Szerző: Mesterházi Máté - Pázmándi Gergely / Gramofon

Az októberi toplista első helyére a szokatlan szerepben, Massenet Werther című operájának címszerepében bemutatkozó Juan Diego Flórez és a magyar cimbalomjáték ikonja, Lukács Miklós Cimbózis nevet viselő zenekarával készült lemeze került. „Massenet rutinos, ám arcél nélküli szerző. Külső zsongással és kiszínezett hangzatokkal pótolja hiányzó képzelőerejét. Ha beleszeret egy motívumba, olyankor elviselhetetlenné válik: szüntelenül klimpírozza, de oly olvadékonyan, hogy az már kellemetlen.” Impresszionista operatörténetében Oskar Bieily kevéssé hízelgőn emlékezett meg e szerzőről (Die Oper, Berlin 1913). Manapság elnézőbbek vagyunk vele; sok tekintetben a Puccini-féle líraizmus előfutárának tekintjük. Ám igaz, ami igaz: türelemre van szükség, hogy túljussunk a Werther (1892) első felvonásának idegőrlő…

Tovább

Szergej Prokofjev szocreál operáját még a sztálini kultúrpolitika sem tolerálta, a premier után két évtizedet kellett várni az újabb előadásokig. Juhász Gábor, a magyar jazzgitározás meghatározó alakja, új lemezével egy kellemes kerti sétára invitálja a hallgatót. A Gramofon toplistájának harmadik helyezettjei. Nehéz ma már elhinnünk, hogy Szergej Prokofjev szocialista-realistaoperája nem mindenben felelt mega sztálini-zsdanovi kultúrpolitika elvárásainak. Pedig így volt: 1940-es moszkvai premierje után a kritikusok még hónapokig vitatkoztak róla a Szovjetszkaja Muzika című folyóirat hasábjain, hogy azután a mű majd két évtizedre elhallgattassék és csak a hruscsovi enyhülés idején szólalhasson meg újra, eljutva ezek után Kelet-Európa számos operaszínpadára. Hogy a…

Tovább