Szerző: Kerekes György-Pallai Péter

A Modern Jazz Quartet 1952-ben, Dizzy Gillespie bigbandjének feloszlása után alakult meg, tagjai Milt Jackson (vibrafon), John Lewis (zongora), Percy Heath (bőgő) és Kenny Clarke (dobok) voltak. A zenészek eleinte kísérleti műhelyként kezelték az együttest, szinte alig léptek fel, főleg zenei elképzeléseiket próbálták ki.

Tovább

1949 a jazz fordulatévének is tekinthető. Ehhez a dátumhoz köthető a cool felemelkedése és az európai klasszikus muzsika hatásának erősödése az amerikai jazzben.

Tovább

A progresszív jazz névadója és legtudatosabb művelője persze Stan Kenton volt. Ő produkálta időnként a jazz történetének legfelemelőbb, máskor legirritálóbb muzsikáját, néha az ő zenéje volt a leglenyűgözőbb, néha pedig a leglesújtóbb, időnként a kentoni hangzás volt a legizgalmasabb, de volt olyan is, amikor ízlésficamba vagy unalomba fulladt.

Tovább

„Nem lehet a zenét úgy csoportosítani, hogy »jazz«, »szving« meg »dixieland«. Ezek mind pusztán zenei formák, amelyek az emberek eltérő elképzeléseit és előadásmódjait jellemzik. Személy szerint én ezt mind zenének hívom, és a zene az, amit szeretek” – idézi Charlie Parkert a DownBeat magazin.

Tovább

A negyvenes években lemezipar beindult, de a bigbandfelvételekre sokkal nagyobb volt a kereslet, mint az új muzsikát próbálgató kisegyüttesekére. A jogdíjak kérdését azonban sajátosan értelmezték.

Tovább

A 30-as évek végén és a 40-es évek elején Harlemben két helyen jammeltek rendszeresen a fekete zenészek: a Minton’s Playhouse-ban és a Clark Monroe’s Uptown House-ban. A szakszervezeti bírság kockázata talán a Minton’s-ban volt a legalacsonyabb, tekintettel arra, hogy az eredeti tulajdonos, Henry Minton volt az első fekete vezetőségi tagja az AFM nagyhatalmú New York-i szervezetének. Ez meglehetős védettséget nyújtott az ott jammelő zenészeknek. Az amerikai zenészszakszervezet (American Federation of Musicians, rövidítve AFM) kőkemény érdekvédelmi szervezet volt. 1942-től 1944-ig bojkottálta a lemezvállalatokat, mert a zenészek jóformán nem is részesültek addig a jogdíjakból, sőt ha a munkanélküli zenészt rajtakapta valamelyik szakszervezeti megbízott, hogy jammel…

Tovább

A háborút a legtöbb big band megsínylette, de a legjobban a fekete zenekarok. A sorozás a fiatalemberek tízezreit szippantotta el a tánctermek parkettáiról, de megtizedelt jó néhány zenekart is. A fegyveres erők fokozott mértékben igényeltek a járműveikre üzemanyagot és gumit, ennek következtében be kellett vezetni a jegyrendszert a benzinre és a gumira egyaránt, ami módfelett nehezítette az akkor még leginkább buszokkal turnézó zenekarok mozgását. A jazz története című kötet hamarosan e-book formátumban is elérhető. A legnépszerűbb és legkiválóbb fekete zenekarok sem kerestek annyit, mint a jobb fehér formációk. Számukra a turnézás azért is nehezebbnek bizonyult, mert a faji előítéletek miatt…

Tovább