Szerző: Kerekes György-Pallai Péter

1947 a modern jazz alapítója, Charlie Parker legragyogóbb éve volt. Ez az év – Stan Kenton és Dizzy Gillespie jóvoltából – a latin jazz születési évének is tekinthető, amikor számtalan egyéb érdekes zenei kísérlet is napvilágot látott. Ennek azonban semmi nyoma nem volt a slágerparádékon. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A szvingkorszak emblematikus zenekara Count Basie vezetésével ugyan rövid időre listavezető is lett abban az évben, de minden idők egyik legbugyutább számával, az Open the Door, Richard!-dal, amely méltán tekinthető a nagy jazz-blues énekes, Jimmy Rushing pályafutása mélypontjának, de a…

Tovább

1959-ben készült el Miles Davis Kind of Blue című albuma, amelyen a legendás trombitás mellett olyan kiváló zenészek játszottak még, mint John Coltrane, Cannonball Adderley és a zongorista Bill Evans. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Ez még a Time Outnál is kelendőbbnek bizonyult, noha ez a lemez szintén 1997-ben érte el a platinaszintet, de azóta több mint négymillió példány kelt el belőle. Számos kritikus szerint minden idők legjobb jazzlemezéről van szó. Davis 1960-ban Gil Evansszal felvett Sketches of Spain című albuma Gil Evans jóvoltából páratlan nagyzenekari kontextusba helyezte a trombitás…

Tovább

A műfaj kritikusai, ítészei, bennfentesei mind megegyeznek abban, hogy a jazztörténet egyik legfontosabb zenei mérföldkövét John Coltrane rakta le. Későbbi munkásságánál jóval megközelíthetőbb, még a hard bop stílusban játszott Blue Train című albuma 1958-ban jelent meg, de csak 2001-re lett aranylemez, pedig az azon található Moment’s Notice-t lépten-nyomon játsszák ma is az utódok. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Talán nincs is olyan jazzkritikus, aki ne minősítené Coltrane 1965-ben kiadott A Love Supreme című felvételét korszakalkotónak, ami ezzel együtt harminchat év alatt, lépésről lépésre érte csak el a félmilliós példányszámot. A jazzkedvelők…

Tovább

A 33-as fordulatszámú nagylemezek megjelenése átalakította a piacot. A Columbia cég (később CBS, még később Sony) Goldmark Péter Károly kutatócsoportjának fejlesztéseként 1948-ban gyártotta le az első mikrobarázdás nagylemezt, amikor a lemezipart még a 78-as fordulatszámú, oldalanként nagyjából 3 perc terjedelmű, törékeny sellakkorongok uralták. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A kezdetben a vinilből készült (magyarul helytelenül bakelitnek nevezett) nagylemezek zömén hosszabb lélegzetű klasszikus zeneműveket rögzítettek, hiszen azokra már akkor is oldalanként 18-20 percnyi anyagot lehetett felvenni. Az album kifejezés átöröklődött a 78-as fordulatszámú lemezek korszakából, amikor például egy több lemezre terjedő…

Tovább

Az 50-es évek derekán a Dave Brubeck Quartet egyetemi és értelmiségi körökben olyan népszerű volt, hogy 1954-ben Brubeck arca a tekintélyes amerikai hetilap, a Time címlapjára is felkerült. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook De hírnevén még nagyobbat lendített a kvartett 1959-ben kiadott Time Out című albuma, amely feltornázta magát az amerikai albumlista második helyére. Ezzel az első jazzalbum lett, amely elérte a milliós eladott példányszámot – igaz, hogy ez harmincnyolc évet vett igénybe, mert a Time Out csak 1997-re lett platinalemez. Az album egyik felvételét, az altszaxofonos Paul Desmond szerzeményét,…

Tovább

1946-ra a bebopkorszakot megelőző újítók egyik legjobbika, a zongorista Nat King Cole már tökéletesen átlényegült minden idők egyik legsikeresebb slágerénekesévé, és abban az évben az I Love You (for Sentimental Reasons) című dala pár hétig listavezető is volt. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Érdekes viszont, hogy ízlés szempontjából kezdett átjárhatóbbá válni az afroamerikai és a fehér közönség közötti határvonal. 1946-ban a kifejezetten fekete közönséget megcélzó lemezeket a race records, vagyis a „faji lemezek” kifejezés helyett már az r&b, vagyis a rhythm and blues kategóriába sorolták. Így aztán a két akkor…

Tovább

A negyvenes évek második felében valóban rossz idők jártak a big bandekre, és ez nem csak a nagyzenekarok fenntartásának és turnéztatásának nagyon magas költségeivel magyarázható. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Egyrészt alábbhagyott a 30-as évekre és a háborút követő időszakra jellemző táncőrület. A háború utáni konjunktúra sokak számára lehetővé tette a saját ingatlan megszerzését, vagy egy jobbhoz jutást, általában a gyarapodást, és – a gazdasági világválság és a háború éveivel szemben – az önfeledt szórakozás vágya is megcsappant. Miután leszereltek a katonák, hozzátartozóiknak már nem kellett messze földön harcoló szeretetteik…

Tovább

A 40-es évek közepére a milliós példányszámot elérő lemezek között a kifejezetten jazzlemez  már ritka volt, mint a fehér holló. A műfaj ennek ellenére tartotta magát, mert a Billboard évi top 100-as listáján még bőven akadt jazzszám. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Még akkor is, ha ritkán is produkált listavezetőket, de az Egyesült Államokban, egy földrésznyi, akkor 140 milliós országban, ahol minden államban más volt az ízlés, komoly ismertséget jelentett, ha sikerült bekerülni az összesített évi, de akár a heti 100-as listára. Ennek alapján 1945-ben egyáltalán nem mutatott rossz képet…

Tovább

Noha a háború utáni éveket a szvingbigbandek hanyatlása jellemezte, a közízlés még jó ideig a szvinggel azonosította a jazzt, ezt a stílust tekintette a mainstreamnek, vagyis a jazz fősodrának. Mottóként talán azt a híres, de számunkra ismeretlen forrásból származó rosszindulatú mondást használhatnánk, mely szerint Charlie Parkerrel a jazz táncolhatatlanná, Coltrane-nel pedig hallgathatatlanná vált.  A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Természetesen ezt a jazzrajongók nem így érzik, de a közönség létszámának szempontjából megfontolandó állítás. A 40-es évek derekán, amikor a bebop stílus még új volt, nemcsak a szélesebb közönségből, de eleinte az…

Tovább