Szerző: Mechler Anna

Natalia Gorbunova 24 éve él Szegeden, ahol a szimfonikus zenekarban hárfázik, illetve gyerekeket ismertet meg a hangszerjátékkal. A Tavaszi Hárfa Napok és a Nemzetközi Hárfaverseny megálmodója Sztoljarszkij szemléletéről, a saját életének fordulatairól mesélt. – Hol kezdett el hárfán tanulni? – A Sztoljarszkij iskolában kezdtem hárfázni, Odesszában. Pjotr Sztoljarszkij 1933-ban alapította meg zenei bentlakásos magániskoláját, ahol tehetséges gyerekek tanulhattak hangszeren. Ez volt a Szovjetunióban a prototípusa a – később országszerte elterjedt – Sztoljarszkij zenei szakiskoláknak. A Sztoljarszkij iskolában tíz évig tanultak a gyerekek. Később az odesszai intézet mintájára az egész országban – Moszkvában, Leningrádban (ma Szentpétervár – a szerk.), Szverdlovszkban (ma…

Tovább

2015 nyarán a Bartók Új Sorozat részeként Kocsis Zoltán stúdiófelvételt készített a Nemzeti Énekkarral Bartók kórusműveiből. Hanglemezre került a Négy magyar népdal, az összes férfikar, a román nyelvű nőikarok. A munkafolyamat nagy hatással volt a kórusra, a felvétel egészen különleges hangulatban zajlott. Dóri Eszter, Kristófi Ágnes, Saárossy Csilla, Silló Katalin és Mukli Gyula visszaemlékezésének képkockáiból áll össze az a mozaik, amely megpróbálja megragadni a felvétel születésének megismételhetetlen pillanatait.

Tovább

Herboly Domonkos személyében 2017. január elsejétől új igazgató kerül a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek élére. A Rádiózenekart belülről ismerő, nagybőgő szakon diplomázott muzsikusnak közgazdasági végzettsége is van, és már dolgozott hasonló területen, amikor a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Kodály Kórus igazgatója volt. – Milyen előtanulmányokkal jutott el erre a szakterületre: a zene, vagy a matematika felől? A Zenekar folyóirat további cikkeihez kattintson ide. – A zenei vonalon indultam. A Szent István Konzervatóriumban alapító tag voltam, mert az első közismereti osztály akkor indult, amikor én kezdtem. Itt szereztem gimnáziumi érettségit. A konzi után a Zeneakadémia tanárképző intézetébe jártam; 2000-ben diplomáztam,…

Tovább

Idén tizennegyedik alkalommal vehették át a Prima Primissima-díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Művészetek Palotájában. A magyar zeneművészet kategóriájában Medveczky Ádám karmester kapta az elismerést. – Szívből gratulálok a Prima Primissima-díjhoz! Milyen érzés díjazottnak lenni?  A Zenekar folyóirat további cikkeihez kattintson ide. – Köszönöm szépen! Nehéz elkerülni, hogy az ember nagy szavakat mondjon; rendkívül felemelő és boldogító érzés! Most próbálom feldolgozni magamban ezt az egészet, s persze a helyére tenni, nehogy önelégült legyek. Ez egy igazán csodálatos dolog; őszintén örülök neki. Régebben csak távolról követtem a díjjal kapcsolatos eseményeket, így amikor…

Tovább

1926. június 19-én született Fodor Artur, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának nyugalmazott kürtöse. 90. születésnapja alkalmából készült az a beszélgetés, amelyben felidézte pályájának legjelentősebb állomásait. A Zenekar folyóirat további cikkeihez kattintson ide. – Hogyan került zenei pályára? – Énekléssel kezdtem, 9 éves koromban bekerültem a Pécsi Székesegyház Kórusába. Ez akkor bentlakásos iskola volt, és Európában mindössze három ilyen intézmény működött: Rómában, Regensburgban és Pécsett. Általában olyan gyerekek tanultak itt, akiket a szüleik nem tudtak taníttatni: falusi tanítók, jegyzők gyerekei. Mi hárman voltunk fiútestvérek, és apám úgy döntött, hogy kihasználja a lehetőséget. Komoly felvételi vizsga volt, és aki bekerült, az szeptembertől…

Tovább