Szerző: Pallai Péter – Zay Balázs / Gramofon

Gányi Miklós a fiatal hazai jazzgeneráció egyik olyan képviselője, akinek pályája éppúgy ível fölfelé hazánkban, mint külföldön. A Gramofon novemberi toplistáján dobogós, The Angle of Reflection című lemeze is egy japán kiadó forgalmazásában jelent meg. A klasszikus zenei kategória harmadik helyezettje Lise Davidsen a Gramofon kritikusa szerint született Izolda, szólólemezén is Wagner és Richard Strauss műveit énekli. Ezen az egyszerű, de nagyszerű albumon – két kivétellel – jazzstandardek helyett popdalok jazzes átdolgozásait és saját szerzeményeket hallhatunk modern mainstream felfogásban, egy olajozottan működő triótól, amelyben minden zenész érvényesülhet anélkül, hogy elnyomná a többieket. Ez sokat elmond a zongorista Gányi Miklósról, az…

Tovább

Érvényes ez nem csak Demény Balázs, de Fejérvári Zoltán zongorajátékára is, akik a CAFe Budapest zárónapján, október 22-én adnak koncertet a Pesti Vigadóban. A cikk eredetileg nyomtatott formában, a Budapest’s Finestben jelent meg. Demény Balázs 2017 májusában megnyerte a 19. Île de France Nemzetközi Zongoraversenyt. Eddigi legkomolyabb versenygyőzelme azonban korántsem az első. Ezt megelőzően már a Hans von Bülow és a Carl Filtsch versenyek győztese is volt. A 28 éves kolozsvári születésű művész máris a világ nagy hangversenytermeinek és fesztiváljainak vendége. A zene családi öröksége: nagyanyja, Demény Piroska, a zeneelmélet tanára, Kodály népdalgyűjtő társa volt, apja Demény Attila zeneszerző. Minden leütött hangjából sugárzik…

Tovább

A Gramofon toplistájának harmadik fokán októberben egy-egy nagy művész munkássága előtt tisztelegő lemezek állnak. Diana Damrau Meyerbeert és a grand opera műfaját mutatja be, a jazzlista harmadik helyezettjei pedig egy izgalmas projekt keretében Charlie Parker szenvedélyes zenéjét kívánták feleleveníteni. A producer Larry King áll e roppant ambiciózus vállalkozás mögött. David Baerwalddal íratott szövegeket Charlie Parker tizenkét számára, amelyek együttesen impresszionista képet alkotnak a jazzóriás életútjáról.  Az esetek nagy részében nem vokalizálásról van szó, vagyis a szövegek főként a témákat fedik, nem az eredetileg rögtönzött részeket. Az énekhang mellett hangszerszólókat is hallunk, noha a zenészek megválasztása meglehetősen sajátos volt. A zenekar…

Tovább