Szerző: Jászay Tamás

Aki hallottam már Vashegyi György és két nagy múltú együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar koncertjeit; aki tudja, milyen odaadással és szakértelemmel vezényli a karmester a barokk és a bécsi klasszika remekműveit, s fedezteti fel a közönséggel ugyanezen korszakok ritkaságait, az aligha tarthatja túlzásnak a hazai historikus előadói gyakorlat vezéralakjával kapcsolatban a szenvedély szó említését. A Müpa április 28-i matinékoncertjén ismét kiderül: Vashegyi György szenvedélye a régizene. A Müpa Szenvedélyem… című sorozatában olyan zenészek lépnek színre, akik jó ideje hivatásszerűen és nagy lelkesedéssel foglalkoznak egy-egy korszakkal, stílussal vagy műfajjal. A nemzetközi hírű karmester, Vashegyi György több mint három…

Tovább

A Koreai Nemzeti Táncszínház narratíva nélküli, színpompás előadása sok ezer kilométerről utazik hozzánk, míg az Artus új bemutatója a szelek szárnyán röpít minket a Keletre. A két produkció középen találkozik: Szá gun dzá és Tai Chi Chuan a budapesti tavaszban készülnek rabul ejteni a közönséget. A Budapesti Tavaszi Fesztivál teljes programja itt böngészhető. A BTF programjaival foglalkozó tematikus blogunkat itt olvashatják. Szá gun dzá: a „négy előkelő úr”, vagyis a négy nemes növény a tradicionális koreai festészet kedvelt motívuma. A tavaszt a szilvavirág, a nyarat az orchidea, az őszt a krizantém, a telet a bambusz jelképezi a távol-keleti kultúrában. Ahogyan az éjfekete tinta…

Tovább

A határokat zenészként és magánemberként is elutasítja világhírű zenészünk, Snétberger Ferenc. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a Müpában, április 6-án esedékes koncertje apropóján műfajok és stílusok, zenélés és tanítás közötti átjárókról beszélgettünk vele. – Mire gondol először, ha azt mondom: határátlépés? – Arra, hogy egy zenész életében mennyire fontos, hogy ne tisztelje a határokat. Játszani kell, nem egy helyben állni. Eszembe jut az is, hogy idén lesz harminc éve, hogy Berlinbe költöztünk a családommal. Ezt fiatalon nem gondoltam volna, mégis így hozta a sors. 1988-ban léptem fel itt először, megtetszett a város, úgy éreztük, itt meg kellene próbálni. A cikk…

Tovább

Újra Budapesten a BANDALOOP, a vertikális tánc műfajának ismert csapata. Amelia Rudolph társulatvezető-koreográfus hegymászásról és függőségről is mesélt. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Miért döntött úgy, hogy a feje tetejére állítja a színpadot? – Gyerekkorom óta életem része a tánc és a gimnasztika. Kaliforniába költöztem, és a barátaim elvittek a Yosemite Nemzeti Parkba, ahol beleszerettem a hegymászásba. Az egész testemmel, minden érzékszervemmel megismertem a hegyeket. Mivel az ember sosem egyedül mászik, a dolog a függésről is szól. És jött a következő lépés: hogyan változik a tánc, ha egy sziklafalon adjuk elő? Mászás közben kísérleteztem azzal, hogyan hat rám…

Tovább

Az első számú hazai újcirkusz-társulat, a RECIRQUEL a legjobb úton halad afelé, hogy azt mondhassuk: mindent elértek, amiért érdemes dolgozni ebben a műfajban. A Recirquel Társulat művészeti vezetőjével, Vági Bencével beszélgettünk művészeti ágakon és műfajokon át megtett útjáról. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Az első, meghatározó élményei érdekelnek: cirkusz, tánc vagy színház? – A családi cirkuszlátogatások már korán fontos szerepet töltöttek be az életemben, akárcsak oly sok gyermek életében. Ez egy olyan alapélmény, ami újra meg újra felbukkan az ember életében, amihez újra meg újra vissza tudunk nyúlni. A varázslat, a veszély, a nevetés, a manézs közelsége és a légtornászok távolsága…Közben…

Tovább

Nem szereti a tündérmeséket a fiatal, Európa-szerte ismert orosz rendező, Vaszilij Barhatov, aki a ritkán játszott Puccini-opera, A Nyugat lánya nagyon is valóságközeli értelmezését ígérte az Erkel Színház közönségének. Mindössze harmincöt éves a moszkvai születésű Vaszilij Barhatov, aki zenés színházi rendezői diplomáját is szülővárosában szerezte. Színpadi gondolkodását Moszkva, Szentpétervár, Wiesbaden, Basel, Bécs, Mannheim és Berlin után Budapest közönsége is megismerhette. Kortárs és klasszikus operákat egyaránt találni rendezései között: Mozart és Sosztakovics, Berlioz és Offenbach, Zimmermann és Reimann művei is ott szerepelnek a máris tekintélyes, több rangos díjjal elismert életműben. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Az életrajzát áttekintve egyértelmű, hogy Barhatov…

Tovább

Az új generációk megszólítását a legtöbb előadóművész kihívásként éli meg. Aligha véletlenül, hiszen az ő érdeklődésük a művészet fennmaradásának záloga – akkor is, ha klasszikus zenéről, és akkor is, ha népzenéről van szó. Fischer Ádám és Berecz András tudja, hogyan lehet a fiatalok figyelmét felkelteni. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ha január elseje és Müpa, akkor Fischer Ádám és A teremtés. A házban jelentős hagyományokkal bír Haydn oratóriumának esti előadása mellett a délutáni, az ifjúságra összpontosító keresztmetszet bemutatása is. Fischer Ádám szerint a mű egyes részei máshogy hatnak a különböző korosztályokra. „A kicsiket az állatok teremtése, az oroszlán üvöltése köti…

Tovább

Az első számú hazai újcirkusz-társulat, a RECIRQUEL a legjobb úton halad afelé, hogy azt mondhassuk: mindent elértek, amiért érdemes dolgozni ebben a műfajban. Mi legtöbbször a Müpa Fesztivál Színházában látjuk őket, de tágas porondjuk már jó ideje a nagyvilág. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ezen a nyáron különösen jó volt magyar­nak lenni a világ legnagyobb előadó-művészeti seregszemléjén, a 71. alkalommal megrendezett Edinburgh Festivalon, ahol a társulat legújabb produkciója, a My Land komoly bókokat kapott a kritikusoktól: …cirkusz ez, de bátrabb, minimalistább és modernebb formában, időt és teret ad minden egyes mutatványnak az észbontó tudás, ügyesség bemutatására. Volt, aki egyenesen…

Tovább

Nem összegez, de nem is tekint a jövőbe a kereken ötven éve gitárjával a színpadon álló Tátrai Tibor: csak a most létezik a számára. Csillagállások és rossz hangok mellett az unokákról is beszélt a legendásan sokoldalú művész. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Kemény rock, blues, flamenco: csak néhány sok „otthona” közül. Az ember magának választ stílust, vagy a stílus választja őt? – Kezdetben volt a rock’n’roll, aztán jött a többi stílus. Amikor zenélni kezdtem, az amerikai jazzvilág populárisabb irányt vett, és ez nálunk is azonnal hatott. Egy példa: Radics Bélánál még „hagyományos” Hendrix szólt, de rögtön megjelent Miles Davis,…

Tovább

A Müpa sokat tesz azért, hogy a következő évtizedek közönsége ne csak hallgassa, hanem értse is a muzsikát. A téli programok közül a rockopera és az opera műfajának leendő rajongóira fókuszálunk. Valami különlegeset akar megmutatni a gyerekeknek Banai Sára operaénekesnő is, aki a Müpa nemrég útnak indult új interaktív sorozata, az Operatúra idegenvezetője. A gyerekek többsége nem találkozik élőben az opera műfajával, ezért úgy kell nekik felvezetni, hogy az első találkozás ne riassza, hanem éppenséggel kíváncsivá tegye őket. – mondja a beavató műfajban már korábban jártasságot szerzett Banai Sára, amikor motivációjáról kérdezem. Vajon van ideális korosztály az operával történő barátkozáshoz?…

Tovább