Szerző: Martos Gábor

Két napja jelent meg az első információ a neten, és mára már több orgánum is hírül adta, hogy Jean-Michel Basquiat egyik festménye egy magánüzlet keretében „több mint 100 millió dollárért” cserélt gazdát két milliárdos, amerikai műgyűjtő között. Ha ez tényleg így történt, akkor a kérdés csak az, hogy mennyivel több az a „több”, vagyis hogy ez a most eladott-megvett kép lett-e a legdrágább Basquiat-festmény, vagy „csak” a második? A fiatalon, kábítószertúladagolásban elhunyt Jean-Michel Basquiat (1960–1988) egyike ma a legkeresettebb művészeknek a műtárgypiacon: jelenleg nyolc olyan munkája van, amelyekért a nyilvános műkereskedelemben – tehát árveréseken – többet fizettek, mint 30 millió…

Tovább

Pablo Picasso (1881–1973) neve mindig izgalomba hozza a műgyűjtőket, bármit is kínáljanak tőle, vagy akár csak vele kapcsolatban is a műtárgypiacon. Most lassan megint érdemes készülni, mert június 8-tól tíz napon át lehet majd a képernyők előtt ülve versengeni a Sotheby’s online árverésén hatvan különböző tételért, amelyeket mind a művész unokája bocsát árverésre a nála lévő hagyatékból. Január végén egyszer már felhívtuk a figyelmet itt a Senki többet? blogban egy árverésre, amelyen Picasso unokája – az 1950-ben a művész Paulo nevű fiától született Marina Picasso – nagyapja kerámia-műveiből kínált fel megvételre több mint másfélszáz darabot a Sotheby’s aukciósház szervezésében Londonban.…

Tovább

Miután már annyiszor írtunk itt a Senki többet? blogban a járvány miatt az online térbe költözött nemzetközi műkereskedelem történéseiről, itt az ideje, hogy a hazai piacra is vessünk egy pillantást, annál is inkább, hiszen az elmaradt tavaszi élő aukciók helyett ezekben a napokban már itthon is folyik két árverés a neten: a Nagyházi Galériáé és a Dobossy Aukciósházé. A Nagyházi Galéria eredetileg éppen május 26-ra tervezte szokásos tavaszi árverését, ám ezt a járvány miatt már nem tudták „élőben” megtartani, ezért aztán a netre „költöztek”: néhány napja már elérhető a kínálatuk, a licitálás lehetősége pedig május a május 30-i zárásig bárki…

Tovább

Írtunk már itt, a Senki többet? blogban a Sotheby’s július végére New Yorkba tervezett – reményeik szerint már élőben megtartható – nagy árveréseinek fokozatosan megismerhető kínálatáról; most egy újabb „adagot” jelentettek be ebből, méghozzá csupa női alkotó munkáit. Ráadásul ezzel egyidőben a Phillips is megmutatta, hogy ők is egy különleges női alkotást visznek majd kalapács alá július elején. Ginny Williams (1927–2019) az egyik legjelentősebb műgyűjtő volt Amerikában; vagyonát – férjével, Carllal közösen – a kábeltelevízió-iparban szerezték. Gyűjteményükben jelentős hangsúllyal szerepeletek női alkotók művei; most ezek közül visz árverésre néhány kiemelkedő darabot a Sotheby’s, akik elnyerték a hagyaték értékesítésének a lehetőségét.…

Tovább

Újabb online árverést indít május 20-án a Sotheby’s: ezúttal az ismert londoni galériás, Danny Katz gyűjteményének csaknem másfélszáz darabjáért lehet harcba szállni. A gyűjtő maga válogatta ki a műtárgyakat, amelyek között jónéhány különleges darab is található. A licitek május 27-én zárnak, a bevételből tíz előre kiválasztott munka árát Katz a világjárvány elleni küzdelem céljaira fogja fordítani. Danny Katz több mint ötven évet töltött a művészeti világban: nemcsak galeristaként foglalkozott az ókortól a 20. századig született műalkotások adásvételével, de 1968 óta az egyik legnagyobb szaktekintély lett a szobrászat terén a „Régi mesterek” műkereskedelmi kategóriában (vagyis az ókortól az 1820-ig született alkotások…

Tovább

Többször írtunk már itt a Senki többet? blogban az utóbbi időben a járvány miatti kényszerűségből fakadóan egyre gyakoribb online árverésekről – de eddig jórészt csak a Sotheby’s kapcsán. Ez persze nem volt véletlen – de most „fordul a kocka”: a Christie’s is elkezdett felzárkózni ezen a téren a nagy konkurenshez, sőt most egy újabb nagy bejelentést is közzétettek. Az élő árverések kényszerű felfüggesztésére a vezető nagy árverezőházak közül egyértelműen a Sotheby’s reagált gyorsabban: már márciusban elkezdték online árveréseiket, és ezeken (mint ahogyan erről volt már szó itt korábban) egyre komolyabb kvalitású és értékű műtárgyakat kínáltak a gyűjtőknek. Csakhogy amíg a…

Tovább

2008. október 19-én, vasárnap este a Budapest Kongresszusi Központban tartotta 29. árverését a Virág Judit Galéria. A kínálatban 175 tétel szerepelt, kilenc Zsolnay kerámia, néhány grafika, valamint a legnagyobb számban festmények: néhány kortárs, illetve jórészt magyar klasszikusok. Ezek között volt az est messze legmagasabb leütési árát elért Gulácsy Lajos-kép is – amelyik most egy igencsak „váratlan” helyen bukkant fel ismét a hazai műkereskedelemben. Gulácsy Lajos: Nő kék kancsóval (Fons Amoris II.), 1909, olaj, vászon, 69×55 cm, jelezve jobbra lent: Gulácsy, kikiáltási ár: 40 millió forint – ez állt a katalógusban az 51. tétel reprodukciója mellett, provenienciaként (vagyis a kép korábbi…

Tovább

Amíg nem volt világjárvány, és a nagy árverezőházak rendszeresen élőben tudtak árveréseket rendezni, azért a kisebb „fajsúlyú” portékájukat korábban is kínálták már online liciteken: a Sotheby’s például az elmúlt években – 2019. december végéig – több mint negyven ilyet rendezett, és ezeknek az összbevétele nagyjából 70 millió dollár volt. Most viszont két olyan aukciót tartanak éppen a virtuális térben, amelyeken már az össz-becsértékek is meghaladják a 20 millió dollárt. Az árverések legnagyobb forgalmát általában a kortárs, illetve az impresszionista és modern (utóbbi alatt nagy vonalakban a 20. század első felének alkotásait értik) műveket felvonultató licitek során szokták realizálni, és a…

Tovább

A Sotheby’s a napokban jelentette be, hogy a március-áprilisról a járványhelyzet miatt elhalasztott, illetve „összevont” londoni és New York-i árveréseiket a június 29-ével kezdődő héten fogják – reményeik szerint már ismét – élőben megtartani amerikai székhelyükön. És hogy tovább fokozzák a várakozást, egy igazi „sztártétel” kalapács alá vitelét is bejelentették; ahogyan David Galperin, a ház New York-i kortárs esti aukcióinak vezetője fogalmazott: „a pop art egyik legnagobb ikonja” válik megvásárolhatóvá. Roy Lichtenstein (1923–1997) pop-művész 1965–66-ban festett egy tizenöt vászonból álló sorozatot Brushstrokes (Ecsetvonások) címmel, amelyet valóban sok szakértő tekint a pop art egyik legkiemelkedőbb jelentőségű műegyüttesének. A sorozatot először 1965.…

Tovább

A Senki többet? szilveszteri blogbejegyzésében egyszer már meséltem arról, hogy mennyit is ér a műtárgypiacon a pénz, konkrétan a „cash”, vagyis a lehető leghétköznapibb fizetőeszköz, ha a maga valóságában árverésre bocsátják; most megint kalapács alá kerülő bankjegyekről, meg pénzjelekről lesz szó, meg egy művészről, aki már az 1970-es években kijelentette, hogy „Pénzt csinálni művészet, és a jó üzlet a legjobb művészet”. És ő, bár már több mint harminc éve meghalt, a mai napig is nagyon sok pénz „csinál” a munkáival. Május 14-ig lehet (és már lehet!) licitálni a Christie’s aukciósház honlapján azon az árverésen, amelyen több mint hetven sokszorosított művet…

Tovább