Szerző: Martos Gábor

A világ műkereskedelme iránt érdeklődők figyelmének a középpontjában, valljuk be, elsősorban a nyugati alkotók munkái állnak; mi itt a Senki többet? blogban is főként ilyen művek – várható, vagy megtörtént – sikereiről szoktunk leginkább beszámolni. Most viszont vessünk egy pillantást a Távol-Keletre: a Christie’s májusi hongkongi árverésén az egyik legsikeresebb kínai (na jó: kínai–francia) festő egyik képétől várnak komoly bevételt. Csao Vu-csi (angolos átírással Zao Wou-Ki; 1920–2013) Pekingben született, művészeti tanulmányait is Kínában folytatta, sőt első kiállításait is ott rendezte. Ezekkel szép sikereket is ért el, ám ő kíváncsi volt a Kínán kívüli művészetekre is, ezért 1948-ban Párizsba utazott, ahol…

Tovább

A Velencei Biennálét, a világ egyik legjelentősebb mindenkori kortárs képzőművészeti seregszemléjét 1895-ben rendezték meg először, és el kellett telnie pontosan egy negyed évszázadnak, amíg az 1920-ban megtartott tizenkettedik ilyen rendezvényen megjelent az első női alkotó, aki a lagúnák városában a számtalan férfi között bemutatkozhatott a világnak. És ez csak egyetlen példa arra, hogy a női művészek mennyivel hátrányosabb helyzetben voltak mindig is, mint a férfiak. És bár az elmúlt években sok minden történt ezen a téren, a különbségek – például az egyes művekért kifizetett árak tekintetében – még ma is óriásiak. Tavaly viszont, mint ez most kiderült, a hölgyek áttörtek…

Tovább