Szerző: Farkas Mariann

Báránycombot rágcsáló emberek az előtérben, szelíd dombok a háttérben. A megterített asztal körül botra támaszkodva és kézzel esznek akár egy kötetlen baráti kiránduláson. Az elsőre meglepő jelenet nem más, mint az első széderlakoma. A keresztény világ számára a leghíresebb szédert vagy más néven pászkavacsorát minden bizonnyal Jézus tartotta 2000 évvel ezelőtt a tanítványainak Jeruzsálemben. Az eseményt később Utolsó vacsora néven számtalan formában feldolgozták. Azért nevezik utolsó vacsorának, mert ez volt a názáreti tanító utolsó estebédje, mielőtt elfogták és keresztre feszítették volna. Az európai reneszánsz időszakában a jelenet többnyire kolostorok étkezőit díszítette. Az egyik legnépszerűbb példa, Leonardo da Vinci műve Milánóban,…

Tovább

A milánói havas tavaszból az ausztrál nyárba repülni furcsa élmény, nem csak a jetlag miatt. A Burger King neve Hungry Jack’s, a hattyúk feketék és a busz is a másik irányból jön. Amikor kitör a vakáció, az emberek megrohamozzák a strandokat és a hűtött múzeumokat. Melbourne egyik fő látványossága a képzőművészeti-design triennálé, amely a 2013-as Melbourne Now kezdeményezésből nőtt ki, és idén harminckét ország mintegy száz kortárs alkotó munkáját vonultatja fel. A kínálat nagyon vegyes mind színvonal, mind a felhasznált médiumok tekintetében. Az egyik legnépszerűbb állomás a japán szupersztár, Yayoi Kusama virágos lakása, ahol a látogatók alakítják át a tereket…

Tovább

Purim nem csak a lekváros hámántáskáról és a töméntelen ivásról szól, hanem az Eszter-tekercsről is, amelyet ezen a héten, szerdán majd csütörtökön olvasnak fel a milánói központi zsinagógában. A jelmezbe öltözött gyerekek kereplőkkel csapnak zajt, amikor a felolvasó Hámán nevéhez ér, és büszkén húzzák ki magukat, amikor Esztert említi. Az árvából egy csapásra perzsa királynévé vált lányra a közösségben nemzeti hősként tekintenek, aki kiállt az övéi mellett és megakadályozta a népirtást. Tízpercnyi sétára a zsinagógától Eszter figurájának eltérő értelmezésével találkozhatunk a dóm főhomlokzatán. A bal szélső bejárat felett látható domborművön a díszes ruhába öltöztetett ájult királynőt két udvarhölgy támogatja oldalról,…

Tovább

Mit keres egy ezeréves épület a forgalmas út kellős közepén? A Via Lorenteggio elválasztó sávjában egy apró kápolna található, amely dacolva a pöfékelő autókkal, metróépítéssel és a városfejlesztéssel még ma is áll. A nyolcadik milánói püspöknek, Szent Protáznak szentelt kápolnára vonatkozó források hiányosak és sokszor ellentmondásosak. A lapos tetős, téglalap alaprajzú teremből és egy félköríves apszisból álló épületet valószínűleg a bencés rend építtette 1000 körül a középkori város falán kívül az ott lakó és dolgozó falusiaknak. A lombard román stílusú, öt lépésből bejárható kápolna belsejébe kevés fény jut be a lőrésszerű ablakokon keresztül. Az imaház falát díszítő freskók különböző korokból…

Tovább

A Berlinben dolgozó Johannes Waldnak első alkalommal nyílt egyéni kiállítása Olaszországban. A tárlat középpontjában egy bronzból készült bizarr alkar található, amelynek felülete a szénné égett és szétroncsolódott húséhoz hasonlít (Grace is a volatile matter). A kiállítás kurátora, Giulia Bortoluzzi szerint a mű utalhat az 1506-ban megtalált Laokoón hiányzó jobb karjára. A hiányzó kart Giovanni Angelo Montorsoli 1532-ben egy kinyújtott változattal pótolta. Azonban 1905-ben Ludwig Pollak Rómában felfedezte és közzétette a Laokoón eredetinek vélt behajlított jobb karját, ami egyezett Michelangelo elképzelésével is, így azt évtizedekkel később, 1957-ben a Vatikán Múzeum elfogadta a műkereskedő javaslatát, és a vállcsonkhoz illesztették.[i] A bemutatott művek…

Tovább

Reggelenként a Vespri Siciliani utcán szoktam végigsétálni, és mindig elcsodálkozom, hogy mennyire koszos és sivár. A szerdai piac után pedig még halszagú is. Fák szinte nincsenek, kocsi és kutyagumi viszont annál több. Úgy tűnhet, hogy nincsen látnivaló a Verdi operájának nevét viselő utcában. Nemrég azonban észrevettem, hogy a 71. házszám alatt betonba ékeltek egy rézlappal bevont macskakövet. Itt lakott Adele Basevi Lombroso Született 1868-ban Letartóztatták 1943. 12. 1-jén Auschwitzba deportálták Meggyilkolták 1944. 2. 5-én[i] Botlatókövet sokat látni Európa-szerte és Olaszországban is, Milánóban azonban ritkán. Az ötlet Gunter Demnig német szobrásztól származik, és a nemzetiszocializmus áldozatainak állít emléket azokon a helyeken, ahonnan…

Tovább

Mit keres Asterix, Lucky Luke és a Kis Nicolas a zsidó múzeumban? Milyen kulturális forradalom fűződik René Goscinny nevéhez és mit takar a zetser kifejezés? A milánói giargiana franciaországi tudósítása következik. Az Ukrajnából és Lengyelországból származó képregényíró Argentínában töltötte gyermekkorát, majd Amerikában próbált szerencsét kevés sikerrel. Büszke francia volt, jóllehet huszonhat éves koráig csak nyaralni járt haza. Karrierje Párizsban teljesedett ki, a Pilote újság főszerkesztőjeként a képregényt a kilencedik művészetté emelte. A humoristának szentelt első retrospektív kiállítás célja, hogy rávilágítson az életmű nagyságára és a mögötte húzódó ember történetére. Ennek érdekében a kurátorok kétszáz munkát gyűjtöttek össze, köztük számos eredeti…

Tovább

A felhasított és kilyuggatott vásznakkal híressé vált Lucio Fontana életművének eddig kevésbé ismert része tekinthető meg a Pirelli csarnokában. A festészetet, szobrászatot és építészetet egyesítő alkotások rekonstrukciói eredetileg 1949–1968 között készültek különböző helyhez kötött megrendelésekre, viszont ezeket később elbontották. A munkák akkoriban szokatlannak számító anyagokból, neoncsövekből, UV lámpákból és fluoreszkáló festékből készültek. Jóllehet a neoncsövet, mint művészeti eszközt korábban már a magyar származású Gyula Kosice is használta, Lucio Fontana újítása, hogy azt a tér percepcióját megváltoztató elemként alkalmazta.[i] A bejáratnál gigantikus fénygubanc világít a kék mennyezeten. A fényszobor (Struttura al neon per la IX Triennale di Milano, 1951/2017) egyike az…

Tovább

Negyven éve hunyt el a Scala utolsó Médeiaja, a legendás Maria Callas. Emlékére az operaház múzeumának kurátora, Margherita Palli az énekesnő milánói éveit (1950–1961) bemutató kiállítást rendezett. Az időrendet követő tárlat vezérfonalát a tizennégy eredeti, kézzel készített jelmez adja, amelyeket kiegészítenek a hozzájuk fűződő tematikus tablók, tervrajzok és az előadásokon készült fényképek. A kiállított ruhák drága anyagokból, brokátból, szaténból, bársonyból, szőrméből készültek, a díszítés pedig főként üveggyöngy és sárgaréz. Nagyobb részük nagy tragikákhoz kötődik – ezek a szerepek engedtek teret az szopránnak a szenvedélyes drámai stílus és a bel canto kiteljesítésére. Violetta, Alkésztisz, Iphigénia, Médeia, Imogene, Lady Machbet, Boleyn Anna,…

Tovább

Otthonosan rendetlen térré alakult a milánói hangár – hullahoppkarikákkal, marcipán csontvázzal, turkálóval és csokoládét majszoló látogatókkal. A bejáratnál álló szmokingos férfi ünnepélyesen jelenti be az új érkező nevét. A kiállított tárgyakat megfogni, használni, átalakítani, megenni, hordani és elvinni szabad, sőt kifejezetten ajánlott. A Take Me (I’m Yours) című csoportos tárlatot először 1995-ben rendezte meg Hans Ulrich Obrist és Christian Boltanski Londonban, majd Párizsban, Koppenhágában, New Yorkban és Buenos Airesben. Milánóban ötvenöt, Európából, Amerikából, Ázsiából és Afrikából származó alkotó működik közre, akiknek egy része már az 1995-ös londoni kiállításon is szerepelt. A tárlat túlnyúlik a kiállítótéren, és a múzeumboltban, a neten…

Tovább