Szerző: Kovács Ilona - Márton Attila / Gramofon

Sötét időkben született, de felemelő módon interpretált hegedűversenyeket mutat be Fabiola Kim 1939 című lemeze, a Balogh Roland vezette Finucci Brothers új albuma pedig igazán üdítően hathat a magyar jazz rajongóinak. Három hegedűversenyt tartalmaz Fabiola Kim koreai hegedűművésznő két CD-s albuma. Hogy miért éppen ezek a művek kerültek a lemezekre, arra a borítón olvasható 1939-es évszám utal. Hartmann Concerto funèbre és Walton h-moll hegedűversenye 1939-ben készült, míg Bartók 2. hegedűversenyének a bemutatója volt ebben az évben. (Bartók 1937. augusztusától 1938. december 31-ig dolgozott a Hegedűversenyen, melynek a következő évben Amszterdamban volt a premierje Székely Zoltánnal és a Concertgebouw zenekarával, Willem…

Tovább

Gautier Capuçon a komolyzene világában szokatlannak mondható címet viselő lemeze és Brad Mehldau Bach zenéje által inspirált szólóalbuma került a Gramofon toplistájának második helyére. Szólóalbum készítése nagy kihívás, merész vállalkozás a legnagyobb zongoraművészek számára is. Persze Brad Mehldau nem csupán egy a számtalan (jazz)pianista között, hanem valóban a zseniális művészek egyike. A műfaj elvontabb, intellektuális képviselőjeként tartjuk számon olyan ikonok társaságában, mint Bill Evans, Paul Bley vagy Keith Jarrett. Igaz, hogy ő maga nem szereti az összevetéseket, de kétségtelen, hogy művészete leginkább Jarrettével rokonítható. Kreativitását, sokoldalúságát számos projektje és azok felvételei is jól mutatják. Bizonyára lesz vita e lemez körül…

Tovább

Januárban Keith Jarrett és Zoller Attila egykori bőgőse, a komponistaként is kiváló Gary Peacock saját triójával felvett albuma, valamint Schiff András és Yuuko Shiokawa csodás kamaramuzsikája nyerte el leginkább a Gramofon recenzenseinek tetszését. A megannyi „egy-szerzős” hangversenyt adó és lemezt készítő Schiff Andrástól első pillantásra talán kissé szokatlan, hogy feleségével, Yuuko Shiokawa hegedűművésznővel közös lemezükre ezúttal nem homogén műsort választottak, hanem három különböző zeneszerzőtől játszanak egy-egy szonátát. A CD műsora viszont ezúttal is mélyebb eszmei mondanivalót sugall, s megmutatja a három komponista között meglévő szoros kapcsolatot. Kézenfekvő, hogy mindhármuk családi neve azonos betűvel kezdődik, ám ez csak külsőség, az őket…

Tovább

A sokoldalúságáról ismert gitáros, Bill Frisell ezúttal a legpuritánabb felállásban, duóban Thomas Morgan bőgőssel kápráztatta el a legendás Village Vanguard közönségét – a koncertből lemez is készült. Farkas Gábor újonnan megjelent albumán Schumann emblematikus ciklusait játssza, a lemezt Kocsis Zoltán emlékének ajánlotta. A szeptemberi Gramofon-toplista dobogójának második foka. Robert Schumann – aki pályája kezdetén maga is zongoraművésznek készült – harmincéves koráig csaknem kizárólag kedves hangszerére komponált. Darabjainak többsége karakterdarab, melyekben gyakran megjelentek a széleskörű irodalmi műveltséggel rendelkező zeneszerző olvasmányélményei. A karakterdarabokból összeálló ciklusok arra is alkalmat adtak alkotójuknak, hogy az érzelmek, indulatok, ezernyi hangszín kavalkádját komponálhassa meg egyetlen darabban. Ezért…

Tovább

Egy a Trió Midnight és Szakcsi Lakatos Béla fémjelezte duplakorong, valamint Rohmann Ditta és édesapja lemeze került az augusztusi Gramofon toplista élére. Mutatjuk az indoklást. Két különböző lemez egy dobozban, amit csak a szerző személye fűz össze. Az elsőn a negyedszázada fennálló Trió Midnight játssza Gábor S. Pál tizenkét szerzeményét két vendégművésszel: a nemzetközi karriert felépített Tony Lakatossal és a hazai ütősök egyik kiemelkedő képviselőjével, Zsoldos Bélával. A második korongon a magyar jazz kultikus figurája, Szakcsi vállalkozott arra, hogy a rendkívül termékeny komponista kilenc szerzeményét szólóban adja elő. Vitathatatlan, hogy a hazai operett-melódiák és táncdalok éppen olyan kitűnő alapanyagot jelentenek…

Tovább