Szerző: Martos Gábor

Május 7-én és 8-án több mint másfélezer tétel kerül kalapács alá az amerikai Bertoia aukciósház szokásos nagy tavaszi játék-árverésén. A bőséges kínálatban kifejezetten ritka régiségek, különleges darabok is szerepelnek – és a mai járványhelyzetben az sem mindennapi, ahogyan az érdeklődők megszemlélhetik az árverésre kerülő tárgyakat. Az elsősorban régi játékok kereskedésére specializálódott Bertoia árverezőház a Philadelphiától mintegy negyven kilométerre délre fekvő Vinelandban működik, és évente általában három nagy aukciót rendez. És bár a járvány miatt arrafelé is komoly korlátozások vannak, úgy döntöttek, hogy nem halasztják el a meghirdetett idei tavaszi árverésüket. Persze azért a dolgok nem a megszokott rendben zajlanak: a…

Tovább

A világ egyik legnagyobb műkereskedelmi szakportálján, az artpice.com-on jelent meg a napokban egy összeállítás a grafikák műkereskedelmének alakulásáról a világban. És ha valaki az ott olvasottaktól kedvet kapna – igencsak lehet! – ehhez a műfajhoz, annak itt van mindjárt egy április 21-ig zajló online licitálási lehetőség egy sor nagyszerű sokszorosított grafikára Picassótól Warholon ár „másfél” Duchamp-ig. A statisztikák szerint az elmúlt évtizedben a világ aukcióin eladott, szakmailag hivatalos elnevezése szerint „papír alapú munkák” (ebbe beleértődik az egyedi rajz, a bármilyen sokszorosított eljárással készült nyomat, az akvarell-, vagy a pasztell-kép), azaz a grafikák száma kilencven százalékkal emelkedett, ezeknek a tételeknek a…

Tovább

Mint erről már többször volt szó itt a Senki többet? blogban, a nagy árverezőházak közül eddig már csak a Sotheby’s nem tette közzé, hogy tervezett aukcióik egy részét elhalasztják-e, és ha igen, mikorra. Ezzel szemben az viszont a napokban kiderült, hogy legközelebbi kortárs árverésükön kalapács alá viszik az Anderson-gyűjtemény néhány darabját, köztük egy Sam Francis-festményt is. Az Anderson-gyűjtemény, ez a Harry Anderson (1922–2018) üzletember és felesége, Mary Margaret Anderson (1926–2019) által életük során nagy gonddal összeválogatott anyag számos kiváló modern és kortárs művész elsőrangú alkotásaiból áll: többek között olyanok munkái szerepelnek benne, mint Alexander Calder, Richard Diebenkorn, Jean Dubuffet, Alberto…

Tovább

A legutóbbi Senki többet? blogbejegyzésben említettük a már januárban lemondott mostani Art Basel Hongkong művészeti vásár internetre költözését: a hét végén ebben a formában valóban megnyitott eseményről azóta már megérkeztek az első eredmények is. Vagyis a műkereskedelem a rendkívüli helyzet ellenére sem áll le a világban – csak átalakul. A Távol-Kelet alighanem legjelentősebb kortárs képzőművészeti vásárára ebben az évben eredetileg 242 galéria jelentkezett. Amikor januárban az akkor arrafelé már javában tomboló vírusjárvány miatt lemondták a rendezvény „élőben” történő megtartását, és felajánlották a résztvevőknek, hogy a vásár mostanra tervezett idejében egy online platformon kapnak lehetőséget kínálatuk bemutatására, a gyűjtőkkel, érdeklődőkkel való…

Tovább

Legutóbbi írásom bevezetőjében már utaltam arra, hogy az eddig megszokott mederben működő világunk lassan összeomlik, és ez minden bizonnyal kihat a műkereskedelem történéseire is. Ez azóta sok helyen meg is történt (nemzetközi művészeti vásárokat zártak be idő előtt vagy halasztottak el, galériák kénytelenek bezárni) és a napokban a nagy árverezőházak közül is több hivatalosan bejelentette, hogy milyen változásokat terveznek – egyelőre. A Christie’s és a Phillips csütörtökön jelentette be, hogy lemondják tavaszra tervezett összes élő árveréseiket, és azokat – a jelenlegi előreláthatóság alapján – június végére teszik át, akkor viszont a mostani elképzeléseik szerint hatalmas „mega-aukciós” hetet fognak rendezni New…

Tovább

Bár a megszokott „üzemmenetű” élet most éppen kifordulni látszik a sarkaiból – más (megengedem, ezeknél jóval fontosabb) korlátozások mellett múzeumok zárnak be, kiállítások maradnak el, árveréseket halasztanak, tesznek át online-ra, vagy éppen „telepítenek” át a világ másik pontjára –, mi azért tegyünk úgy, mintha egy normális világban élnénk, vagyis szokásunk szerint hívjuk fel a figyelmet valami fontos, pillanatnyilag még látszólag „érvényes” eseményre a világ műkereskedelméből. Annál is inkább, hiszen a dolognak komoly magyar vonatkozása is van. Kereken egy éve egyszer már volt szó itt, a Senki többet? blogban Moholy-Nagy László (1895–1946) műkereskedelmi szerepléseiről, ahol az is elhangzott, hogy az ő…

Tovább

A Sotheby’s május 13-i New York-i árverésének minden bizonnyal legnagyobb érdeklődéssel várt sztártétele egy Francis Bacon-triptichon lesz: az ókori görög szerző, Aiszkhülosz Oreszteia című drámatrilógiája által inspirált nagyméretű alkotásért a ház nagyjából 60 millió dollárt remél – ez az összeg azonban még mindig messze alatta van a művész eddigi legmagasabb aukciós árának. Francis Bacon (1909– 1992) brit festő számos egyéb munkája között összesen huszonnyolc darab triptichont, vagyis egyenként három képből álló festmény-együttest készített. Az első ezek közül az az 1944-ben festett Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion (Három tanulmány a keresztre-feszítéshez) című volt, amelyet először 1945…

Tovább

Két olyan könyv jelent meg a közelmúltban, amelyek a képzőművészetnek és a hazai jogrendszernek a kapcsolatát, az előbbire vonatkozó utóbbi mai szabályozásának részleteit, illetve a két terület egyik legjellemzőbb „közös metszetét”, a műtárgyakkal elkövetett jogsértéseket, elsősorban a műtárgyhamisítások, a hamis műtárgyakkal történő csalások mai magyarországi helyzetét, illetve ezek jogi szankcionálásának a lehetőségeit járják körül. Hihetetlenül izgalmas olvasmányok – ám egyik sem kerül kereskedelmi forgalomba (de azért a tervek szerint előbb-utóbb hozzáférhetőek lesznek minden érdeklődő számára). A két kiadvány közül az „általánosabb” a szerzői jogi szakjogász, Kiss Zoltán Károly és leánya, Kiss Dóra Bernadett jogász által összeállított kötet, amelyik a „kályhától”…

Tovább

Ahogyan távolodunk az évváltástól, úgy jelennek meg szokás szerint sorban az azóta kiszámolt legkülönfélébb összesítések a tavalyi év műkereskedelmi eredményeinek alakulásáról. Mi most itt két, a napokban napvilágra került jelentésből válogattunk ki egy-egy szeletet, amelyik együtt azt mutatják meg, hogy a legnagyobb aukciósházak a nyilvános árverésik mellett mennyire vannak egyre inkább jelen a „private sales”, vagyis a magán-eladások piacán is, illetve hogy ott kik ma a legjelentősebb „árucikkeik”. A világ egyik legjelentősebb képzőművészeti vására, az Art Basel, és a vele sok éve együttműködő UBS, ez a világ mintegy ötven országában a legkülönfélébb befektetési szolgáltatásokat is nyújtó globális pénzügyi vállalat minden…

Tovább

Dürertől Warholig terjed – mások mellett Picasso, Munch, Miro, Roy Lichtenstein, Keith Haring művein át – azoknak az alkotóknak sora, akik a Sotheby’s március 19-i londoni sokszorosított grafikai árverésének kínálatában szerepelnek. Ráadásul a pop-császár munkái között az egyik egy olyan nyomat-sorozat, amelynek kalapács alá vitelével a ház egyúttal Ludwig van Beethoven idei 250. születésnapja előtt is tiszteleg. Andy Warhol (1928–1987) amerikai pop-művész ma alighanem leginkább sokszínű szitanyomat-sorozatiról ismert a nagyközönség körében. Az első ilyeneket 1962-ben, Marilyn Monroe halálakor készítette a színésznőről, majd jöttek sorban a többiek Liz Taylortől Elvis Presley-ig, Jackie Kennedy-től Judy Garlandig, Mao elnöktől Mick Jaggerig, II. Erzsébet…

Tovább