Szerző: Farkas Mariann

Idén karácsonykor is remekművel lepi meg a milánói önkormányzat a helyieket és a városba látogató turistákat – immár tizenegyedik alkalommal. A XV. századi Palazzo Marino palota gyönyörű Alessi-termében ezúttal Pietro Perugino frissen restaurált Királyok imádása című festménye kap helyet. Az umbriai képtárból származó mű köré szervezett kamara-kiállítást a képtár igazgatója, Marco Pierini rendezte. Pietro Perugino, eredeti nevén Pietro Vannucci az itáliai reneszánsz festészet egyik megújítója, korának egyik legbefolyásosabb művésze és két műhely vezetője is volt. Ezek egyikében tanult többek között a fiatal Raffaello Sanzio, aki aztán hírnevében túlszárnyalta mesterét. A kiállított mű Perugino korai alkotása, 1473 körül készült a perugia-i…

Tovább

2018-ban először árvereztek el Artemisia Gentileschinek tulajdonított alkotást az osztrák fővárosban. A Dorotheum aukcióján feltűnő mű Tarquinius Collatinus feleségét, Lukréciát ábrázolja, aki öngyilkosságot követett el, miután az etruszk királyfi megerőszakolta. Míg Titus Livius leírásában az asszony családja körében szúrja le magát (Ab Urbe Condita, 1:58), a képen egyedül látjuk a festészettörténeti hagyománynak megfelelően. …A kést, melyet ruhája alatt rejtegetett, szívébe döfte, és sebére hullva, haldokolva összeesett. Férje és apja fájdalmasan fölkiált. A festmény kikiáltási ára 500.000 – 700.000 € és egy európai arisztokrata családtól származik, ahol a XIX. század közepétől őrizték. Egyik közeli stilisztikai párhuzama lehet egy olasz bank tulajdonában…

Tovább

Már javában az esküvői szezon közepén járunk, a Galleria Vittorio Emanuele II passzázsban a turisták tömegében fehér ruhában tipegő menyasszonyok tűnnek fel, nyomukban az elcsigázott vőlegénnyel és az izzadó fotóssal. Az egyik leghíresebb milánói jegyespár, Alessandro Manzoni XIX. századi regényéből ismert Renzo és Lucia, akik ugyan nagyon szerették egymást, a pap azonban csak több száz oldal elteltével adta rájuk áldását. A város másik híres párját, Máriát és Józsefet Raffaello Sanzio ecsetje és Liszt Ferenc zenéje tette halhatatlanná. A festmény előterében nagy szakállú rabbi gyengéden tartja a jegyespár kezét, miközben a vőlegény a vörös ruhás menyasszony ujjára készül felhúzni az aranygyűrűt.…

Tovább

Mantova fő büszkéségei az Andrea Mantegna freskóival díszített két palota, a Palazzo Ducale és a Palazzo Te. Mellettük eltörpül az a fehér márványlap, amely a helyi múzeum előterében található. Kevesen állnak meg előtte, pedig a kifaragott jelenet korántsem szokványos: rombuszmintás jelmezt és tollas fejfedőt viselő férfi láncra verve tart egy jókora malomépületet. A fennmaradó felületet kitöltő szöveg mantovai dialektusban íródott, és tanúsítja, hogy Arlecchino 1618-ban malmot vásárolt Bigarello községben. „MI SON QUEL BEL MOLIN DE BIGAREL, AQUISTAT D’ARLECHIN, COMIC FAMOS…” Arlecchino az itáliai commedia dell’arte népszerű szolgafigurája, akinek bergamói szürke jelmezét a hagyomány szerint Tristano Martinelli színész és akrobata cserélte…

Tovább

A több mint száz évig raktárban porosodó festmény akár 30 millió dollárt is érhet, miután a Metropolitan Museum of Art művészettörténésze, Keith Christiansen megerősítette, hogy Andrea Mantegna sajátkezű munkájáról van szó. Az 1492–1493 körülre datált temperafestmény Jézus feltámadását ábrázolja, és a XIX. század közepén Bartolomeo Cincani műveként került a bergamói képtár tulajdonába. A kép a szakirodalomban többnyire Andrea Mantegna eredeti festményéről készült másolatként, illetve a mester műhelyének vagy a festő fiának, Francesco Mantegna műveként szerepelt. A kép alján halványan látható apró kereszt azonban gondolkodásba ejtette a múzeum reneszánsz anyagán dolgozó Giovanni Valagussa művészettörténészt. Az apró kereszt ugyanis arra engedett következtetni, hogy…

Tovább

A férfi evett, ivott majd elaludt a mezőn. Éjfélkor azonban felriadt és meglepődve látta, hogy egy ismeretlen nő kuporog a lábánál. –„Ki vagy te?” / –„Rut vagyok.” A frappáns jelenet egy vígjáték kezdőkockája is lehetne, azonban nem az.  A férfi nem más, mint a bibliai földbirtokos Boáz, akinek lábához a moábita királylány (Rut Rábbá 2:9), Rut feküdt le. Az ötlet nem a lánytól, hanem anyósától, Noémitól eredt, aki sógorházasság révén próbálta újból férjhez adni a gyermektelenül maradt fiatal özvegyet. A levirátus törvénye szerint ugyanis az elhunyt férj gyermektelen özvegyét a közeli férfi rokonnak kell feleségül vennie, hogy továbbvigye az egyenes…

Tovább

Harminc éve hunyt el a tripoli születésű Herbert Pagani. A fiatal művész rajzait, aki gyerekkorát Olaszország, Svájc, Franciaország és Németország között ingadozva töltötte, az ismert rendező mellett olyan olasz hírességek gyűjtötték, mint Giorgio Soavi vagy Bernardino Zapponi. Pagani később felcsapott színésznek, zenésznek és dalszerzőnek, műveit olaszul és franciául adta elő. Ahi… le Hawaii című dalával Alberto Sordi 1969-es filmjében is szerepelt. Zenei stílusát, a kortárs olasz Fabrizio De Andréhoz hasonlóan, leginkább Edith Piaf és Georges Brassens befolyásolta. A hetvenes években az arte povera hatását magán viselő szobrokat kezdett el készíteni használt cipőkből, ebből néhányat Milánóban is kiállítottak. https://papageno.hu/featured/2018/02/mit-keres-a-zsido-eszter-a-milanoi-domon/ A kozmopolita…

Tovább

Áprilisban Milánót ellepik a babérkoszorús fiatalok, az egyetem konfettivel teleszórt kerengője pedig megtelik pezsgőt iszogató emberekkel. De mi köze van a babérkoszorúnak az államvizsgához? A magyar diákoknak a babérlevélről leginkább egy jó sűrű Jókai bableves vagy a koszorús költő kifejezés jut az eszébe. A Filarete nevéhez köthető állami egyetem központi része, a Ca’ Granda a San Nazaro Maggiore templom tőszomszédságában helyezkedik el. Kezdetben kórházként működött, jelenleg Milánó egyik legkorábbi reneszánsz épületeként tartják számon. A diplomavédés után a fiatalok nem öltenek fel hosszú talárt, és fehér kesztyűt sem húznak, mint külföldi sorstársaik. Bojtos sapka helyett babérlevélből font koszorút viselnek. A görög-római…

Tovább