Szerző: Fittler Katalin - Máté J. György / Gramofon

A Budapesti Fesztiválzenekar Mahler-lemeze, valamint a Grencsó Kollektíva és Ken Vandermark együttműködéséből született korong került a Gramofon májusi toplistájának harmadik helyére. A Budapesti Fesztiválzenekar Mahler-szimfónia felvételeinek sorában a hatodik a közelmúltban megjelent VII. szimfóniáé. Azé a kompozícióé, amely a „Csodakürt”-szimfóniák után következő, énekhangot nem használó trilógia harmadik darabja. Tehát, sorrendben a „Tragikus” melléknévvel ellátottat követi. Játszottságát illetően a szinte elhanyagoltak közé tartozik, s ezen az állapoton kíván változtatni Fischer Iván. A „sötétségből a fénybe” irányuló tendenciát méltán nevezhetjük „per aspera ad astra” gesztusnak, hiszen a csaknem nyolcvan perces, monumentális kompozíció szimmetrikus elrendezésű öt tétele ezt a tendenciát szinte kozmikus méretekben…

Tovább

A csellista-orgonista házaspár, Rohmann Ditta és Fassang László Bach-lemeze és az utóbbi évek egyik legjelentősebb hazai jazz-vállalkozása került ebben a hónap a Gramofon toplistájának harmadik helyére. Mielőtt bárki komolytalannak sejtené a rollerező művészházaspár képét látva a kínált programot, érdemes megfordítani a CD-tartót: a hátoldal lényegi információkat tartalmaz arról, hogy miért feltétlenül szükséges megismerni ezt a felvételt. A Bach korában is kedvelt violoncello piccolón, azaz öthúros gordonkán játszik Rohmann Ditta, Fassang László pedig a ceglédi evangélikus templom 2014-ben épített hangszerén, amelyen felidézhető a Bach által elismert és kedvelt orgonák hangzásvilága. Az E-dúr és az A-dúr hegedű-csembalószonáta (BWV 1016, 1015) átirata között…

Tovább

A Gramofon toplistájának élére decemberben két korszakos művész, Jordi Savall és Charles Lloyd lemezei kerültek. A jazz még él, de a régi nagyok közül már csak néhányan maradtak köztünk. Ők se mind hagyományőrzők. Akit a 1960-as évek jazzkísérleteinek mai továbbélése érdekel, nehezen talál hozzá dokumentumokat a lemezbolti újdonságok polcán. A Passin’ Thru kivétel. Pontosabban: Charles Lloyd a kivételek egyike. Lemezein nem találni meglepetéseket. A zenekarvezető a tőle fél évszázada megszokott vizionárius erővel fúj bármilyen formációban és kontextusban. Melódiaérzékenysége elkápráztat, kontemplatív attitűdje megráz és játékossága megmosolyogtat. Nyilván bölcsebb és tapasztaltabb lett ötven év alatt, de zenéjében a változatlanságon maradt a hangsúly.…

Tovább