Szerző: Farkas Laura

A múltat és jelent egy idősíkba helyező, Add Tovább című kiállítás tökéletesen tükrözi a 2B galéria vezérelvét és misszióját, azaz „szokatlan fénytörésbe állítja a történelmi eseményeket/tradíciókat, illetve az emlékezet, holokauszt, identitás” témakörét vizsgálja. A Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában megismerkedő ösztöndíjas hallgatók, Manuel F. Contreras és Koller Margit közös kiállításán jártunk. „A kiállításon bemutatott munkáikkal az alkotók két különböző döntési helyzet problémája felől közelítik az egyén túlélési lehetőségének kérdését: menekülés vagy helyben maradás? Miért döntünk a menekülés mellett vagy miért maradunk egy számunkra elviselhetetlennek bizonyuló közegben? Hogyan és hány generáció alatt vehető fel újra a stabil élet fonala? Hogyan őrizhető meg…

Tovább

Ábel Tamás üvegművész munkái a szabadság és az elfogadás szellemében készülnek. Fiatal kora ellenére máris számos elismerést tudhat magáénak a jelenleg egy amerikai kiállításra készülő alkotó, akivel motivációiról és az itthoni lehetőségekről is beszélgettünk. – Hogyan találtál rá az üvegre? – A kezdetektől foglalkoztatott az építés, így kerültem kisiskolásként kerámia szakkörre, ahol Szekér Gizella tanárnőmnek köszönhetően egészen az őrségi fogásig jutottam el. A Kisképzőre azonban üveg szakra vettek fel. Éles váltás volt ez számomra, mindenféle előkép nélkül. Nem tudtam, mire számíthatok ezen a területen, így tulajdonképpen az ismeretlenbe indultam el. Ma már tudom, hogy itthon nagyjából hatvan éve van üvegművészeti…

Tovább

A PINCE hatfős csapatában mindenki egyenrangúnak számít. Közösen hoznak döntéseket és missziójuknak tekintik, hogy a budapesti művészeti életet kiszélesítve, kiállítási lehetőséget biztosítsanak fiatal és feltörekvő alkotóknak. A kortárs képzőművészeti élet független, önszerveződő és fiatal képviselőivel beszélgettünk. – Mi is tulajdonképpen a PINCE, mióta dolgoztok együtt? – Mézes Tünde: A PINCE 2014-ben alakult. Elsődlegesen egy olyan közösségi tér megteremtése volt a célunk, ahol egymás között, nyitottan és szabadon, nagyjából kötöttségektől mentesen lehetett kiállításokat és eseményeket szervezni. Az azóta eltelt időszakban mind szerkezetileg, mind pedig a tagszámot illetően is sokat változtunk.  Visszatekintve, az első két év afféle kísérleti periódusnak fogható fel, amiben…

Tovább

„Szeretnénk ’súgni’. Segítséget, tanácsot adni annak, aki még nem kezdett el gyűjteni, sőt, talán még az első műtárgyvásárlás előtt áll” – olvassuk a Kertész László áltat írt Kortárs Műgyűjtés című, nemrég kiadott kézikönyvben. A kötet szerkesztőjével, illetve a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) igazgatójával, Gajzágó Györggyel beszélgettünk a hazai kortárs műgyűjtés jelenlegi helyzetéről, és a fejlődéshez nélkülözhetetlen változásokról. – Hogyan jött a Kortárs Műgyűjtő Akadémia megalapításának ötlete? – Ebben a szektorban csak hozzávetőlegesen vannak számok, de van pár mutató, ami arra utal, hogy Magyarországon egy viszonylag nagyméretű piacról beszélhetnénk. Úgy gondoljuk, a fiatalabb generációs versenyszférában dolgozó közép- és felsővezetői réteget viszonylag…

Tovább

„Az Art Addicts csoport eseménye, az AA meeting egy első alkalommal megrendezésre kerülő beszélgetéssorozat, ahol egy pohár bor mellett arra törekszünk, hogy közelebb hozzuk egymáshoz a kortárs művészettel foglalkozókat, galeristákat, kurátorokat, marketing szakembereket, művészeket és minden érdeklődőt. A beszélgetések kéthavonta kerülnek megrendezésre és minden alkalommal más-más, előre megtervezett témát járunk körül moderált, de mégis kötetlen formában.” „Célunk, hogy az AA meetingeknek ne csak abban a pár órában legyen létjogosultáguk, ezért egyidejűleg egy zárt csoportot is indítottunk, amelyben a találkozók között is tudunk egymással kommunikálni, kérdéseket feltenni és nem utolsó sorban: egymást segíteni.” Ezzel a meghívóval indult el majd alakult meg, közel…

Tovább

Monsanto: A Photographic Investigation by Mathieu Asselin – STOCK EXHCANGE című kiállításról beszélgettünk a TOBE Gallery társtulajdonosával, Tomas Opitz-cal. A galéria aktuális kiállítása egy ötéves kutatás dokumentációja, fotóesszéje, mely a Monsanto biotechnológiai óriásvállalat gátlástalan fellendülését mutatja be. „A DDT-t és PCB-ket tartalmazó rovarirtó szerek, az Agent Orange (narancssárga hatóanyag) és a génmódosított vetőmagok vezető gyártójaként ismert Monsanto eljárásai és termékei pusztító hatást gyakoroltak az emberiségre, a környezetre és a gazdaságra a vállalat hosszú története során. Mathieu Asselin alapos kutatást végzett, bejárta Vietnámot és az Amerikai Egyesült Államokat, hogy a Monsanto által gyártott és értékesített termékek drasztikus hatásait elszenvedő embereket és helyeket felkutassa.”…

Tovább

Ferenczy Bálint fotótörténész neve, bár már jól ismert a magyar képzőművészeti berkekben, ám az egyik legfrissebb név a magyar galeristák között. Initio Fine Arts névre keresztelt galériája az 1945 utáni közép- és kelet-európai művészetre fókuszál. Alig pár hónapos fennállása ellenére máris két nemzetközi művészeti vásárt tudhat maga mögött. Bálinttal beszélgettünk a galéria nyitásához vezető útról, a jelenről és jövőbeli terveiről. – Miért a fotótörténet? – 2013-ban jöttem ki Londonba a Sotheby’s Institute of Art-ra fotótörténetet tanulni. Magyarként úgy éreztem, nagyon fontos, hogy a nemzetközi művészeti világba jól és gyorsan becsatlakozzak, és erre a fotó egy tökéletes kezdetnek tűnt. Külföldön, ha a…

Tovább

Csábi Ádám 2015-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Mesterei Maurer Dóra és Radák Eszter voltak. Munkái leginkább geometrikus formák és színek által teremtett struktúrák, koncepciók.  „Képi gondolkodásmódomra jellemző a letisztultság, logikusság és redukció. Munkáim olyan térbeli geometrikus alakzatok, „objektek” melyek a fény indirekt használatával kelnek életre… Kísérleteimben alkalmazott térváltozások és az ezáltal létrejövő reflexek a képalkotó elemeim. Ezek az elemek meghatározott viszonyban és rendszerben állnak egymással. Fontosnak tartom, hogy ez a rendszer a néző számára érthető és visszafejthető legyen. A tervezés és alkotási folyamat közben fellépő problémák, más lehetséges megvalósítási formák, és új anyagok felhasználása újabbnál-újabb ötleteket vet…

Tovább

Pál Bella utolsó éves a Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. Művészetét a tárgyalkotás, a tárgyakhoz való intenzív viszony kutatása jellemzi, specifikusabban a művészet és design közötti törékeny határvonalat állítja színre, „A művész mindent műalkotássá tehet” felvetés igazságának kutatása közben. Blogunk a Képzőművészeti Aktuál nevet kapta, mivel a hazai kortárs képzőművészet legaktuálisabb folyamatait szeretné különböző aspektusokból körbejárni. Szerzőink a képzőművészet különböző területein tevékenykedő fiatalok, akik számukra különleges munkastációkat, érdekes látásmóddal rendelkező művészeket, galeristákat vagy nem mindennapi technikákat mutatnak be. Pál Bella olyan anyagokkal kisérletezik, amelyek tulajdonságaik miatt már önmagukban esztétikai tetszést váltanak ki – így vizsgálja a művész valós szerepét a keletkezés folyamatában. Bizonyos tárgyak kiválthatnak emberekből…

Tovább

Blogunk a Képzőművészeti Aktuál nevet kapta, mivel a hazai kortárs képzőművészet legaktuálisabb folyamatait szeretné különböző aspektusokból körbejárni. Szerzőink a képzőművészet különböző területein tevékenykedő fiatalok, akik számukra különleges munkastációkat, érdekes látásmóddal rendelkező művészeket, galeristákat vagy nem mindennapi technikákat mutatnak be. Elsőként a gobelin – gyermekkorunk nagymama-asszociációs díszei kerülnek terítékre, melyek Karácsonyi László képzőművész által most izgalmas, új felületként köszönnek vissza. A festőként végzett Karácsonyi László eredetileg szobrásznak készült, diplomamunkája ellenben egy alumíniumból készített, saját maga által viselt lovagi páncél, illetve egy, a páncélról készült fotogram volt. Állítása szerint nem ő védte meg a diplomamunkáját, hanem a diplomamunkája védte meg őt. A művész…

Tovább