Szerző: Martos Gábor

A 20. század egyik legjelentősebb amerikai magángyűjteményének, az Anderson házaspár kollekciójának huszonhat, ráadásul igencsak fontos alkotását viszi kalapács alá a Sotheby’s a májusi New York-i árverésén. Az előzetesen összesen 55 millió dollárra becsült anyag legkiemelkedőbb tétele egy Clyfford Still-festmény, amelyért önmagában 25–35 millió dollár körüli leütést vár az aukciósház. Harry W. Anderson (1922–2018) és felesége, Mary Margaret Anderson (1926–2019) élelmiszeripari vállalkozásukból szerezték hatalmas vagyonukat, amelynek jelentős részét részben saját műgyűjteményük gyarapítására, részben különböző kaliforniai kiállítási intézmények támogatására fordítottak. A gyűjtést az 1960-as évek közepén, egy európai kirándulásuk alatt a Louvre-ban tett látogatásuk során határozták el. Eleinte impresszionista alkotásokat, később német…

Tovább

December elején ugyanitt a Senki többet? blogban egyszer már meséltem a bolgár származású „csomagoló-művész”, Christo és felesége munkásságáról egy akkor kalapács alá került, az ausztrál tengerpart egy darabjának becsomagolásához készült tervük kapcsán. Most ismét lehet tőlük vásárolni, ha valakit érdekel, méghozzá az egyik leghíresebb munkájuk, a párizsi Pont Neuf bebugyolálására készülve született két rajzukat. Ősszel pedig az immár özvegyen egyedül maradt Christo ismét élőben „lép fel” a francia fővárosban. Március 12-én a londoni Bonhams árverezőház háború utáni és kortárs árverésének egyik leginkább várt darabja lesz egy két részből álló tétel: az egy 38×244, valamint egy 107×244 centiméteres, pasztellel, grafittal, szénnel…

Tovább

Esett már szó itt pár napja a Sotheby’s február 11-ei londoni kortárs árveréséről (ahol a legmagasabb árat David Hockney The Splash című vászna érte el több mint 23 millió fonttal), de most egy más szempont miatt – úgy vélem – mégis érdemes lehet még egyszer visszatérnünk rá. Szerepelt itt a kínálatban ugyanis két, szinte teljesen egyforma kép Lucio Fontanától, amelyek kapcsán érdekes műkereskedelem-elméleti kérdéseket vethetünk fel. Lucio Fontana (1899–1968) emigráns olasz szülők gyermekeként született az argentin Rosarióban. 1905-től 1922-ig Olaszországban élt építész apjával, akitől már gyermekként sokat tanult a tér, az arányok, a konstrukció, a kompozíció kérdéseiről, majd így megszerezett…

Tovább

Február 13-án este lezajlott a harmadik aukció is azok közül a brit fővárosban tartott licitek közül, amelyekről egy-egy valamilyen okból kiemelkedő, vagy éppen különleges alkotást január közepén itt a Senki többet? blogban olvasóink figyelmébe ajánlottunk. Úgyhogy akkor most lássuk az általuk elért eredményeket, annál is inkább, mert ezekből egyesek máris érdekes következtetéséket próbálnak meg levonni. Időben az első árverés a Christie’s február 5-i londoni impresszionista és modern műveket kínáló aukciója volt, amelyről előzetesen a lengyel származású Tamara de Łempicka Portrait de Marjorie Ferry (Marjorie Ferry portréja) című, igencsak látványos art deco festményét mutattuk be, és amelyről akkor azt írtuk, hogy…

Tovább

Különleges árverés lesz március 5-én New Yorkban a Sotheby’s árverési csarnokában: egy egykori híres amerikai művész-házaspár hagyatékából származó darabokat, műalkotásokat és személyes tárgyakat visznek kalapács alá. A festő Georgia O’Keeffe és a fotós Alfred Stieglitz közös életének dolgait a szobrász-keramikus Juan Hamilton őrizte meg az utókornak. Alfred Stieglitz (1864–1946) már ismert fotóművész és galerista, valamint régóta házas ember volt, amikor 1916-ban valaki a kezébe adta a festészettel akkoriban még csak próbálkozó, a férfinél huszonhárom évvel fiatalabb Georgia O’Keeffe (1887–1986) néhány rajzát. Azonnal írt a lánynak, innentől folyamatosan leveleztek, Stieglitz 1917-ben már kiállítást is rendezett Georgia munkáiból, de személyesen először csak…

Tovább

Javában zajlik már, és még február 6-ig tart a Sotheby’snek az az online árverése, amelyen Pablo Picasso 153 alkotását kínálják a gyűjtőknek. Csakhogy ezúttal nem festményeket, vagy grafikákat lehet megszerezni a katalán mestertől, hanem tányérokat, kancsókat, vázákat – vagyis kerámia-munkákat. Ezek egyfelől különleges darabjai az életműnek, másfelől pedig sokkal olcsóbban lehet hozzájuk jutni, mint a kiemelkedő Picasso-festményekhez. Mint ismert, Pablo Picasso (1881–1973) mindeddig nyilvános árverésen legdrágábban elkelt festményéért, a Les Femmes d’Alger (Version O) (Algériai nők – O változat) című, 1955-ben festett képért 2015 májusában a Christie’s New York-i árverésén 178.365.000 dollárt (48,819 milliárd forint) fizetett ki valaki, amivel ez…

Tovább

Január elején két cikket is közöltünk itt a Senki többet? blogban a Sotheby’s január 29-i New York-i aukcióinak előzeteseként: az egyikben Giovanni Battista Tiepolo Rózsafüzéres Madonna angyalokkal című festményére, a másikban Andrea Mantegnának a Julius Caesar diadalmenete című festménysorozata egyik képéhez készített előtanulmányára hívtuk fel a figyelmet, mindkét alkotás kapcsán azt is megemlítve, hogy sikeres licitek esetén esélyük lehet megdönteni szerzőjük eddigi árverési rekordját. Nos, a művek megszerzéséért küzdő gyűjtők visszaigazolták a várakozásainkat. Tiepolónak a Régi mesterek árverésén kalapács alá kerül, 1735-ben készült, nagyméretű, oltárképe, amelyet, mint ezt megírtuk, a Sotheby’s előzetesen akár 15 millió dolláros bevételt is várt, végül…

Tovább

Különleges, nemrégiben előbukkant kép kerül kalapács alá február 5-én az edinburgh-i Lyon & Turnbull aukciósház nagyszabású, bútorokat, festményeket és műtárgyakat felvonultató árverésén: a László Fülöp által készített portré Isabel Codringtont, az egyik legelső jelentős brit nőművészt ábrázolja. A ház az alkotásért előzetesen 8000–12.000 fontot (3,2–4,8 millió forint) vár. Az 1909-ben készült, 57×46 centiméteres, olajjal kartonra festett portré korábban teljesen ismeretlen volt, elkészülte után ugyanis a képen megörökített Isabel Codrington festőnő családjának, majd leszármazottjainak a birtokában maradt. Mivel Isabel első férje a magyar származású, 1889-től Angliában élő Paul George Konody (1872–1933) művészetkritikus, újságíró-szerkesztő volt, valószínű, hogy az 1907-ben a szigetországba települt…

Tovább

Február 5-én a Christie’s londoni impresszionista és modern műveket kínáló árverésének minden bizonnyal egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó tétel lesz Tamara de Łempicka Marjorie Ferryről festett arcképe. A festményért, amelyik bő tíz évvel ezelőtt egyszer már volt a festőnő legdrágábban eladott munkája, ezúttal 8–12 millió fontot várnak; ha pedig a kép a felső becsérték körüli áron kel el, újra átveheti az elsőséget Łempicka legdrágább művei között. Tamara de Łempicka (eredeti nevén Maria Górska; 1898–1980) lengyel származású festőnőt 1932-ben Párizsban bízta meg egy pénzügyekkel foglalkozó üzletember, hogy készítse el felesége, a brit származású kabaré-színésznő, Marjorie Ferry arcképét. Łempicka ekkor már a legfelső…

Tovább

Hatszáz fontért vette, a művész saját kezűleg szerelte fel nála, most pedig várhatóan akár 1,2–1,8 millió fontot is kaphat érte. A Phillips februárban Londonban kínálja árverésre Robert Tibbles kortárs műgyűjteményének egy részért, benne egy olyan Damien Hirst-művel, amelynek „párjai” sokmillió dollárért szoktak elkelni az aukciókon. Amikor Robert Tibbles brit üzletember 1989-ben megvásárolta Karsten Schubert műkereskedőtől a még igencsak a pályája kezdetén tartó Damien Hirst Bodies (Testek) című, akkor éppen frissen elkészült műalkotását, a barátai mind bolondnak tartották, amiért 600 fontot (akkori árfolyamon olyan 950 dollárt) fizetett ki egy nagyjából 140×100 centiméteres, forgácslapból, fából, műanyagból, alumíniumból és üvegből készült faliszekrényért, amelynek…

Tovább