Szerző: Lehotka Ildikó – Márton Attila / Gramofon

Az ECM Kurtág György és Heinz Holliger műveit gyűjtötte egy lemezre, míg jazz-kategóriában Brad Mehldau bibliai tárgyú albumát értékelte legjobbnak a Gramofon kritikusa. Mutatjuk a novemberi toplista első helyezettjeit. Heinz Holliger és Kurtág György darabjaiból állították össze a kiadványt, Holliger hangszere, az oboa áll a középpontban. Mikor Kurtág meghallgatta a lemezre kerülő Holliger-műveket, azt mondta, hogy „a zeneszerzői stílusunk valóban azonos”. Kétségtelen, hogy számos párhuzamot találunk a két komponista művészete, kedvtelése között. Mindketten Veress Sándornál (is) tanultak, és mindkettejük stílusában jelen van a magyaros hangütés. A két zeneszerzőben közös a kis formákhoz való kötődés – Kurtág 92 évesen komponálta meg…

Tovább

A 100 éve született Mieczysław Weinberg 50 éve íródott művét nem kisebb művész, mint Gidon Kremer játszotta lemezre, a jazzalbumok között pedig egy pusztumusz kiadvány, Paul Bley triójával rögzített cd-je került az első helyre. 1969 tavaszán írta Mieczysław Weinberg a 24 prelúdiumot, az ajánlás barátjának, Rosztropovicsnak szól, akinek több darabját is dedikálta. Nem tudni, miért, de a csellista nem játszotta el a prelúdiumokat. A lemezen a művek hegedű-átiratban szólalnak meg, Gidon Kremert halljuk. Kremer a Weinberg-művek (és a szovjet szocialista ideológiával össze nem egyeztethető hangzásvilágot képviselő, mellőzött szerzők, mint Gubajdulina, Schnittke, Silvestrov, Arvo Pärt) újrafelfedezéséért sokat tett. Együttesével, a Kremerata…

Tovább

Gautier Capuçon nemrég megjelent Schumann-lemeze különleges élményt ad a hallgatónak, éppúgy, mint Modern Art Orchestra zeneszerzőként is aktív tagjait bemutató sorozatának újabb, Ávéd János szerzeményeit bemutató anyag is. Íme, a Gramofon-toplista második helyezettjei. Kivételes élményben lehet része annak, aki ezt a lemezt meghallgatja. Öt olyan Schumann-mű szólal meg, amelyben a cselló is szerepet kap, a darabokat kiváló előadók tolmácsolják. Schumann Csellóversenyének első változata 1850-ben készült, a kéziraton a Koncertdarab csellóra, zenekari kísérettel felirat olvasható. Négy évvel később kisebb javításokkal nyerte el végső formáját a darab, Schumann akkor már nagyon szenvedett mentális betegségétől. Az op. 73-as (eredetileg kürtre és zongorára írt)…

Tovább

A Gramofon márciusi toplistájának második helyére a magyar jazz utazó nagykövete, Bágyi Balázs jazzszvitje és egy alig ismert velencei születésű barokk komponista, Francesco Bartolomeo Conti miséje került, utóbbi Vashegyi György és együtteseinek előadásában. A kitűnő muzsikus, komponista és zenekarvezető (aki még a jazzközélet főszereplője is) bámulatra méltó zenei aktivitásról tesz tanúbizonyságot már évek óta. Egymás után születtek „projektjei”, (Valahol máshol, Easy Landing, Tribute to Ella), nagylélegzetű, többtételes jazz-szviteket is beleértve (Continuity Jazz Suite, Hommage to Shakespeare), amelyeket aztán számos koncerten mutatott be itthon és külföldön. Együttesének szaxofonosa kezdetben Ávéd János volt, majd Soso Lakatos Sándor lett. Bágyi Balázs nem hagyja…

Tovább

Az ünnepelt francia koloratúrszoprán, Sabine Devieillhe áriaalbuma és a német jazz doyenjének számító, de a megújulásra azonban mindig képes Joachim Kühn triólemeze foglalja le a Gramofon e havi toplistájának harmadik helyét. Sabine Devieilhe lemezének műsor-összeállítása egészen egyszerűen remek. A komolyzenei lemezvásárlók maroknyi csoportja többnél több tematikus kiadványból válogathat, ez a lemez mégis tud újat kínálni. A koloratúrszoprán áriák virtuozitását, a túlnyomórészt francia szerzők vokális darabjait az orientális hangzás hatja át, a hallgató egy izgalmas zenei világ központjába kerül. Az áriák és dalok egzotikus miliője lenyűgöző. Delibes Lakméja közé szerveződik a lemez; ebből az operából három részlet – egy ária, egy…

Tovább

Nos, mindössze annyi, hogy a kiváló orosz énekesnő új lemeze (válogatás Carl Heinrich Graun operaáriáiból) a Gramofon 2017. júliusi klasszikus zenei toplistájának ezüstérmese. A jazz-toplista dobogójának második fokára pedig az az album léphetett fel, amelyet a Rolling Stones dobosa, a veterán Charlie Watts készített a Dán Rádió Big Bandjével. Graun opeaáriáiból válogatott Julija Lezsnyeva, mi pedig ámulva hallgatjuk a felvételeket. Carl Heinrich Graun a késő barokk és a bécsi klasszikus kor átmeneti korszakának meghatározó szerzőjeként alkotott, újabban kezdik felfedezni darabjait az énekesek, régizenészek. Graun tenorista volt a braunschweigi operában, később karmester lett. Lezsnyevát lenyűgözte a Graun zenéjével való első találkozás,…

Tovább