Szerző: Kecskés D. Balázs

A digitalizáció életünk minden területét áthatja. Az okostelefonjaink egyfolytában a kezünkben vannak, napjaink jelentős részét számítógép vagy TV előtt töltjük, és ha fél percre elmegy az internet, úgy érezzük, mintha nem kapnánk levegőt. Hogyan lehetséges mégis, hogy létezik a zeneművészetnek egy olyan szelete, – nevezzük kortárs klasszikus zenének – amely mintha mégsem kerülne teljes egészében a digitalizáció hatása alá?  Digitális pop- és filmzene versus „analóg” kortárs zene Napjainkban még a korábban az offline világhoz köthető eszközeinket is online, virtuális eszközök helyettesítik – nincs ez másképp a zeneipar világában sem. Egy átlagos popszám hangszerelése teljes egészében elektronikus hangminták segítségével, akusztikus hangszerek…

Tovább

Klarinétosnak készült, majd az emberi hang és a kórusművészet szerelmese lett, ma pedig az ország egyik legrangosabb énekkarának, az idén hetven esztendős Rádiókórusnak vezetője. Pad Zoltánnal Kecskés D. Balázs zeneszerző az együttes múltjáról, jövőbeli terveikről, és a „nagy leállás” hatásairól is beszélgetett. – Elsősorban a Magyar Rádió Kórusának vezető karnagyaként ismer téged a szakma. Hogyan lettél karvezető? – Izgalmas kezdet volt. Általában senki nem gondolja kisgyerekkorában, hogy karvezető lesz: a hangszeres szólista karrier vagy a karmesteri pálya többeket vonz. Mint a legtöbb zenész, én is hangszeresként kezdtem. Klarinéton játszottam, és zongorázni is tanultam. A szombathelyi konzervatóriumban azonban kiderült, hogy nem…

Tovább

Lehetséges-e egy popszám és egy klasszikus zenedarab összehasonlítása? Találhatóak-e bennük közös értékek, vagy legalábbis elegendő szerkezeti vagy gondolkodásmódbeli hasonlóság ahhoz, hogy egy ilyen összehasonlításnak legyen érvényessége? Ezek és ehhez hasonló kérdések azok, amelyeket a nyugati klasszikus tradícióhoz tartozó zenészeknek egyre növekvő mértékben fel kell tenni önmaguknak. A kérdés az ezredforduló óta írt kitűnő és gondolatébresztő könyvekben, tanulmányokban is megmutatkozik, amely jelzi a felvetés jogosságát. Többek között két, ilyen jellegű könyvre szeretnék hivatkozni. A klasszikus zenészek részéről legalább kétféle hozzáállás elképzelhető. Who Needs Classical Music? (Kinek kell a klasszikus zene?) című könyvében Julian Johnson amellett érvel, hogy a klasszikus zene rendelkezik olyan megkülönböztető értékekkel, melyek a popzenéből hiányoznak. Azt állítja,…

Tovább