Szerző: Filip Viktória

Az Operaház és az Erkel Színház látványa lassan elképzelhetetlen az előttük parkoló elegáns autók nélkül. Pedig még csak három éve, hogy az Opera és a BMW Group Magyarország stratégiai partnerségre lépett. A 2017 május óta ügyvezető igazgatóként regnáló Massimiliano Di Silvestrét és Salgó András vállalati kommunikációs vezetőt kérdeztük az eddigi tapasztalatokról. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Mennyire tartja gyümölcsözőnek az eddigi együttműködést? Massimiliano Di Silvestre: Nagyon örülök ennek a partneri viszonynak, mert azt gondolom, hogy az Opera a maga előadásaival, a kommunikációjával, történelmi hátterével nagyon erős brandet képvisel, és mint intézmény nagy hírnévvel rendelkezik. Ez fontos, mert Magyarországon nagy megbecsülésnek…

Tovább

A világhírű szoprán nevével fémjelzett megmérettetést 2014 és 2016 után idén is megrendezi a Zeneakadémia. S bár az Andrássy úti dalszínház korszerűsítése miatt a 2018. szeptember 16-án megrendezendő gálakoncert helyszíne ezúttal nem az Operaház lesz, Ókovács Szilveszter főigazgató, Kocsár Balázs főzeneigazgató és a Magyar Állami Operaház Zenekara számára így is bőven adódik majd tennivaló a verseny során. „Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az…

Tovább

Kőbánya Budapest szíve, de legalábbis mértani közepe itt, a Csajkovszkij parkban található. Talán nem a véletlen műve, hogy a több zeneszerző büsztjét is rejtő zöld területtől csak pár saroknyira lévő Eiffel-csarnokban a művészet kért helyet magának. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Az Eiffel Műhelyház kialakítása természetesen határozott terv része, Ókovács Szilveszter főigazgatói kinevezésének kezdetétől sürgette az „integrált műhely-, raktár- és próbacentrum” létrehozását. Az előkészítés megkezdődött, és bár 2013-ban még nem, de 2014 őszén már megfogalmazódott, hogy a MÁV egykori, Kőbányán található, 22.000 m2-es alapterületű Északi Járműjavítója lesz a legmegfelelőbb választás. Nem ez volt a perdöntő, de különös egybeesés, hogy az…

Tovább

Az Erkel Színházban február 10-én rendezett Ring Estélyig a hangok helyett beszéljenek a betűk, a két sztárvendéggel készült exkluzív interjú formájában. – Ön a Három Tenort követő tenornemzedék egyik jeles képviselője, karrierje az 1988-as Pavarotti-énekverseny megnyerésével kapott szárnyakat. Hogyan lehet kilépni ekkora művészek árnyékából? Roberto Alagna: Senki sem tudja, csak a közönség döntheti el. A találkozásom Pavarottival, akit a legmesszemenőkig csodálok, meghatározta az indulásom, mert hitt bennem. Emlékszem a szavaira: Magával ragadó hangod van – mondta. Miután megnyertem a versenyt, a pályám gyorsan ívelt felfelé. Abban az időben, kezdő énekesként, az inspirációt az akkori és korábbi tenoroktól kaptam, és mivel…

Tovább

Először énekel teljes operai szólamot Budapesten és először lép az Erkel Színház színpadára. Anna Netrebko december 29-én az Andrea Chénier koncertszerű előadásában formálja meg Maddalena de Coigny szerepét – s ezzel egy régi hagyományt folytat. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Az Erkel Színház népoperai jellege, a jegyárak és egyben a magas művészi nívó elérhetőségei kezdetektől meghatározták az intézmény hagyományait. A nagyközönség „itt megkapja mindazt, amit szeme és füle kíván. Érdekes újdonságokat. Összevágó, egynyelvű előadásokat” – fogalmazott Csáth Géza az 1911. december 7-i megnyitó előadás után. S valóban, a hazai nagyságok feltűnése mellett (Miklósa Erika például ezeken a deszkákon debütált…

Tovább

„Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne” – írja Tamási Áron egyik leghíresebb regényében, az Ábel Amerikában címűben. A kérdés az, milyen jelentést hordoz az otthon, tágabb értelemben a haza fogalma azok számára, akik egy történelmi döntés okán más országban kénytelenek élni, mint ahogy azt a nemzeti hovatartozásuk diktálná. A Kárpát-Haza OperaTúra keretében az Opera társulata útra kelt, hogy megkísérelje összekötni a rég eltépett szálakat. Erről beszélgettünk Ókovács Szilveszter főigazgatóval. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Szeptemberben Erdély volt, jövő februárban Délvidék és Várvidék, illetve Felvidék és Kárpátalja lesz az úti cél. Milyen ideológia mentén…

Tovább

Egy páratlan kezdeményezés folytatásaképp az év elején ismét új mesterhangszerekkel gazdagodott a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Tovább

Szivárvány a világ! címmel fogyatékkal, tartós betegséggel élő, valamint daganatos gyermekek alkotásaiban gyönyörködhettek az érdeklődők a budai várban. A márciusi kiállításmegnyitón az Opera gyermekkara is fellépett. A háromhetes tárlatot az esélyegyenlőség jegyében szervezték, hogy rávilágítsanak: nem az számít, ki miben más, hanem az, hogy mindannyian képesek vagyunk alkotni és önmagunkat művészi módon kifejezni. A gyerekközpontú rendezvény vernisszázsára a kicsik világához közel álló előadók kaptak meghívást, így esett a választás az Opera gyermekkarára is. „Többször hallottam a Hajzer Nikolett vezette kórust, a hírük is megelőzte őket, és a személyes találkozás is mély benyomást tett rám. Nagyon örülök, hogy mellénk álltak, és…

Tovább

Bár az utóbbi években a kisgyermekes családok körében megcsappant a balettművészet iránti érdeklődés, a Billy Elliot – a Musical által tett felkiáltójel, úgy tűnik, meghozta a várva várt eredményt. Az Opera repertoárbővítése okán tavaly szeptemberben rekordszámú jelentkezőből válogatva indulhatott el a képzés a Magyar Nemzeti Balettintézetben. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Míg a Magyar Táncművészeti Egyetem néhány évtizede még több ezer fő közül választotta ki a klasszikus balett szak diákjait, addig 2017-ben már csak hatvan jelölt közül válogathatott. A Magyar Nemzeti Balettintézet 2016 őszén indult kurzusára százhetven jelentkezés érkezett. „Nem a versengés a célunk, hanem az, hogy…

Tovább

Nagy volt az érdeklődés a tavalyi, Erkel Színházban rendezett kórustalálkozó iránt, így idén is a programkínálat fontos részét képezi a Dalárnap. Az amatőr énekeseknek szervezett rendezvény részletei mellett Strausz Kálmán, az Opera karigazgatója, Liszt-díjas muzsikus felvázolta a jövőre vonatkozó szakmai célokat és számos műhelytitkokról is mesélt. – Új hagyomány van születőben, vagy inkább a régi folytatódik, hiszen Erkel Ferenc volt az első elnöke az Országos Magyar Daláregyesületnek. Hogyan kell elképzelnünk ma a kórusmozgalom Operához köthető részét? A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – A Magyar Állami Operaház főigazgatói levélben, míg partnerünk, a Mindszenty Zsuzsánna elnökletével működő KÓTA a…

Tovább