Szerző: Ménes Márta

A pandémia, és az azzal együttjáró, megnövekedett otthoni lét időszaka ruhatárunk felfrissítésére is alkalmas lehetett, de néhány kérdés mindenképp felmerül: vajon mikor kell selejtezni, vagy búcsút inteni kedvenc darabjainknak? Hogyan tudjuk hétköznapi szettjeinket alkalmivá varázsolni, hogy a nyitás után  minél előbb, méltó módon jelenhessünk meg a színházban, koncertteremben? Schiffer Miklós stílusszakértő válaszol. – Mi az alapvető különbség a hétköznapi és az ünnepi ruhatár között a színek és formák, illetve férfiak és nők tekintetében? – Az alkalmi öltözet az urak esetében általában sötét, a hölgyeknél pedig sötét vagy színes. A kis fekete ruha, a „petite robe noir” egy állandó klasszikus. Ha…

Tovább

Mire kell odafigyelnünk egy szabadtéri rendezvényen öltözködés tekintetében? Tiltólistán van-e a szandál vagy a papucs? A nyári hőségben se jöhet szóba a rövid ujjú ing? És lehetünk bátrabbak a színválasztást illetően? Schiffer Miklós stílusszakértő válaszol arra a kérdésre, hogy van-e nyári színházi dresszkód. – Van-e valamilyen szabályrendszer a nyári rendezvényekre vonatkozóan öltözködés terén? – Nálunk olyannyira nincsenek szabályrendszerek, hogy ezt a témát egy mondattal el tudnánk intézni… Sokat emlegettük a kőszínházakkal kapcsolatban is, hogy szinte könyörögni kell az embereknek, hogy ne melegítőben menjenek el egy-egy estre. Nos, ez nyáron hatványozottan így van. Tavaly augusztusban részt vettem az Eiffel Műhelyházban rendezett…

Tovább

Ha tartanak előadásokat, hogyan védekezzünk a vírus ellen egy színházi vagy operaesten? Lehetünk-e udvariasak úgy, hogy maszk takarja az arcunkat, és kezet sem foghatunk? Felsegíthetjük-e a kabátot? Mennyire mehetünk közel a másikhoz? Schiffer Miklós stílusszakértő válaszol. – 2020. november 11-től ismét veszélyhelyzetet hirdetett a kormány. Azonban az azt megelőző időszakban megengedőbbek voltak az előírások, és valószínűleg a kritikus időszak elmúltával ismét enyhébbek lesznek. Hogyan lehet a járványügyi szabályokkal együtt élni a színházban? – Kezdem azt gondolni, senki nem tudja, mik a pontos szabályok. A koronavírus ismeretlen és szokatlan az életünkben, és ősztől egy olyan fertőzési periódusba értünk, amiben a maszkviselés…

Tovább

Huszonhat éve az Opera Zenekar oszlopos tagja, júniusban ő lett a Magyar Állami Operaház Kamaraművésze, ami, mint mondja, fontos visszajelzés arról, hogy jó úton jár. Kiss Sándor klarinétművésszel többek között arról beszélgettünk, mi jelenti a valódi kihívást a hivatásában. – Mikor került közel a zenéhez, és miért a klarinétot választotta? – Édesapám és az ő édesapja is amatőr zenészek voltak, sokat játszottak lakodalmakban, ezért a szüleimnek magától értetődő volt, hogy zeneóvodába íratnak be. Édesapám a hegedűt szánta nekem, de az első három-négy év után kiderült, hogy nem ez a nekem való hangszer. A bátyám akkor már klarinétozott egy fiatal tanárnál,…

Tovább

Milyen irányelvek mentén válasszon ruhát egy húszéves, ha az Operába készül? Honnan gyűjtsön inspirációt, ha már a szülei is a lezserebb vonalat képviselik? Minta híján hogyan feleljenek meg az öltözködési elvárásoknak? Schiffer Miklós stílusszakértő szerint a kulcsszó: a tisztelet. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – A mai huszonévesek már egy, az individualizmust piedesztálra emelő, fogyasztói társadalomban nőttek fel, ez a viselkedési és öltözködési szokásaikra is hatással van. Ön szerint ez miben nyilvánul meg? – Többek között abban, hogy kontroll nélkül élnek. Az individualizmus szabadjára lett engedve, ami egyébként egyáltalán nincs ellenemre, de mégiscsak kellenének korlátok vagy szabályok, amelyeket illene betartani.…

Tovább

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Új rovatunkban az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segítünk eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük. – Mik tekinthetők elsődlegesnek az öltözködés tekintetében, ha az Operába készülünk? – Alapszabálynak tekintendő a művészet, a helyzet, a helyiség tisztelete, de ezek az íratlan elvárások ma már fellazulóban vannak. Ha bárhol a világon operába megyünk, nagyon szélsőséges példákat láthatunk, New Yorktól Párizsig. Egyedül talán Milánó jelent kivételt, ami az olasz mentalitásnak és a hagyománytiszteletnek köszönhető, de ők más szempontból is tartják magukat a régmúlt szokásrendszeréhez. Nemrég…

Tovább