Szerző: Kerekes György-Pallai Péter

Carmen McRae, akit már bemutattunk a Papageno olvasóinak, egyszer kijelentette: „Valójában csak egyetlen jazzénekes létezik, Betty Carter”. Bármilyen furcsán hangzik is, hiszen Betty Carter a kevésbé ismert jazzénekesnők közé tartozik, ebben a mondatban azért van valami igazság. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Betty Carter semmilyen zenei kompromisszumra nem volt hajlandó a nagyobb közönségsiker vagy több pénz érdekében. Kizárólag jazzt akart énekelni, és azon belül is leginkább bebopot. Hosszú és rögös út vezetett odáig, hogy ezt mint szólóprodukciót meg is valósíthassa. Ő is előbb zongorázni kezdett Detroitban, ahol nevelkedett, de szülei…

Tovább

A jazzvokál háború utáni fősodrát a nagyszerű adottságokkal rendelkező, már a bebop által is befolyásolt énekesek, kiváltképp énekesnők képviseltek. Ebben a vonulatban fontos szerepe volt Carmen McRae-nek. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A costa-ricai anya és jamaikai apa Harlemben született lánya Billie Holiday rajongója volt, akivel barátságba is került, hatott is rá, de nem vált utánzóinak egyikévé annak ellenére sem, hogy a dalszövegek kezelésében képes volt hasonló érzelmi mélységekbe hatolni, ritmikai rafinériája is hasonló volt, de jóval erősebb hangja feledtette, hogy bármilyen hasonlóságot keressenek vele. Carmen McRae igazi jazzérzéssel énekelt,…

Tovább

Mel Tormé 4 éves korában már énekelt a rádióban, 9 éves korában rádiójátékokban kapott szerepet, 15 évesen kezdett komponálni, és ezt a tehetségét később egyre nagyobb sikerrel gyümölcsöztette. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook 17 éves korában már a Marx fivérek, a négy komikus közül a zongoristaként is tevékeny Chico Marx zenekarával énekelt. Táncosként pedig olyan adottságokkal rendelkezett, hogy Billie Holiday folyamatosan arra próbálta rábeszélni, éneklés helyett inkább azzal keresse a kenyerét. A hangjáról a „Mr. Velvet Fog”-nak (Bársonyos Ködnek) becézett vokalista könnyed, roppant ritmikus, jazzes beütésű, hangszeres időzítésű stílusa nagyszerűen…

Tovább

Ha azt vizsgáljuk, milyen hatással volt a bebop, a blues és a gospel a jazzénekesekre, hajlamosak lehetünk megfeledkezni azokról az énekesekről, akiket a cool irányzattal szoktak azonosítani. Valójában nehéz beazonosítani a kifejezetten cool énekstílust. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Talán a Kenton-zenekarral feltűnt énekesnőt, June Christyt nevezték először a szakírók vagy a kritikusok a cool stílus megtestesítőjének, noha ez az ő esetében sem jelzett érzelemmentességet, csak egy bizonyos mértékű szofisztikált visszafogottságot, aminek tudatosságáról korántsem lehetünk meggyőződve, inkább az énekesnő lényéből fakadt. Az 1944-ben még ismeretlen, 20 éves Christyt – aki eredetileg…

Tovább

A gospel világából származott át a jazzbe az 50-es évek végén feltűnt zongorista-énekesnő, Nina Simone. Vérmérséklet tekintetében, kiváltképp idősebb korában, bármikor fel tudta volna vennie a versenyt Dinah Washingtonnal vagy Bessie Smithszel. Gyakran próbára tette a koncertszervezők, a klubtulajdonosok, de a közönség idegeit is. Ami viszont a tehetségét illette, jóval sokoldalúbb volt az említett díváknál. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Simone, aki egy észak-karolinai prédikátor hatodik gyermeke volt, eredetileg klasszikus zenét játszó zongoristának készült, de miután nem kapta meg az ösztöndíjat ehhez a rangos philadelphiai Curtis Intézetben, azt a következtetést vonta…

Tovább

A jazz fősodrában a második világháború után igen nyomatékosan képviselte a bluest az egyik legnépszerűbb afroamerikai énekesnő, Dinah Washington is. Sokoldalúsága miatt sokan hajlamosak kihagyni a jazzénekesek sorából, mert legnagyobb sikereit inkább a rhtyhm and blues vagy a pop kategóriában aratta. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A legtöbben a What a Difference a Day Makes vagy a Mad About the Boy című dalával társítják a nevét, mindkettő hatalmas listasiker volt. A pályafutását templomi kórusokban, gospelénekesnőként kezdő sztár a popvilág női énekesei közt ugyanazt a szerepet játszotta, mint Ray Charles a férfiaknál:…

Tovább

Az egyik leghíresebb és talán legmaradandóbb vokalizált szólószám a skót származású, angliai születésű, de hároméves korától az Egyesült Államokban nevelkedő énekesnő, Annie Ross nevéhez fűződik. Annie Ross ambiciózus pótanyukája, a nagynénje filmcsillagnak szánta a kislányt, aki így rövidesen ugyanúgy Hollywoodban találta magát, mint a később világhírűvé vált Judy Garland, akivel 12 éves korában együtt is szerepelt a Presenting Lily Mars című filmben. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Két évvel később már érezhető volt tevékenységében a zene vonzereje, amikor 14 évesen megírta a Let’s Fly (Repüljünk) című dalt, amellyel nemcsak díjat nyert,…

Tovább

Sarah Vaughanról, az 1990-ben elhunyt jazzdíváról az eminens amerikai kritikus és jazztörténész, Gary Giddins írta, hogy ő volt „a modern jazz, a háború utáni szédítő virtuozitás, a csípős humor és a vakmerő szeszély örök fiatal hangja.” Hozzátette: „bármilyen figyelmesen is boncolgatjuk tehetségének összetevőit, (…) a végén kénytelenek vagyunk csendes áhítattal adózni adottságai legtüneményesebbikének, amellyel született, a hangnak, amilyennel az ember életében csak egyszer találkozik, vagy talán egyszer sem.” A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Az 1943-ban még csak 19 éves Sarah Vaughan megnyerte a harlemi Apollo Színház tehetségkutató versenyét. Billy Eckstine ajánlására…

Tovább

Billy Eckstine-ra eredetileg a bebop előző inkubátorának számító Earl Hines-zenekar vokalistájaként figyelt fel a közönség, később ő lett a bebop egyik fontos zenekarának vezetője. Az énekest a „szépia Sinatraként” emlegették. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook Nagyapja jóképű fehér férfi volt, akinek vonásait részben örökölte is. Eckstine gyönyörű meleg bariton hanggal rendelkezett, ami leginkább a popballadákban érvényesült, melyekkel hihetetlen népszerűségre tett szert. Itt meg kell jegyeznünk, hogy abban az időben, a 30-as, 40-es években minden jazz-zenekar, még a legmerészebbek is, mint Ellingtoné, Kentoné vagy Boyd Raeburné is, józan anyagi megfontolásból nagyon sok…

Tovább

A chicagói ír származású szülők Anita Belle Colton néven született leánya már gyerekkorától kezdve arról álmodozott, hogy mivel a zenével tudta legjobban kifejezni magát, azzal kereshessen pénzt. A nagy gazdasági világválság éveiben táncmaratonokon vett részt, amelyeken azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy nemcsak táncolt, hanem amikor már a finis végkimerülésében vánszorgó párok közel álltak ahhoz, hogy bedobják a törülközőt, Anita énekelni kezdett. Ez ebben a környezetben szenzációszámba ment. A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban: Kobo Nook DiBook A rendszeres iskolakerülő, nagy ambíciókat tápláló, de semmiféle zenei képzettséggel nem rendelkező lány 16 éves korában már…

Tovább